X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Magnez - król zdrowia

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2011 08:00
Spośród mikro- i makroelementów niezbędnych do życia człowieka najważniejszy jest magnez, który ma szczególną rolę w rozwoju: od niemowlaka aż do wieku dorosłego.
Audio

Zdaniem dr Jerzego Oleszkiewicza, prezesa Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego, magnez to król zdrowia: doskonale wpływa na kości, układ odpornościowy, uspokaja nadpobudliwych, ułatwia sen.

Nasz organizm zawiera podobno 46 składników mineralnych, z których 30 uważa sie za niezbędne do życia. Siedem z nich to makroelementy, a 27 to mikroelementy. Bez nich nie byłoby życia na naszej planecie.

Magnez hamuje agresję

- Nawet gdyby człowiekowi brakowało choćby jednego minerału, to grozi to już chorobą nowotworową - mówi dr Oleszkiewicz w radiowej Jedynce. Spośród nich najważniejszy jest magnez, który ma szczególną rolę w rozwoju dziecka od niemowlaka aż do wieku dorosłego. On uczestniczy w budowie mózgu i układu nerwowego. Brak magnezu powoduje nadpobudliwość u młodzieży czy agresję. - Jeżeli dziecko w wieku trzech lat musi jeszcze spać w pampersach, bo nie trzyma moczu, to również objaw niedoboru magnezu - mówi gość "Magazynu medycznego".

Magnez ważny również dla dorosłych

W organizmach polskich dzieci jest zbyt dużo ołowiu. - W naszej cywilizacji spotkały sie dwa niekorzystne zjawiska: nadmiar ołowiu i brak magnezu - ostrzega lekarz. Ale również dla dorosłych brak magnezu jest groźny. Powoduje zwiększenie pobudliwości nerwowo-mięśniowej oraz osłabienia i nieprawidłowości pracy serca, czego efektem są m.in. drgania jednej z powiek, czy też częściowo górnych warg, bolesne skurcze łydek, uczucia odrętwienia i mrowienia w kończynach, wzmożone wypadanie włosów czy też trudności w koncentracji. Istnieją również uzasadnione podejrzenia, że niedobór magnezu w diecie może prowadzić do depresji. - Brak snu czy drętwienie kończyn to właśnie objawy niedoboru magnezu - mówi gość Jedynki.

Magnez a dieta

Dr Jerzy Oleszkiewicz twierdzi, że uzupełnienie braków magnezu jedynie poprzez codzienna dietę jest trudne, ponieważ z naszego jadłospisu wypadły potrawy bogate w magnez. Wszystkie warzywa zielone, nać pietruszki, kasza gryczana, kakao, chleb razowy z grubego przemiału na zakwasie - to potrawy bogate w magnez. Ale zazwyczaj ich nie lubimy, bo wolimy białe bułeczki. W pokarmach magnezu jest coraz mniej ze względu na nawożenie chemiczne i konserwanty w żywności. Inne przyczyny niedoboru magnezu to: nadużywanie alkoholu, picie kawy, stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych, stres, spożywanie nadmiernych ilości tłuszczów, niewydolność nerek.

Uzupełniać magnez

Dlatego trzeba braki magnezu uzupełniać suplementami. Dziecko potrzebuje 5 mg magnezu na 1 kilogram masy ciała. Lekarz uspokaja, że magnezu nie można przedawkować. Jego nadmiar wydala się z moczem. Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi 300-400 mg na dobę. 

Rozmawiała Małgorzata Kownacka.

(ag)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Trudne życie z łuszczycą

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2011 13:12
Rano smaruję się cały, przyklejam na to koszulę i idę do pracy - tak o swoim życiu mówi pacjent z łuszczycą.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sprawdź, ile powinieneś ważyć

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2011 16:00
Prawidłowa waga to nie tylko niezły wygląd. To najczęściej także informacja, że nie cierpimy na jakieś poważne schorzenia. Dlatego warto sprawdzić, co mówią o nas nasze kilogramy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Żywot słodki, ale groźny

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2011 11:46
Co 5 sekund na świecie diagnozuje się cukrzycę u kolejnej osoby. Co 10 sekund ktoś umiera z powodu jej powikłań.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak żyć bez jelit

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2011 07:00
40 tys. Polaków żyje ze stomią. Jak przekonują specjaliści, dzięki tej metodzie można nie tylko ocalić życie, lecz także powrócić do zdrowia i codziennego funkcjonowania.
rozwiń zwiń