Debata dnia, 7 lipca 2015 - zapis całej debaty

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2015 16:20
Audio
  • Skowrońska, Janczyk, Elsner, Łopata i Romanek dyskutują o potrzebie powołania Rzecznika Finansowego (Debata dnia/Jedynka)

Zuzanna Dąbrowska: Witam państwa, witam moich gości. Dzisiaj w studio: Krystyna Skowrońska z Platformy Obywatelskiej, Wincenty Elsner, Sojusz Lewicy Demokratycznej...

Wincenty Elsner: Dzień dobry państwu.

Zuzanna Dąbrowska: Wiesław Janczyk, Prawo i Sprawiedliwość...

Wiesław Janczyk: Dzień dobry.

Zuzanna Dąbrowska: Jan Łopata, PSL...

Jan Łopata: Kłaniam się.

Zuzanna Dąbrowska: Andrzej Romanek, Zjednoczona Prawica.

Andrzej Romanek: Dzień dobry, witam.

Zuzanna Dąbrowska: Jest to mocny skład, można powiedzieć, finansowy, włącznie z władzami Komisji Finansów sejmowej. Proszę państwa, wakacje są, ale to są wakacje specyficzne, gorące przed wyborami. Być może dlatego tak szybko trzeba wiele rzeczy załatwić, i tak wiele pomysłów, które pojawiły się w trakcie prac tego parlamentu zrealizować. Jednym z nich jest idea powołania rzecznika finansowego urzędu, który ma zastąpić działającego dotychczas rzecznika ubezpieczonych, ma być organem silniejszym, większym i obejmować, oprócz spraw ubezpieczeniowych, sprawy bankowe, finansowe, a wszystko to służyć ma jako urząd rzeczniczy obywatelom. Na pewno piękna idea, ale pewnie diabeł tkwi w szczegółach, czyli w konkretnych rozwiązaniach i uprawnieniach, jakie ta instytucja będzie miała. Pani przewodnicząca, dlaczego do tej pory istniejąca instytucja to wydało się parlamentarzystom, i to jak na razie wszystkich klubów, wszystkie pracują nad tą ustawą, zbyt wąska?

Krystyna Skowrońska: Złożyliśmy jako Platforma Obywatelska ten projekt w miesiącu kwietniu i on trochę leżał, zanim nadano mu obieg, ale cieszę się, że dzisiaj zakończyła się praca nad tym projektem komisji. Rzecznik finansowy to instytucja, która ma służyć klientowi, ale przede wszystkim wprowadziliśmy tam możliwość składania skarg związanych między innymi z reklamacjami dotyczącymi określonych produktów tych finansowych. Nie zawsze klient jest tą mocną stroną, a zatem daliśmy mu dodatkową ochronę w postaci rzecznika i całej procedury, zaczynając od tego, że jeżeli będzie podpisywał jakąkolwiek umowę z podmiotami finansowymi, a one są określone tutaj, to musi mieć informację o przysługującej mu reklamacji. Dzisiaj ten rynek finansowy był (...) można się było skarżyć, można było szukać procedury odwoławczej, nawet do sądowej włącznie, ale nie było takiej instytucji, która by w tym zakresie chroniła klienta w zakresie składania reklamacji. Mieliśmy reklamację na buty, a nie mieliśmy reklamacji na produkt finansowy. I tutaj...

Zuzanna Dąbrowska: Kredyt na przykład?

Krystyna Skowrońska: Między innymi kredyt, między innymi polisa ubezpieczeniowa...

Zuzanna Dąbrowska: Ubezpieczenie.

Krystyna Skowrońska: ...tak, to są wszelkiego rodzaju...  I prowadzenie rachunku. A zatem daliśmy taką możliwość, obwarowaliśmy instytucję, jak daje, to musi o tym powiedzieć, cały tryb, który przysługuje klientowi, jeżeli z tego jest niezadowolony, wyposażyliśmy w terminy rozstrzygnięcia, jeżeli nie nastąpi to w takim terminie, to w kary, i rzecznika finansowego, łącząc z rzecznikiem ubezpieczonych, w doskonałego reprezentanta interesów konsumenta, klienta.

Zuzanna Dąbrowska: Rzeczywiście doskonałego? Pytam od razu opozycję, bo z reguły jest tak, że kiedy koalicja coś mówi i przedstawia, to opozycja mówi: nie, wcale nie doskonały, wcale nie dobry. Jak jest tym razem? Prawo i Sprawiedliwość.

Wiesław Janczyk: Ja chciałbym powiedzieć tak, że wyobrażam sobie taką przestrzeń gospodarczą w obszarze usług finansowych, w której nie trzeba byłoby tworzyć takiego rzecznika. Gdyby w Polsce można było powiedzieć, że klient ma prawo mieć zaufanie do instytucji finansowych, tak jak to bywało wiele lat temu, jeszcze na początku okresu transformacji, to pewnie taka instytucja byłaby niepotrzebna. Jeżeli zaś była potrzebna...

Zuzanna Dąbrowska: Ale zaufanie zostało nadwerężone.

Wiesław Janczyk: Jeżeli zaś jest potrzebna, bo są tysiące skarg na nierówne traktowanie, na nierówność stron, czego przykładem jest chociażby orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 14 kwietnia bieżącego roku o niekonstytucyjności bankowego tytułu egzekucyjnego, to pytanie: dlaczego tak późno powstaje taka instytucja? Bo przecież koalicja dzisiaj miała 8 lat na przygotowanie dobrego prawa, które chroniłoby konsumentów, które chroniłoby klientów instytucji bankowych. Zaś ja powiem, to jest przyznanie się do tego, że przez ostatnie 8 lat wiele rzeczy w tym obszarze było nieprawidłowych, że klienci nie mieli za bardzo do kogo się zwrócić o pomoc...

Krystyna Skowrońska: Co jeszcze pan poseł wymyśli przy rzeczniku, przy rzeczniku. Ja chcę powiedzieć tak...

Wiesław Janczyk: (...)

Zuzanna Dąbrowska: Pani przewodnicząca (...)

Krystyna Skowrońska: Panie rzeczniku, ja chcę powiedzieć tak... Włączę się, bo nie mogę tego słuchać. Jeżeli... jeżeli...

Wiesław Janczyk: ...więc instytucjonalnie mieli możliwość instytucjonalnie  rozstrzygnięcia sprawy przed sądem polubownym Komisji Nadzoru Finansowego...

Zuzanna Dąbrowska: Nie, po pierwsze nie razem, przepraszam.

Krystyna Skowrońska: Ja uprzejmie poproszę o sekundę... o sekundę...

Zuzanna Dąbrowska: Chwileczkę, za moment (...)

Wiesław Janczyk: ...ale osoby fizyczne bardziej bezradne tak naprawdę takiej instytucji nie miały, ponieważ Urząd Ochrony Klienta i Konkurencji, jak się okazuje, nie był wystarczająco aktywny albo nie miał wystarczająco silnej pozycji i umocowania prawnego do tego, żeby załatwić wszystkie sprawy...

Krystyna Skowrońska: Ja chciałabym jedno...

Zuzanna Dąbrowska: Panie poseł, przepraszam, ale...

Krystyna Skowrońska: Ja jedną rzecz muszę powiedzieć.

Zuzanna Dąbrowska: Dobrze, jedno zdanie.

Krystyna Skowrońska: Jedną rzecz muszę powiedzieć. Mieliśmy duży konsensus. Mieliśmy dużą zgodę przy procedowaniu tego projektu. Jeżeli dzisiaj mówimy o tym rynku, to również ze strony państwa opozycji mogło się pojawić takie rozwiązanie. Takiego rozwiązania proklientowskiego nie było. W czym był spór przy tym projekcie? W opłatach, ile mają płacić SKOK–i na przykład ze strony państwa klubu.

Zuzanna Dąbrowska: Pani poseł...

Krystyna Skowrońska: A zatem nie problem, który chcemy rozwiązać, i nie było żadnych uwag w tej sprawie. I jeżeli mamy mówić o pewnym pakiecie, to bądźmy sprawiedliwi dla tych, co taki projekt przedłożyli.

Zuzanna Dąbrowska: Teraz Wincenty Elsner.

Krystyna Skowrońska: A jeżeli państwo chcecie...

Zuzanna Dąbrowska: Przepraszam, pani przewodnicząca, bo musimy (...)

Wincenty Elsner: Pani przewodnicząca, ja z tą częścią akurat wypowiedzi mojego przedmówcy zgadzam się. Nie da się tworzyć dobrego prawa pod presją kończącej się kadencji. Zresztą bardzo dobrze to widać po tym projekcie, w którym to momencie wasz projekt w momencie skierowania do Sejmu liczył dwadzieścia parę artykułów. W tej chwili prawie dwa raz tyle, koło 50 artykułów. To znaczy, że on, ten projekt był tworzony podczas posiedzeń podkomisji. To dobrze, że on został poprawiony, dlatego że w zasadzie wszystkie opinie, które dołączone były do pierwotnej wersji projektu, nie zostawiały suchej nitki, jeżeli chodzi o różnego rodzaju luki i niedoskonałości tego projektu.

Ja bym chciał natomiast na dwie rzeczy zwrócić uwagę. Pierwsza rzecz to jest likwidacja rzecznika ubezpieczonych. Dlaczego likwidacja? Dlaczego ten rzecznik nie mógłby również zostać, zwłaszcza że on funkcjonuje od wielu lat? Działa na trochę innym segmencie rynku, dlatego że to są ubezpieczenia, relacje pomiędzy ubezpieczonymi właścicielami aut, roszczenia związane z roszczeniami związanymi z wypadkami samochodowymi...

Zuzanna Dąbrowska: No nie tylko, bo też ubezpieczenia emerytalne, życiowe, więc...

Wincenty Elsner: Emerytalne również, ale 40%, prawie połowa tych spraw związanych z rzecznikiem ubezpieczonych związana jest z rynkiem ubezpieczeń komunikacyjnych, bardzo specjalistycznych. I dlaczego go nie pozostawić, skoro koszty rzecznika i jednego, i drugiego pokrywają sami zainteresowani, a więc firmy ubezpieczeniowe...

Krystyna Skowrońska: A był pan na komisji? Był pan na podkomisji?

Wincenty Elsner: I druga sprawa, jeżeli chodzi o samego rzecznika finansowego, tam brakuje pierwszej części jego kompetencji, mianowicie jego działanie rozpoczyna się wtedy, kiedy coś szwankuje w relacjach pomiędzy instytucją finansową, między bankiem a klientem. Natomiast Sojusz Lewicy Demokratycznej swego czasu proponował, pani przewodnicząca, proponowaliśmy, składaliśmy propozycję powołania funduszu pomocowego klientom banków, w którym były trzy elementy: reklamacje, jeżeli coś było nie tak, mediacja tak, ale był jeszcze jeden ważny element: doradztwo. Doradztwo, aby klient, który zanim pójdzie do Amber Goldu albo zanim kupi kredyt frankowy, który okazuje się pułapką, ma gdzie poradzić się. I sfinansowanie, też to proponowaliśmy, sfinansowanie tej działalności takiego funduszu z podatku bankowego. Natomiast Platforma przez lata całe była przeciwko podatkowi bankowemu. Dlaczego, pani przewodnicząca?

Zuzanna Dąbrowska: To teraz tak – głos będzie miał drugi przedstawiciel koalicji, czyli PSL, poseł Jan Łopata. A ja mam pytanie, bo rzeczywiście było tak, ja porównałam oba projekty, że na początku ten projekt miał... zakładał znacznie węższe kompetencje dla rzecznika finansowego niż ma je teraz. Posłowie usiedli podczas specjalnej podkomisji i wymyślili dużo różnych rozwiązań, które mają wzmocnić tę ochronę. Tak wietrzę w tym troszeczkę kampanię wyborczą może?

Jan Łopata: Pani redaktor, szanowni państwo, chciałbym dwa aspekty. Pierwszy taki, żeby nie powstało wrażenie czy taki obraz, że parlament oto tylko się skupia w lipcu w kampanii przedwyborczej na rzeczniku finansowym. Bardzo ważnej instytucji, ale chciałem zauważyć, że to jest jedna setna może zajęć i pracy Komisji Finansów Publicznych. Najważniejsza to jest ocena wykonania budżetu, która się co roku odbywa niezależnie od tego, czy są wybory sejmowe, czy też ich nie ma. Na ten temat też warto porozmawiać, bo wykonanie budżetu za rok 2014 było bardzo dobre i wszystkie dane gospodarcze wskazują, że ten rok 2015 i następne będą jeszcze lepsze. To jest pierwsze zagadnienie, które chciałem zauważyć, żeby ten fałszywy obraz nie powstał.

A drugi to taki, że nie do końca się zgodzę też z kontestacją pani redaktor, że tak normalnie między opozycją a koalicją. Otóż nie, zauważyłem pewną ewolucję, otóż przedstawiciel klubu Prawa i Sprawiedliwości w tzw. pierwszym czytaniu bardziej ostro, może totalnie przeciw zmianom, tutaj słyszę kolega poseł Wiesio mówi już troszkę łagodniej. I dobrze, bo ja przypominam... już na tyle jestem długo w parlamencie, przypominam rok 2006, kiedy to cokolwiek inna koalicja rządziła i był projekt ot, troszeczkę podobny, mianowicie Komisja Nadzoru Finansowego, która łączyła kompetencje Komisji Nadzoru Bankowego, poszerzała, jakby wchłaniała to zjawisko, które mamy dzisiaj w przypadku rzecznika finansowego. I role były co nieco odwrotne między PiS-em a Platformą. Myśmy się zachowywali wówczas i teraz bardzo racjonalnie. Okazuje się po blisko 10 latach, że Komisja Nadzoru Finansowego wypełnia obowiązki Komisji Nadzoru Bankowego i innych. Wydaje się, że w przypadku rzecznika finansowego będzie tak samo.

Nie jest tak, tu zwracam się do pana posła Elsnera, że zaprzestaje bieg, zaprzestaje działalności rzecznik ubezpieczeniowy. To nie jest prawda. To jest poszerzenie kompetencji na bazie tej instytucji, tych zadań, które miał do tej pory rzecznik ubezpieczonych, będzie poszerzona ta kompetencja. Kwestia przeniesienia obciążeń finansowych to jest naturalne, bo inne podmioty wchodzą w zakres jakby tego nadzoru. Więc tutaj się nic nie dzieje. A to, że zmienia kształt ta ustawa wniesiona, to też nie jest nic dziwnego, bo tak właśnie powinna polegać praca w podkomisjach i w komisji, i wydaje się, że jeśli konsensus na dzisiejszej komisji, a była ona kilka godzin wcześniej, był daleko posunięty, bym powiedział, no, może przy tam tych kwestiach finansowych to jest też oczywiste, trochę się różniliśmy, to oznacza, że wszystkie kluby jakby trochę swoich pomysłów to wszystko wniosły.

Zuzanna Dąbrowska: No właśnie, ja chciałam powiedzieć o dwóch pomysłach, które brzmią bardzo z punktu widzenia konsumenta czy klienta brzmią interesująco, mianowicie chodzi o uprawnienie dla rzecznika do występowania przed sąd ochrony konkurencji i konsumentów o uznanie nieprawomocności umów, które są źle sformułowane i zawarte. I druga rzecz to kary finansowe. Rzecznik ubezpieczonych do tej pory kar zasądzać nie mógł w trybie decyzji administracyjnej...

Głos w studiu: Ubezpieczonych.

Zuzanna Dąbrowska: Ubezpieczonych. To są chyba ważne uprawnienia i skuteczność wzmocnią tej instytucji. Andrzej Romanek.

Andrzej Romanek: Poniekąd tak, ale trzeba zwrócić uwagę też na inne aspekty czy wady tegoż projektu. Ja może zwrócę uwagę na kilka aspektów. Otóż zgadzam się z panią przewodniczącą, to krok dobry, ale krok przede wszystkim spóźniony. Spóźniony i to o wiele lat. Być może gdyby rzecznik finansowy funkcjonował wcześniej, nie byłoby kwestii chociażby afery Amber Gold i wielu temu podobnych kwestii.

Druga sprawa – zakres kompetencji rzecznika finansowego. Otóż proszę zwrócić uwagę, tam, gdzie mamy największy spór, największy problem, czyli w kwestiach dotyczących firm pożyczkowych, czyli tych kwestii parabanków, tam kompetencje tegoż rzecznika są żadne, czyli tak naprawdę ten rynek finansowy, który jest bardzo rynkiem newralgicznym, powoduje bardzo poważne szkody, nie będzie objęty kompetencją rzecznika finansowego. (...)

Wincenty Elsner: Czyli Amber Gold dalej będzie możliwy (...)

Krystyna Skowrońska: Nieprawda, panowie... [szum głosów]

Andrzej Romanek: Ale proszę pozwolić, może ja skończę.

Krystyna Skowrońska: Ale trzeba wyjaśnić ten spór w tym momencie, bo firmy pożyczkowe...

Andrzej Romanek: Ale pani przewodnicząca wchodzi mi w zdanie.

Krystyna Skowrońska: Ale firmy pożyczkowe wchodzą i chciałabym, żeby nieprawdziwe...

Andrzej Romanek: Dzisiaj debatowano na ten temat...

Krystyna Skowrońska: Dzisiaj na ten temat i wprowadzono. I panie pośle...

Andrzej Romanek: Ale dzisiaj debatowano...

Krystyna Skowrońska: Panie pośle, niestety, nie zna pan tej poprawki i przykro mi, że dzisiaj pan o tej...

Andrzej Romanek: Ale proszę mi pozwolić.

Krystyna Skowrońska: ...o tym mówi.

Andrzej Romanek: Proszę mi pozwolić.

Zuzanna Dąbrowska: Pani przewodnicząca, ja za chwilę pani udzielę głosu, żeby kompleksowo można było odpowiedzieć na te wątpliwości.

Andrzej Romanek: Kolejna sprawa, chodzi o uporządkowanie też rynku. Przecież mamy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisję Nadzoru Finansowego, powiatowych rzeczników konsumentów i do tego dodajemy tego rzecznika finansowego. I pytanie. Mamy wiele podmiotów i rozproszone kompetencje. Kolejny problem, który przy okazji tego rzecznika finansowego się pojawia. I kolejna sprawa, na którą zwracam uwagę, otóż rzecznik ubezpieczonych miał możliwość występowania do Sądu Najwyższego o to, aby ustalić właściwą wykładnię określonych przepisów, kiedy był spór, a sądy niższej instancji rozstrzygały w podobnych sprawach w zupełnie inny sposób. Co więcej, mógł żądać od instytucji finansowych czy w tym wypadku ubezpieczeniowych, aby zanim umowa wejdzie w życie, mógł z tą umową się na 14 dni przed wejściem jej w życie zapoznać, żeby mógł tę umowę ocenić i jeżeli byłaby ona niezgodna z prawem, tę umowę mógł w tym zakresie poprawić. Więc powiem w ten sposób: kierunek zmian z całą pewnością dobry, ale to, co się pojawia przy okazji tych zmian, można byłoby szerzej, można byłoby lepiej i można byłoby więcej...

Wincenty Elsner: I szybciej.

Andrzej Romanek:  A przede wszystkim, podkreślam jeszcze raz: można byłoby szybciej, co mówił tu mój szanowny przedmówca. Cieszę się, pani przewodnicząca, że pani zwróciła na to uwagę, wywołując kwestie dotyczące właśnie tej instytucji parabankowych, bo pani doskonale wie, że w tym pierwotnym projekcie ten aspekt w ogóle nie był uwzględniany i dopiero poprawka, o której pani wspomniała, dzisiaj debatowana, została... jeszcze nie wiemy do końca, jakie ona będzie miała wynik finalny, ale w debacie ten aspekt został podniesiony i na ten aspekt sama pani przewodnicząca i klub Platformy Obywatelskiej zwrócił uwagę, bo to ważny zakres rynku finansowego, który wywołuje najwięcej problemów i najwięcej kontrowersji. Dziękuję.

Zuzanna Dąbrowska: To teraz poseł Krystyna Skowrońska.

Krystyna Skowrońska: Długo by trzeba wyjaśniać tą krytykę państwa przy zawarciu konsensusu.

Andrzej Romanek: To nie jest krytyka, pani przewodnicząca.

Krystyna Skowrońska: Chciałabym powiedzieć, że przed wprowadzeniem instytucji rzecznika finansowego mieliśmy instytucję sądu polubownego i każdy klient z usługą finansową mógł się do tej instytucji zwracać. Dzisiaj, ale i na podkomisji bardzo szczegółowo wyjaśniano, w jakiej formule ten sąd polubowny funkcjonuje i jakim był elementem, którym każdy klient, konsument mógł skorzystać. O zasadzie dotyczącej tego, o czym mówił pan poseł Elsner. Panie pośle, gdyby się pan poseł wczytał w tej projekt, to pan doskonale wie, że również rzecznikowi finansowemu przypisano prawo edukacji. Jak wygląda rozszerzenie tego projektu, a zatem wprowadzono przepisy przejściowe, żeby rzecznik ubezpieczonych, który jest dobrze oceniany na rynku, te wszystkie kompetencje, łącznie z występowaniem do Sądu Najwyższego, żeby te kompetencje były podobne. I przeniesiono i uwagi, które były formułowane w trakcie debaty, one zostały zebrane i wyposażono, myślę, że rzecznik finansowy ma szerokie, dobre kompetencje. I całe przepisy przejściowe, które pozwalają przekształcić zarówno instytucję rzecznika ubezpieczonych dobrze ocenianego, jak i dołożyć dodatkowe zadania dla rzecznika finansowego w zakresie innych instytucji i występowania w sprawach klientów, to rzecz niezwykle ważna. I teraz nakładanie jeszcze kar finansowych. My przyjęliśmy w tym projekcie rozwiązania dotyczące czy terminy rozpatrywania reklamacji. Wskazaliśmy, że ten termin będzie 30–dniowy, o czym wcześniej ta instytucja...

Zuzanna Dąbrowska: Czyli jeśli w tym terminie instytucja nie udzieli odpowiedzi, to można nałożyć karę.

Krystyna Skowrońska: ...powinna udzielić odpowiedzi... Nie, nie, w przypadku skomplikowanego...

Głos w studiu (...)

Krystyna Skowrońska: ...skomplikowanego wniosku czy skomplikowanej reklamacji można ten termin przedłużać, ale jeżeli instytucja będzie się długo uchylała, będzie notorycznie się uchylała, bo ona niekiedy nie może rozstrzygnąć na korzyść osoby, która składa reklamację, to przysługuje możliwość do zajmowania się tą sprawą również rzecznikowi finansowemu. Ale gdyby instytucje uchylały się od tego obowiązku, to może zostać nałożona kara. Ta kara do 100 tysięcy złotych, a zatem w tym przypadku rzecznik finansowy został wyposażony w takie uprawnienie i taka sankcja na tych wszystkich instytucjach, które z tego się nie będą wywiązywały, będzie ciążyła. Ad vocem... Znaczy dołączając do wypowiedzi pana posła Łopaty, to chcę powiedzieć – my dzisiaj rozmawialiśmy o dobrych rozwiązaniach i dobry konsensus naprawdę zawarliśmy. Ja bym nie krytykowała, bo każdy z państwa mógł wnieść poprawki do tego rozwiązania. Jakoś poprawek poza tą krytyką...

Andrzej Romanek: (...)

Krystyna Skowrońska: Dotyczące tylko opłat. A zatem można było wnieść dotyczące pracy. Chcę powiedzieć rozstrzygnęliśmy dzisiaj niezwykle ważne dwie rzeczy, i te oceniane ze strony klienta, ale i ze strony podatnika, zasadę in dubio pro tributario, czyli rozstrzyganie na korzyść podatnika, też duży projekt, nad którym pracujemy od ubiegłego roku i nie można powiedzieć...

Wiesław Janczyk:  To już jest w innej ustawie, chciałem zauważyć.

Wincenty Elsner:  Tak, w innej, znacznie zmienionej formie niż to proponował prezydent.

Zuzanna Dąbrowska: Ale pani przewodnicząca, chciałabym jeszcze, żeby przedstawić (...) [szum głosów] ...zdążyli się wypowiedzieć. Dobrze, SLD, potem Prawo i Sprawiedliwość.

Krystyna Skowrońska:  I mam nadzieję, że to będzie dobrze służyło (...)

Wincenty Elsner: Jeśli można, tak, po tej pierwszej mojej krytycznej wypowiedzi ja chciałbym, oczywiście, powiedzieć, że Sojusz Lewicy Demokratycznej co do zasady to rozwiązanie popiera, dlatego że popieramy wszelkie rozwiązania, które w jakiś sposób wyrównują szanse klientów banków czy instytucji finansowych zderzających się z tym często murem niemożności i wszechwładzą. Natomiast co do edukacji, o czym mówiła przed chwilą pani przewodnicząca, edukacja tak, oczywiście tak, natomiast to, o czym mówiłem wcześniej, miałem na myśli szerokie doradztwo finansowe, tak, aby wszyscy potencjalni klienci i nabywcy usług finansowych mieli szerokie możliwości konsultacji i dowiedzenia się. To by na pewno drożej kosztowało instytucje finansowe, zrzutka na rzecznika byłaby większa, ale mnie jest bliższy zawsze interes konsumentów niż interes banków.

Zuzanna Dąbrowska: To teraz Prawo i Sprawiedliwość...

Wincenty Elsner: Jeśli jeszcze można jedno zdanie tylko. Zobaczymy, jak rzecznik będzie działał, po 30 dniach ustawa wchodzi w życie i pierwszym, z czym się zderzy rzecznik prawdopodobnie, to będą tłumy klientów nabranych kiedyś na kredyty frankowe.

Zuzanna Dąbrowska: Ale musi jeszcze ustawa być uchwalona. Wiesław Janczyk.

Wiesław Janczyk: Dzisiaj właśnie nie wiemy, jak będzie to funkcjonować i widzimy, próbujemy zobaczyć w tym rozwiązaniu same dobre strony. Ja chciałem tutaj przychylić się do głosu mojego przedmówcy z SLD o to, że w naszej koncepcji, która też była zgłaszana w parlamencie dużo wcześniej, ochrona klienta powinna się zaczynać na etapie zawierania umowy. I doradztwo nie tylko prawne, ale ekonomiczne powinno być spozycjonowane na szczeblu co najwyżej powiatu, tak jak dzisiaj mamy rzecznika spraw obywatelskich przy powiatach, to tam powinna być osoba oprócz prawnika, która zna się doskonale na ekonomii, która byłaby obiektywnym doradcą, za którego pracę rzeczywiście można byłoby zapłacić...

Wincenty Elsner: Nie byłaby liderem żadnego z banków.

Wiesław Janczyk: I byłaby... nie działałaby w interesie żadnej ze stron. Wtedy nie debatowalibyśmy nad tym, jak naprawić sytuację, kiedy rozlało się mleko, tylko pewnie połowę sytuacji moglibyśmy powstrzymać. Natomiast ważne jest w tym projekcie i to, że wreszcie klient będzie miał oręż do tego, żeby rozmawiać z instytucjami finansowymi. Takiej do tej pory nie miał, bo właściwie tryb jego działania w relacji z tymi instytucjami nie był dość precyzyjnie określony. Ja chciałbym powiedzieć tylko jedno...

Zuzanna Dąbrowska: Zawsze obywatel jest...

Wiesław Janczyk: Rozbieżności, które my tutaj podnosimy i na które muszę zwrócić uwagę, pani redaktor i szanowni państwo, to jest kwestia też kompetencji do powoływania tegoż rzecznika. My chcemy, żeby to było możliwe w parlamencie, żeby to nie była kompetencja premiera, tylko właśnie wola większości parlamentarnej. I tak samo nie zgadzamy się na to, żeby tutaj występował automatyzm i kontynuacja funkcji rzecznika ubezpieczonych w roli właśnie rzecznika finansowego.

Zuzanna Dąbrowska: Andrzej Romanek.

Andrzej Romanek: Ja powiem w ten sposób: gdyby rzeczywiście instytucje, które dzisiaj działają, szczególnie Komisja Nadzoru Finansowego funkcjonowała sprawnie i te rekomendacje i zalecenia wydawane we właściwym, panie przewodnicząca, czasie, to wiele spraw, które dzisiaj mamy, chociażby w sprawie frankowiczów, one by w ogóle nie zafunkcjonowały. A więc instytucja rzecznika finansowego, skądinąd potrzebna, z całą pewnością nie odgrywałaby tak istotnej roli, a z całą pewnością będzie rozgrywać rola, jeżeli chodzi o rynek usług finansowych. Jedna rzecz – szanowni państwo, no, opłata czy kara w wysokości 100 tysięcy złotych dla dużego banku, powiedzmy sobie wprost, to jest żadna kara...

Wincenty Elsner: Dla banków zarabiających rocznie 16 miliardów złotych.

Andrzej Romanek: ...dla banków zarabiających ogromne ilości pieniędzy. Oni się będą te banki będą się z tego karania rzekomego po prostu śmiać i będą cały czas robić to, co uważają za najlepsze dla nich, czyli będą po prostu, przepraszam za to określenie, ale wyciągać z polskiego rynku ogromne pieniądze po to, żeby osiągać ogromne zyski.

Głos w studiu: Panie pośle, ale opinia (...) też się liczy.

Andrzej Romanek: Niewielkie kwoty, panie przewodniczący, Komisja Nadzoru Finansowego może racjonalnie karać. Jakie są efekty tego karania? Żadne tak naprawdę.

Zuzanna Dąbrowska: Teraz PSL.

Jan Łopata: Chciałbym, pani redaktor, zauważyć, że z przebiegu tej dyskusji tu u pani w Jedynce, jak i też z przebiegu całego procesu legislacyjnego i z dyskusji, która tam się toczyła, wnoszę, że ta ustawa, dobra ustawa będzie przyjęta, bo ewoluują kluby, a że chcą się wyróżniać i wyróżniają się, bo każdy ma jakieś inne spojrzenie, to jest naturalne i normalne.

Zuzanna Dąbrowska: Jest wiele pomysłów, ale to chyba dobrze, że jest wiele z różnych stron, bo to doradztwo finansowe jest ważne.

Jan Łopata: Tak ja to oceniam...

Andrzej Romanek: (...) pani redaktor, twórcza dyskusja.

Jan Łopata: ...i ważny jest ten efekt końcowy i ten efekt końcowy pewnie w piątek, który zakończy ten proces legislacyjny w Sejmie, ale i ten, jak tu panowie mówicie, po wejściu w życie i ocenienie właściwe już w tak zwanym praniu i kompetencje, i wykorzystanie tej kompetencji przez rzecznika finansowego. Wnoszę, że jest to instytucja bardzo potrzebna, że nierówność podmiotów, o którym tutaj panowie mówicie...

Andrzej Romanek: Jest poza sporem.

Jan Łopata: ...jest poza sporem, tak jest, i potrzebna jest ta instytucja.

Andrzej Romanek: I jest potrzebna, co do tego nie mamy żadnych wątpliwości.

Zuzanna Dąbrowska: Pani przewodnicząca, zdążycie uchwalić? W piątek będzie głosowanie?

Krystyna Skowrońska: Zdążymy uchwalić i żałuję, że takiej dyskusji albo takiej krytyki...

Andrzej Romanek: Ale była, pani przewodnicząca, była.

Krystyna Skowrońska: ...albo takiej krytyki, jaką państwo uprawiacie tutaj dzisiaj nie było. Chwilówki to jest projekt i rozpatrzony zostanie...

Wiesław Janczyk: Ale to twórcza krytyka, panie przewodnicząca.

Krystyna Skowrońska: ...a sprawa dotycząca frankowiczów ja myślę, że warto bić się we własne piersi, kiedy rządy PiS-u namawiały do tego, aby nie zamykać możliwości udzielania kredytów we frankach i nie można tego... Dzisiaj przyjmijcie trochę odpowiedzialności [szum głosów] na siebie.

Zuzanna Dąbrowska: W takim razie trzymam państwa za słowo, głosowanie nad ustawą o rzeczniku finansowym w piątek. Bardzo dziękuję za dzisiejszą dyskusję. Krystyna Skowrońska, Platforma Obywatelska...

Krystyna Skowrońska: Miłego dnia życzę.

Zuzanna Dąbrowska: Wiesław Janczyk, Prawo i Sprawiedliwość...

Wiesław Janczyk: Dziękuję państwu.

Zuzanna Dąbrowska: Wincenty Elsner, Sojusz Lewicy Demokratycznej...

Wincenty Elsner: Dziękuję państwu.

Zuzanna Dąbrowska: Jan Łopata, Polskie Stronnictwo Ludowe...

Jan Łopata: Bardzo dziękuję, pozdrawiam.

Zuzanna Dąbrowska: Andrzej Romanek, Zjednoczona Prawica...

Andrzej Romanek: Dziękuję, miłego dnia życzę.

Zuzanna Dąbrowska: A ja mówię do usłyszenia, Zuzanna Dąbrowska.

JM

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak