Czy transport publiczny w Polsce trzeba budować od nowa?

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2018 18:30
Problemowi transportu publicznego w Polsce był poświęcony jeden z paneli podczas Kongresu 590 w Jesionce koło Rzeszowa. Temat kontynuowali w "Debacie Jedynki": Krzysztof Balawejder - prezes POLBUS-PKS, dr Michał Wolański z Katedry Transportu SGH w Warszawie oraz Krzysztof Zgorzelski – prezes Przewozów Regionalnych.
Audio
  • Białe plamy w polskim transporcie publicznym (Debata Jedynki)
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych ma pomóc w przywróceniu zredukowanych połączeń autobusowych - głównie w małych miastach i na wsiach.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych ma pomóc w przywróceniu zredukowanych połączeń autobusowych - głównie w małych miastach i na wsiach.Foto: PAP/Przemysław Piątkowski

Dr Michał Wolański powiedział, że w Polsce znajduje się wiele przedsiębiorstw transportowych, na których można bazować budując sieć transportu publicznego. Jednocześnie przyznał, że polska polityka infrastrukturalna opiera się na budowie dróg i modernizacji linii kolejowych, ale to nie pociąga za sobą zwiększenia liczby połączeń. Jego zdaniem taka polityka nie doprowadzi do tego, że Polacy zostawią samochody w garażach i zaczną jeździć pociągami. - Efekt jest taki, że w Polsce na kilometr torów przypada dwa razy mniej pociągów niż w Czechach - przyznał.  

Piotr Zgorzelski dodał, że liczba lokalnych połączeń kolejowych pomiędzy mniejszymi miejscowościami jest bardzo ograniczona, co powoduje, że ludzie jeżdżący do pracy w sąsiedniej miejscowości najczęściej podróżują tam samochodem. – Polska jest na czele państw UE pod względem miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają połączenia kolejowego. Takich miast jest 80, podczas gdy na Węgrzech jest 5 – przyznał gość.  

Jednym z kluczowych pytań, nad którymi zastanawiali się goście, było to, czy najpierw zlikwidowano transport publiczny czy najpierw wzrosła liczba samochodów rejestrowanych przez Polaków? – Myślę, że jedną z głównych przyczyn tak wielu samochodów na naszych drogach była niewydolność systemu komunikacyjnego, zwłaszcza autobusowego w latach 90. – przyznał Krzysztof Balawejder.    

Więcej w nagraniu audycji. Zapraszamy do wysłuchania.

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Rozmawiał: Błażej Prośniewski

Goście: Krzysztof Balawejder (prezes POLBUS-PKS), dr Michał Wolański (Katedra Transportu SGH w Warszawie), Krzysztof Zgorzelski (prezes Przewozów Regionalnych)

Data emisji: 16.11.2018

Godzina emisji: 17.30

abi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak