Parlament Europejski przyjął dokument wzywający Komisję Europejską i państwa członkowskie do zajęcia się drogową infrastrukturą na wschodniej ścianie Unii Europejskiej.
- Przyjęcie tego raportu nie jest wiążące dla władz UE, ale ta uchwała wyraża wolę Parlamentu Europejskiego i ma skłonić Komisję Europejską do poważnego traktowania żądań koalicji wielu krajów - stwierdził Furgalski. - Najważniejsze jest to, że udało się taką koalicję skonstruować, a w ostatnich miesiącach poszerzyć i pokazać współpracę z krajami spoza UE, czyli Białorusią i krajami aspirującymi jak Ukraina - mówił Furgalski.
Dyr. Jarosław Iwaszkiewicz, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, przypomniał, że od 2006 r., z inicjatywy polskiego rządu, powstała koncepcja Via Carpatii czyli współpracy na osi północ-południe państw, które są państwami peryferyjnymi UE. - Inicjatywa PE uświadamia wszystkim członkom UE, że projekt jest korzystny, a dla Polski ważny, m.in. dlatego, że Via Carpatia będzie czynnikiem dynamizującym wschodnią część kraju - dodał Iwaszkiewicz.
Zbigniew Kotlarek, Prezes Polskiego Kongresu Drogowego, zwrócił między innymi uwagę na aspekt połączenia dobrymi drogami ważnych portów północy i południa Europy.
Uczestnicy debaty rozmawiali też o tym, jakie zadania w wymiarze nie tylko transportowym, ale politycznym i bezpieczeństwa ma spełnić Via Carpatia. Czy plany przekopania Kanału Elbląskiego łączą się z projektem Via Carpatia? Jaka jest perspektywa czasowa realizacji tego przedsięwzięcia?
***
Tytuł audycji: "Debata Jedynki"
Prowadzi: Michał Rachoń
Goście: Adrian Furgalski (Zespołu Doradców Gospodarczych TOR), Jarosław Waszkiewicz (dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa), Zbigniew Kotlarek (Prezes Polskiego Kongresu Drogowego)
Data emisji: 28.10.2016
Godzina emisji: 17.26
ab/kul