X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Sukces polskich naukowców, opracowali "kosmiczną linijkę”

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2013 11:46
- Odległość do Obłoku Magellana to w astronomii odpowiednik wzorca odległości przechowywanego w Sevres pod Paryżem – tłumaczył w Jedynce profesor Grzegorz Pietrzyński.
  • Grzegorz Pietrzyński o "kosmicznej linijce" (Ludzie nauki/ Jedynka)
Mały i Wielki Obłok Magellana
Mały i Wielki Obłok MagellanaFoto: wikipedia/CC/ESO

Grzegorz Pietrzyński z Obserwatorium Astronomicznego UW to laureat programów Fundacji na rzecz Nauki Polskiej FOCUS i TEAM. Naukowiec pracował przy projekcie badawczym, który skutkował publikacją na łamach magazynu "Nature”, na temat wyniku pomiaru odległości do pobliskiej galaktyki – Wielkiego Obłoku Magellana. Pomiaru naukowcy dokonali z bezprecedensową dokładnością około 2%. Odległość do tej galaktyki uznawana jest  przez astronomów za wzorzec odległości we Wszechświecie.
- Odległość do obłoku Magellana to w astronomii odpowiednik wzorca odległości przechowywanego w Sevres pod Paryżem. Odległości do pobliskich galaktyk mierzy się w odległości do obłoku Magellana. A robi się to przy pomocy pomiaru jasności obiektów – tłumaczył w Jedynce prof. Pietrzyński.
Dzięki tej "kosmicznej linijce” naukowcy będą mogli wyznaczyć tzw. stałą Hubble’a.  – W astrofizyce to aktualnie najważniejsze zadanie i największe wyzwanie. Mówi o tym, jakie jest tempo ekspansji wszechświata. Jeśli chcemy wiedzieć, jak on ewoluuje i  co się z nim stanie, musimy poznać jak najdokładniej wartość stałej Hubble’a – dodał gość Jedynki.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy. Audycję z cyklu "Ludzie nauki” przygotował Krzysztof Michalski.

ei

Zobacz więcej na temat: kosmos

Zagadkowa planeta pozasłoneczna: przeczy wszelkim teoriom

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2013 11:51
Jest młoda, ma w atmosferze wodę i tlenek węgla, ale nie bardzo wiadomo, skąd się wzięła. Tak o jednej z planet pozasłonecznych mówią amerykańscy i kanadyjscy astronomowie. Wyniki swych badań zamieszczają w tygodniku "Science".

Powrót z gwiazd: nie zatrzymała ich już śnieżyca

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2013 07:26
Po 143 dniach na orbicie na Ziemię powróciło trzech członków załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. Jak poinformowano w Centrum Kierowania Lotami - kosmonauci czują się dobrze.

Zmiana warty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej