Via Carpatia ma łączyć północne i południowe krańce UE

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2016 18:28
- Raport PE nie uruchamia automatycznie pieniędzy. O tym decyduje KE, ale politycznie nigdy jeszcze tak daleko na forum europejskim nie doszliśmy w walce o uznanie dla Via Carpatii - ocenił Adrian Furgalski, ekspert w dziedzinie transportu.
Audio
  • Uchwała Parlamentu Europejskiego o Via Carpatii (Debata Jedynki)
Adrian Furgalski, Jarosław Waszkiewicz i Zbigniew Kotlarek
Adrian Furgalski, Jarosław Waszkiewicz i Zbigniew KotlarekFoto: Jacek Konecki/Polskie Radio

Parlament Europejski przyjął dokument wzywający Komisję Europejską i państwa członkowskie do zajęcia się drogową infrastrukturą na wschodniej ścianie Unii Europejskiej.

- Przyjęcie tego raportu nie jest wiążące dla władz UE, ale ta uchwała wyraża wolę Parlamentu Europejskiego i ma skłonić Komisję Europejską do poważnego traktowania żądań koalicji wielu krajów - stwierdził Furgalski. - Najważniejsze jest to, że udało się taką koalicję skonstruować, a w ostatnich miesiącach poszerzyć i pokazać współpracę z krajami spoza UE, czyli Białorusią i krajami aspirującymi jak Ukraina - mówił Furgalski.  

Dyr. Jarosław Iwaszkiewicz, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, przypomniał, że od 2006 r.,  z inicjatywy polskiego rządu, powstała koncepcja Via Carpatii czyli współpracy na osi północ-południe państw, które są państwami peryferyjnymi UE. - Inicjatywa PE uświadamia wszystkim członkom UE, że projekt jest korzystny, a dla Polski ważny, m.in. dlatego, że Via Carpatia będzie czynnikiem dynamizującym wschodnią część kraju - dodał Iwaszkiewicz.

Zbigniew Kotlarek, Prezes Polskiego Kongresu Drogowego, zwrócił między innymi uwagę na aspekt połączenia dobrymi drogami ważnych portów północy i południa Europy.

Uczestnicy debaty rozmawiali też o tym, jakie zadania w wymiarze nie tylko transportowym, ale politycznym i bezpieczeństwa ma spełnić Via Carpatia. Czy plany przekopania Kanału Elbląskiego łączą się z projektem Via Carpatia? Jaka jest perspektywa czasowa realizacji tego przedsięwzięcia?

***

Tytuł audycji: "Debata Jedynki"

Prowadzi: Michał Rachoń

Goście: Adrian Furgalski (Zespołu Doradców Gospodarczych TOR), Jarosław Waszkiewicz (dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa), Zbigniew Kotlarek (Prezes Polskiego Kongresu Drogowego)

Data emisji: 28.10.2016

Godzina emisji: 17.26

ab/kul

Czytaj także

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada inwestycje drogowe i kolejowe warte miliardy złotych

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2016 17:18
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada inwestycje drogowe i kolejowe. Przedstawiciele resortu przedstawili dziś szczegółowe plany.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Via Baltica i Via Carpatia – kluczowe inwestycje dla Polski

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2016 08:50
Ruszają prace nad kolejnym odcinkiem Via Baltica - trasą łączącą Polskę, Litwę, Łotwę i Estonią z Europą Zachodnią.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prace nad Via Baltica nabierają tempa

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2016 16:41
Drogowcy mogą ogłaszać przetargi na budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, czyli części trasy Via Baltica. Na początku tygodnia premier Beata Szydło poinformowała w Łomży o podpisaniu umowy na realizację tej inwestycji. W Polskim Radiu 24 o korzyściach płynących z realizacji tego projektu mówił Adrian Furgalski, ekspert ds. infrastruktury z Zespołu Doradców TOR.
rozwiń zwiń