X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Dlaczego piloci się mylą?

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2011 18:00
Sprawdzamy, czy złudzenia wzrokowe wpływają na dezorientację pilota w przestrzeni i czy mogą być przyczyną błędnie podejmowanych decyzji w powietrzu.
Audio

Piloci nie są odporni na złudzenia wzrokowe – wynika z naukowego raportu psychologów Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Czy wiek kapitana statku powietrznego wpływa na jego sprawność w czasie lotu? Każdy, kto widział kokpit samolotu pasażerskiego albo wojskowego MiG-a 29 czy Su-22 pamięta mnogość przyrządów, mierników, przełączników czy kontrolek.

Pilot w ciągu jednej minuty może maksymalnie do 120 razy przenieść uwagę z przyrządu na przyrząd, przeznaczając na operację 0,5 sekundy. Czy ilość informacji pochodzących z aparatury pokładowej informującej o sprawności urządzeń, układów uzbrojenia i pilotowania oraz ograniczeń eksploatacyjnych samolotu nie przekracza bariery percepcyjnej ludzkiego mózgu?

Zobacz lądowanie samolotu pasażerskiego Boeing 767 z kabiny pilotów.

Przyrost informacji, które pilot musi przetworzyć w czasie lotu, powoduje u niego zwiększenie napięcia emocjonalnego. Jeśli dopływ informacji jest większy niż 5 b/s, pilot nie nadąża z ich analizą, a poziom stresu rośnie u niego lawinowo. Łatwo wyobrazić sobie, jak w takich warunkach zmniejsza się bezpieczeństwo prowadzenia maszyny, głównie w czasie lądowania czy lotu koszącego np. w samolotach wojskowych.

Jak wynika z badań, pilot przetwarza zarówno informacje docierającego z jego własnego ciała, jak i z kokpitu samolotu, ale i z tego, co dzieje się w atmosferze (pogoda czy zmiany ciśnienia). Jeśli lotnik nie poradzi sobie z analizą i konfliktem poznawczym "przyrządy-ciało", a jeszcze ulegnie dodatkowo dezinformacyjnym sygnałom czy złudzeniom wzrokowym, może popełnić groźny w skutkach błąd w pilotażu.

W audycji opowiadamy o tych badaniach, które mają pomóc zarówno w procesie rekrutacji do zawodu pilota, jak i w treningu dezorientacji przestrzennej u młodych pilotów lotnictwa wojskowego oraz cywilnego (np. prywatne awionetki).

W audycji biorą udział eksperci: dr Hanna Bednarek – Uniwersytet Łódzki i Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, specjalistka z dziedziny psychologii poznawczej i lotniczej, płk dr Krzysztof Kowalczuk – lekarz z Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej i pilot mjr Marek Gąsik.

Rozmawiał Artur Wolski.

(ag)

Zobacz więcej na temat: boeing 767 lotnictwo NAUKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Lotnicze emocje w trójwymiarze

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2011 14:09
Czy możliwe jest, żeby w kinie czuć się tak, jak podczas prawdziwego lotu samolotem? Okazją, by się przekonać jest film "Legendy przestworzy 3D".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wirówka przeciążeniowa wyszkoli polskich pilotów

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2011 19:13
Polscy piloci będą mogli się teraz szkolić na symulatorze, który niemal w stu procentach oddaje warunki prawdziwego lotu.
rozwiń zwiń