Jakie zmiany czekają na uczniów ze specjalnymi potrzebami?

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2017 18:40
Czy zmiany obejmą nauczanie indywidualne? Czym różni się ono od nauczania specjalnego? Co z orzeczeniami, zwłaszcza wydanymi przed 1 września tego roku?
Audio
  • Jakie zmiany czekają rodziców niepełnosprawnych dzieci w nowym roku szkolnym? (Debata Jedynki)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/KariDesign

- Szkoły specjalne wyróżniają się tym, że kierowane są do nich wyłącznie dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności i związany z nim specjalny tryb kształcenia. W systemie posiadamy szkoły integracyjne, których uczniowie niepełnosprawni uczą się razem pełnosprawnymi - tłumaczy Joanna Wilewska, dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego MEN.

Innymi cechami charakteryzuje się tzw. "edukacja włączająca", która, jak tłumaczy ekspert, polega na tym, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego uczy się w klasie razem ze swoim pełnosprawnymi rówieśnikami. - To kierunek zmian do których dążymy. Chcemy, aby każda szkoła była przygotowana do przyjęcia ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności - mówi Joanna Wilewska.

Zmiany, które weszły w życie 1 września nie mają wpływu na wydane orzeczenia o niepełnosprawności. - Indywidualne nauczanie będzie organizowane na starych zasadach przez najbliższy rok szkolny. Od nowego roku szkolnego dzieci, które będą musiały korzystać z indywidualnego nauczenia, będą podlegały nowym przepisom - tłumaczy Katarzyna Tyczka, główny specjalista Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych MEN.

Jaki stopień niepełnosprawności określa, czy dziecko może korzystać z nauki w placówkach edukacyjnych? Komu będą przysługiwały orzeczenia o nauczaniu indywidualnym? W jaki sposób będą zorganizowane zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Zapraszamy do wysłuchania debaty.

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Prowadzi: Karolina Rożej

Goście: Joanna Wilewska (dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego MEN), Katarzyna Tyczka (główny specjalista Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych MEN)

Data emisji: 7.09.2017

Godzina emisji: 17.25

ac/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Prawo do godnego życia dla dorosłych niepełnosprawnych

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2017 23:41
- Nikogo nie interesuje, co stanie się z takimi osobami, jak mój dorosły niepełnosprawny syn, a ich największy problem pojawi się, gdy stracą oparcie w rodzinie - mówi Jolanta Lorens.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pedagogika inkluzyjna pozwala wszystkim uczniom "rozwinąć skrzydła"

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2017 13:37
Gośćmi Czasu na Naukę byli dr hab. Tadeusz Pietras, psychiatra z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi i dr Kasper Sipowicz z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Eksperci w Polskim Radiu 24 mówili o zastosowaniu systemu pedagogiki inkluzyjnej w edukacji osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szefowa MEN Anna Zalewska podpisała trzy rozporządzenia dot. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2017 10:11
Jak podał resort, kluczowe rozwiązania to indywidualne zajęcia w szkole dla uczniów z niepełnosprawnością i zindywidualizowana ścieżka kształcenia dla uczniów chorych. Rozporządzenia dotyczą też indywidualnego nauczania dla tych, którzy z powodu choroby nie mogą chodzić do szkoły.
rozwiń zwiń