Hamlet w kosmicznym wirze, z którego nie ma wyjścia

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2015 02:13
- Hamlet Szekspira okazuje się być uniwersalnym i rozpoznawalnym w każdej kulturze dramatem - mówi w Jedynce reżyser Grzegorz Bral.
Audio
  • Relacja z Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (Rozdroża kultury/ Jedynka)
Obraz Ofelia Johna Everetta Millais. Hamlet jest jednym z najczęściej granych utworów teatralnych, a rola Hamleta - ze względu na objętość tekstu, dużą ekspresję i bogatą osobowość postaci - uważana jest za sprawdzian dojrzałości i umiejętności aktorskich
Obraz "Ofelia" Johna Everetta Millais. Hamlet jest jednym z najczęściej granych utworów teatralnych, a rola Hamleta - ze względu na objętość tekstu, dużą ekspresję i bogatą osobowość postaci - uważana jest za sprawdzian dojrzałości i umiejętności aktorskichFoto: Wikipedia Commons/Public domain

W Gdańsku trwa 19. Festiwal Szekspirowski, który w programie ma trzy inscenizacje wg dramatu "Hamlet" Williama Szekspira. Jeden z nich to "Studiując Hamleta" w wykonaniu Teatru Pieśni Kozła, który w spektaklu wykorzystał żywioł tańca derwiszy. - To działanie tak naprawdę ma pokazać pewien obrzydliwie kosmiczny i potężny wir, w którym znalazł się Hamlet i z którego nie ma wyjścia. Jest to metafora nieustannej zmienności, płynności wszystkiego - opowiada Grzegorz Bral.

Jak dodaje twórca Teatru Pieśni Kozła, całe piękno sztuki polega na tym, że przyglądamy się Hamletowi z perspektywy 15-16 narodowości. - Kobiet z Iranu, chłopaka z Indii, Fina, Brytyjczyków, Greczynki. Był to punkt wyjścia, dla nazwania tego spektaklu "Studiując Hamleta", ponieważ, jak się okazuje, każda kultura czyta go inaczej - wyjaśnia gość "Rozdroży kultury".

W programie mówiliśmy również o tym, jak można zrozumieć monolog Hamleta "to be or not to be", jak ważna jest sprawa honoru w dzisiejszej Europie oraz dlaczego ten dramat Szekspira jest "arcyreligijny bez religijności".

***

Tytuł audycji: Rozdroża kultury

Prowadzi: Dorota Kołodziejczyk, Anna Stempniak

Goście: Grzegorz Bral (aktor, reżyser, pedagog, twórca Teatru Pieśń Kozła), Jan Klata (reżyser teatralny, dramaturg), prof. Jerzy Limon (anglista, literaturoznawca, pisarz, tłumacz i teatrolog, profesor nauk humanistycznych, inicjator i dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego)

Data emisji: 3.08.2015

Godzina emisji: 20.19

sm/pg

Czytaj także

Trudne relacje i magia w książce "Ezotero. Córka wiatru"

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2015 00:02
- Myślę, że każdy z nas marzy o tym, by jego życiu pojawiło się trochę magii. Książka "Ezotero. Córka wiatru" daje nadzieję, że jest to możliwe - mówi Agnieszka Tomczyszyn.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bogusław Linda: na początku byłem przerażony

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2015 04:11
- Cieszę się, że Magda Umer fajnie dla mnie poprowadziła tę rozmowę i nie musiałem wyrzucać z siebie tych potworności, które we mnie drzemią - o tym, jak powstawała książka "Zły chłopiec" mówi Bogusław Linda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Mularczyk: przed filmem "Sami swoi" było słuchowisko

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2015 12:03
- Wszystko wywodzi się z jakiejś opowieści, ona gdzieś w nas później zostaje. Zanim napisałem scenariusz filmu "Samo swoi" wysłuchałem nienapisanej księgi życia mojej rodziny - mówi Andrzej Mularczyk.
rozwiń zwiń