Są różne wymagania stawiane edukacji. Szkoła ma nauczyć rozumienia świata, posługiwania się technologiami, dać przede wszystkim możliwości zatrudnienia, są też wymagania dotyczące wychowania. Jak to wszystko zharmonizować?
Wojciech Starzyński uważa, że problem wychowania jest bardzo ważny dla szkoły. - Bardzo wielu naszych uczniów jest stosunkowo dobrze przygotowanych zawodowo - ocenia. Ale jego zdaniem, olbrzymim wyzwaniem jest budzenie postaw obywatelskich. - Wydaje mi się, że bardzo ważnym elementem nowoczesnej szkoły powinien być szeroko rozumiany program wychowania i to wychowania opartego o tradycje, o polską kulturę, o tradycje Europy, cywilizację - nazwijmy to - grecko-rzymsko-katolicko-chrześcijańską - mówi.
Karolina Elbanowska zauważa, że młodzi ludzie wychodząc ze szkoły czują się bardzo zmęczeni. - Zmęczeni sposobem nauki, bo to jest bardzo stary, jeszcze pruski model, w którym tak naprawdę uczniowie przygotowują się do pracy w fabryce - ocenia. Jej zdaniem, najważniejszym wyzwaniem jest nadążenie za współczesnością. Bolączką są ciężkie plecaki, przyzwyczajenie nauczycieli do papieru i brak świadomości u nauczycieli, że dzieci też muszą odpocząć.
Nie do końca z tą ocena zgadza się wiceminister Maciej Kopeć. - Element nowoczesnej technologii pojawia się w szkole, ale nie może zastąpić działań - mówi. Przyznaje, że mamy rzeczywistość jaką mamy i trzeba ją konsekwentnie zmieniać.
Posłuchaj nagrania całej debaty.
***
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Rozmawiał: Henryk Szrubarz
Goście: Wojciech Starzyński (Narodowa Rada Rozwoju przy prezydencie RP, prezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”), Karolina Elbanowska (Fundacja Rzecznik Praw Rodziców), Maciej Kopeć (wiceminister edukacji narodowej)
Data emisji: 5.09.2018
Godzina emisji: 17.24
ag