Lampka wina czy mleko? Skuteczne metody na bezsenność

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2015 02:41
- Lampka wina to coś, o czym powinniśmy zapomnieć w przypadku problemów ze snem. Znacznie lepiej działa spacer - mówi lekarz Adam Wichniak.
Audio
  • Czy organizm może się przyzwyczaić do braku snu? (Problem z głowy/ Jedynka)
Najważniejsze w zwalczaniu bezsenności jest wypracowanie stałej pory wstawania
Najważniejsze w zwalczaniu bezsenności jest wypracowanie stałej pory wstawaniaFoto: Glow Images/East News

Pojedyncze bezsenne noce nie są jeszcze powodem do zmartwienia. O chorobie możemy mówić, gdy trwa ona co najmniej miesiąc. - Z punktu widzenia medycyny kłopot pojawia się, gdy bezsennych nocy mamy większość w ciągu tygodnia, czyli trzy i więcej. Powinniśmy wtedy zastanowić się nad przyczyną i ewentualnie skonsultować z lekarzem - radzi dr hab. n. med. Adam Wichniak, specjalista psychiatra.
Wielu z nas próbuje jednak radzić sobie "domowymi sposobami", korzysta z zasłyszanych gdzieś rad i na przykład wypija przed snem lampkę wina czy drink. - Specjaliści podkreślają, że nieleczona bezsenność jest jednym z najważniejszych czynników uzależnienia od alkoholu - ostrzega lekarz i wyjaśnia, że choć alkohol rozluźnia i ułatwia zasypianie, to jakość snu po napojach wysokoprocentowych jest znacznie gorsza: śpimy płycej, częściej wybudzamy się, a następnego dnia czujemy się źle.
Psychiatra dodaje, że szklanka gorącego mleka raczej ma wpływ na sposób naszego myślenia i działa kojąco za sprawą skojarzeń, niż samego składu napoju. Ale są naturalne sposoby, które pomagają uregulować zaburzenia snu. O nich, a także leczeniu farmakologicznym, przyczynach i radzeniu sobie z bezsennością opowiadali goście Radiowej Jedynki i słuchacze.
***

Tytuł audycji: Problem z głowy

Prowadził: Nina Karczmarewicz

Goście: dr hab. n. med. Adam Wichniak (specjalista psychiatra, neurofizjolog kliniczny, adiunkt w III Klinice Psychiatrycznej i Ośrodku Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie), Anna Falkiewicz (dziennikarka Polskiego Radia), Artur Filipowicz (trener jogi), Monika Zgórzak (założycielka i właścicielka pierwszego w Polsce Centrum Głębokiego Relaksu, w którym dostępne są tzw. kapsuły odpływowe, które relaksują, stymulują kreatywność oraz pomagają w walce z bezsennością), Inez Rogozińska (założycielka bloga Herbiness)

Data emisji: 9.01.2015

Godzina emisji: 21.14

(sm)

Czytaj także

To człowiek jest pamięcią. Jak nauczyć się wybaczać?

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2014 05:11
Jak można wybaczyć, gdy nikt nie przeprasza? - Tak samo, jest tylko trudniej - mówi w Jedynce Magdalena Tulli.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mindfulness - liczy się to, co dzieje się tu i teraz

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2015 15:18
Gdyby tak zamiast wybiegać myślami o krok do przodu być w momencie, który dzieje się dokładnie teraz? Pozwala na to mindfulness, czyli uważność.
rozwiń zwiń