"Marian Hemar - ODnowa"

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2021 09:40
Płyta "Marian Hemar - ODnowa" to przedsięwzięcie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Powstała dzięki autorskiej idei, selekcji dorobku Mariana Hemara, zaangażowaniu nietuzinkowych wokalistów i muzyków, a także wsparciu najlepszych absolwentów polskich akademii muzycznych.
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: .

Źródłem prezentowanych kompozycji stał się "Konkurs kompozytorski na utwór wokalny do tekstów Mariana Hemara dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku", popularyzujący utwory liryczne poety. 

Na krążku znajdą Państwo 17 utworów wyselekcjonowanych z bogatego dorobku autora. Do napisania aranżacji muzycznych zaangażowano studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pracowali pod okiem prodziekana Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki as. mgr. Kamila Cieślika. Utwory wykonała Orkiestra Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod batutą prof. Wojciecha Józefa Rajskiego.

Marian Hemar to poeta, satyryk, komediopisarz, dramaturg, tłumacz poezji, autor tekstów piosenek. Związany przez lata ze Lwowem, potem z Warszawą, a następnie z Londynem. Był autorem tekstów ponad dwóch tysięcy piosenek, m.in. takich szlagierów jak: "Kiedy znów zakwitną białe bzy", "Czy pani Marta jest grzechu warta", "Ten wąsik", "Nikt, tylko ty", "Może kiedyś innym razem", "Upić się warto", "Jest jedna, jedyna". Był porównywany do Juliana Tuwima i określany mianem tzw. mistrza szlagwortu: "Chciałabym, a boję się", "Czy Pani Marta jest grzechu warta?", itp.

Album ukazał się pod patronatem Polskiego Radia.

Walter G. Samuels, arr. Anna Rocławska-Musiałczyk
Rumba Fiesta (1931)
1. Rumba Fiesta (1931)[3:25]

Marian Hemar, arr. Kamil Cieślik
Maryla (1930)
2. Maryla (1930)[7:18]

Nacio Herb Brown, arr. Anna Rocławska-Musiałczyk
Tyle jest miast (1926)
3. Tyle jest miast (1926)[4:12]

Tadeusz Artur Mueller, arr. Piotr Kasiłowski
A ja nic, tylko ty (1927)
4. A ja nic, tylko ty (1927)[2:59]

George Gershwin, arr. Magdalena Garbecka
Człowiek, którego kocham (1924)
5. Człowiek, którego kocham (1924)[4:05]

Fred Markusch, arr. Krzysztof Falkowski
Niech to zostanie między nami (1927)
6. Niech to zostanie między nami (1927)[3:05]

Arthur Johnstone, arr. Szymon Chyliński
Nikt, tylko ty (1931)
7. Nikt, tylko ty (1931)[3:52]

Marian Hemar, arr. Kamil Cieślik
Słowo musi być święte (1932)
8. Słowo musi być święte (1932)[3:51]

Léo Daniderff, arr. Krzysztof Falkowski
Ten wąsik, ach, ten wąsik (1939)
9. Ten wąsik, ach, ten wąsik (1939)[2:55]

Władysław Walter Eiger, arr. Magdalena Garbecka
Jak całować, to ułana (1934)
10. Jak całować, to ułana (1934)[3:30]

Marian Hemar, arr. Magdalena Kurdziel
Awans dla panny (1934)
11. Awans dla panny (1934)[3:36]

Marian Hemar, arr. Szymon Kusior
Karpacka Brygada (1941)
12. Karpacka Brygada (1941)[4:18]

Gorni Kramer, aranżacja: Szymon Chyliński
Romans wojenny (1930)
13. Romans wojenny (1930)[4:40]

Eldo di Lazzaro, arr. Krzysztof Jurczak
Pamiętaj o tym, wnuku (1941)
14. Pamiętaj o tym, wnuku (1941)[2:23]

Agnieszka Zimna, arr. Anna Rocławska-Musiałczyk
Rozmowa z żołnierzem (1945)
15. Rozmowa z żołnierzem (1945)[5:43]

Dawid Ludkiewicz, arr. Szymon Chyliński
Testament Chopina (1960)
16. Testament Chopina (1960)[5:19]

Piotr Pudełko, arr. Kamil Cieślik
Modlitwa (1942)
17. Modlitwa (1942)