Odkrycie, które otwiera nowe okno na wszechświat

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2016 09:29
- Nawet Albert Einstein po opublikowaniu artykułu, w którym wspominał o falach grawitacyjnych, wątpił czy one istnieją i czy w ogóle uda się je wykryć - mówi astrofizyk dr Adam Zadrożny.
  • W czym może nam pomóc "złapanie" fal grawitacyjnych? (Naukowy zawrót głowy/ Jedynka)
Albert Einstein w 1915 roku doszedł do wniosku, że wynikiem zakrzywienia czasu i przestrzeni może być powstawanie fal grawitacyjnych. Fale te byłyby zaburzeniami czasoprzestrzeni poruszającymi się w przestrzeni kosmicznej z prędkością światłaFoto: PAP/EPA/JULIAN STRATENSCHULTE

Po raz pierwszy na Ziemi udało się zaobserwować fale grawitacyjne, nazywane zmarszczkami czasoprzestrzeni. Były one śladem kosmicznej katastrofy, kolizji dwóch czarnych dziur. - Gdy przechodzą fale grawitacyjne delikatnie zmieniają metrykę czasoprzestrzeni, przez co odległości pomiędzy punktami w niej mogą ulec zmianie. Samo zbudowanie przyrządów do ich pomiarów otwiera nam nowe okno do obserwowania wszechświata - mówi dr Adam Zadrożny z Narodowego Centrum Badań Jądrowych.

fale grawitacyjne 1200.jpg
Zobacz, jak powstały zarejestrowane fale grawitacyjne (wideo)

Dlaczego wątpiono w koncepcję genialnego fizyka Alberta Einsteina o istnieniu tych fal? Jaka była istota odkrycia z lat 80. XX wieku na istnienie tego zjawiska? Jakie może być ich wykorzystanie i co wnosi to odkrycie? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Tytuł audycji: Naukowy zawrót głowy

Prowadzi: Dorota Truszczak

Gość: dr Adam Zadrożny (astrofizyk z Narodowego Centrum Badań Jądrowych)

Data emisji: 16.02.2016

sm/asz

Naukowy przełom stulecia: fale grawitacyjne istnieją!

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2016 17:00
Fizycy potwierdzili oficjalnie to, o czym szeptano od kilku dni. Zmarszczki w czasoprzestrzeni naprawdę istnieją. Spekulacje trwały od niemal wieku, bo istnienie fal przewidział Albert Einstein.

Polscy badacze pomogli odkryć fale grawitacyjne. Sukces nauki

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2016 21:44
Po pół wieku poszukiwań fizycy odkryli tak zwane fale grawitacyjne. Swój udział w odkryciu mają również badacze z Polski.