Budowa CPK. Poseł PiS: przy takich inwestycjach konsultacje społeczne są konieczne

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2020 20:45
- Każdą taką inwestycję jak budowa autostrady czy nowej linii kolejowej należy "zaprogramować". A żeby to zrobić, trzeba przedstawić kilka wariantów rozwiązań [przebiegów tras - przyp. red.]. Stąd konieczne są społeczne konsultacje - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia poseł PiS Jerzy Polaczek. Gościem audycji był również Mirosław Suchoń, poseł Nowoczesnej z klubu parlamentarnego KO.
Audio
  • Politycy o konsultacjach społecznych ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (Debata Jedynki)
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego
Projekt Centralnego Portu KomunikacyjnegoFoto: Twitter/Centralny Port Komunikacyjny

Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapowiedział w czwartek serię konsultacji w sprawie ostatecznego przebiegu linii kolejowych, które połączą polskie miasta z Portem Lotniczym Solidarność. Wiceminister wydał oświadczenie po serii protestów, dotyczących przebiegu tras. Wstępne plany zostały ujęte w tak zwanym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym, które niedawno przedstawiono opinii publicznej.

hra 120.jpg
Budowa CPK. Marcin Horała zapowiada konsultacje ws. linii kolejowych

"7 tys. uwag"

Jerzy Polaczek przypomniał, że kolej jest jednym z elementów składowych Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego - jak zaznaczył - rząd podejmuje kolejne decyzje przybliżające realizację tej inwestycji.

- Najpierw powstała spółka Centralny Port Komunikacyjny, potem dokonaliśmy zmian w rozporządzeniach Rady Ministrów, jeśli chodzi o wykaz kolei o znaczeniu państwowym. Następnym krokiem było rozpoczęcie szerokich konsultacji związany z budową i modernizacją szlaków kolejowych - wyjaśniał poseł PiS.

>>>[CZYTAJ TAKŻE] Centralny Port Komunikacyjny zintegruje polską sieć kolejową, połączy polskie miasta z całym światem

Tłumaczył, że konsultacje są potrzebne i stanowią nieodzowny element każdego zadania polegającego na budowie nowych odcinków dróg czy kolei. - Każdą taką inwestycję należy "zaprogramować". A żeby to zrobić, trzeba przedstawić kilka wariantów rozwiązań [przebiegów tras - przyp. red.]. Stąd konieczne są społeczne konsultacje i dopiero kiedy się je przeprowadzi i uwzględni uwagi, można ubiegać się o wydanie tzw. decyzji środowiskowej, pozwalającej na budowę - powiedział Jerzy Polaczek.

I przypomniał, że budowa linii kolejowych, które połączą ponad 100 miast z CPK, jest na etapie właśnie społecznych konsultacji. – Do tej pory, z tego co mówił Marcin Horała, zostało wniesionych ponad 7 tys. uwag ze strony samorządów, mieszkańców i organizacji pozarządowych – dodał.

Długi czas najkrótszych połączeń

cpk1.jpg
Jak dojedziemy do CPK? Nowe linie kolejowe i trasy drogowe do konsultacji

Mirosław Suchoń zgodził się, że nowe szlaki kolejowe oraz modernizacja istniejących jest wskazana. Jako przykład podał czas podróży z rodzinnego Bielska-Białej do Warszawy. - Obecnie najkrócej ten odcinek pokonuje się w 3 godziny i 20 minut. Taki czas zapewniają dwa połączenia w ciągu dnia, natomiast inne zdecydowanie dłuższy - przyznał.

Poseł Nowoczesnej (klub parlamentarny Koalicja Obywatelska) stwierdził jednak, że modernizacja  i budowa szlaków kolejowych w ramach realizacji CPK nie sprawi, że w Polsce będą prawdziwe koleje dużych prędkości. - Dlatego, że tylko na pewnych fragmentach pociągi będą jeździć z prędkością 250 km/h - powiedział.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

***

Audycja: "Debata Jedynki"

Prowadzący: Antoni Trzmiel

Goście: Jerzy Polaczek (PiS), Mirosław Suchoń (Nowoczesna, klub parlamentarny KO)

Data emisji: 06.03.2020

Godzina emisji: 18.10

bb/ans 

Czytaj także

Konsultacje ws. założeń Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgłoszono ponad 9 tysięcy uwag

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2019 12:07
Ponad 130 firm i instytucji, w tym m.in. LOT, PAŻP, IMGW i Orlen, Lotos, zgłosiło blisko 9,5 tys. uwag, opinii i propozycji do założeń koncepcyjnych Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Analiza tych uwag potrwa do końca lutego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Do CPK Kolejami Dużych Prędkości. Francuzi podzielą się z nami know-how

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2020 16:04
Koleje Francuskie SNCF będą doradzać w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce. KDP mają obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny - poinformował wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
rozwiń zwiń

Czytaj także

CPK ma przyspieszyć rozwój superszybkich kolei w Polsce. Francja służy wsparciem

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2020 09:00
Jedną z dziedzin, w których rysują się nowe szanse na polsko-francuską współpracę jest kolejnictwo. Niewykluczone, że Francuskie Koleje SNCF doradzą Polsce w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Wysokich Prędkości. 
rozwiń zwiń