X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Ekranizacje dzieł Stefana Żeromskiego

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2018 21:10
Twórczość Żeromskiego, jako autora zaangażowanego w odrodzenie państwa polskiego, przenoszona była na ekran bardzo wcześnie, jeszcze za życia pisarza, w czasach kina niemego.
Audio
  • Ekranizacje dzieł Stefana Żeromskiego (Magazyn bardzo filmowy/Jedynka)
Maria Gorczyńska jako Laura i Zbigniew Sawan jako Cezary Baryka w przedwojennej wersji Przedwiośnia, która się nie zachowała
Maria Gorczyńska jako Laura i Zbigniew Sawan jako Cezary Baryka w przedwojennej wersji "Przedwiośnia", która się nie zachowałaFoto: nac.gov.pl

To potwierdza jej znaczenie dla kształtowania świadomości politycznej Polaków. Historycy kina wskazują na 19 ekranizacji dzieł tego pisarza wśród nich są też adaptacje telewizyjne. Najczęściej chyba ekranizowanio "Przedwiosnie".

Andrzej Kołodyński zwraca uwagę, że już przed wojną ekranizowano dziela Żeromskiego. Zauważa, że w każdym przypadku mamy do czynienia z reżyserską interpretacją, a nie dosłowną ekranizacją. Niektóre przedwojenne filmy nie zachowały się. Chyba najbardziej znaną filmową wersją "Przedwiośnia" jest film Filipa Bajona z 2001 roku. - On był najbliższy tzw. wizualizacji lektury, zresztą pojawił się w okresie, kiedy filmowanych było wiele lektur szkolnych - mówi krytyk. Podkreśla, że reżyser Bajon przekroczył pewna granicę, bo na ekranie uśmiercił Cezarego Barykę. - Gdyby Żeromski chciał uśmiercić Barykę, to by go uśmiercił piórem - mówi. Dlatego film nie powinien mieć tytułu książki. - To jest wariacja na temat - podsumował.

Artur Cichmiński uważa, że "Popioły" w reżyserii Andrzej Wajdy i "Dzieje grzechu" Waleriana Borowczyka na tle innych ekranizacji mają największą wartość filmowo-artystyczną. - To są dwa rzeczywiste dzieła i autentyczne autorskie wypowiedzi - ocenia. "Popioły" wywołały zresztą w 1965 roku narodową dyskusję.

Z Arturem Cichmińskim odnotowaliśmy też z ośmiu premier tygodnia tylko najważniejsze:

"GOTTI" - dramat biograficzny z Johnem Travoltą w roli szefa mafijnej rodziny. Historia życia Johna Gottiego, przywódcy mafijnej rodziny Gambino - jednej z najpotężniejszych i najbardziej bezlitosnych grup przestępczych w historii Ameryki. Gangster znany z brutalności i pogardy dla prawa, dzięki urokowi osobistemu i elegancji stał się ulubieńcem mediów.

"ŻONA" - z wielką rolą Glenn Close - żony pisarza noblisty. Po prawie 40 latach małżeństwa Joan i Joe Castlemanowie (Glenn Close i Jonathan Pryce) stanowią uzupełniający się duet. Joe lubi brylować, Joan jest nieśmiała. Joe nie przykłada wagi do ubioru, Joan jest zawsze elegancka. Joe jest nieco próżny, Joan skromna. Joe pławi się swoją publiczną rolą jednego z najważniejszych pisarzy Ameryki, Joan spełnia się w roli Żony Wielkiego Pisarza. Ale Joe otrzymuje Nagrodę Nobla i ten starannie budowany domek z kart rozsypuje się na naszych oczach…

"FOXTROTT" - Akcja dzieje sie w Izraelu. Rodzice muszą zmierzyć się z faktem, że ich syn zmarł podczas pełnienia służby wojskowej.

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo filmowy w ramach pasma Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: Artur Cichmiński (krytyk filmowy), Andrzej Kołodyński (krytyk filmowy)

Data emisji: 6.09.2018

Godzina emisji: 21.10

ag


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Wierna rzeka 100 lat później" - Alicja Maciejowska

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2015 09:23
20 listopada minęła 90. rocznica śmierci Stefana Żeromskiego. Z tej okazji przypominamy archiwalny reportaż z 1979 roku autorstwa Alicji Maciejowskiej i Bronisława Sałudy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podróż po Polsce śladami Stefana Żeromskiego

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2017 11:37
- W większość tekstów pisarza znajdziemy, jeśli nie echa, to wprost przywołane miejsca, które były dla niego ważne - mówi w cyklu "Poza utartym szlakiem" dr hab. Monika Gabryś-Sławińska z Muzeum Stefana Żeromskiego w Nałęczowie.
rozwiń zwiń