Naprawiać czy kupić nowy?

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2010 10:09
Kiedyś telewizor, pralka czy lodówka służyły dwadzieścia, trzydzieści lat, ale teraz to już przeszłość.
Audio

Obecnie, po upływie gwarancji, sprzęt często nadaje się do wyrzucenia, bądź wymiany, bo naprawa się nie opłaca.

- Sprzęt drastycznie potaniał, jeżeli naprawa ma kosztować jedną trzecią, jedną czwartą wartości nowego urządzenia, to zaczynamy się zastanawiać, czy w ogóle opłaca się go naprawiać i czy nie lepiej kupić nowy – tłumaczył Karolinie Wichowskiej Roman Ochendal, zajmujący się naprawą urządzeń elektronicznych.

W "Sygnałach Dnia" dodał, że wiele urządzeń produkowanych jest w Chinach, gdzie jakość pracy jest niezbyt wysoka, a jej kontrola też pozostawia wiele do życzenia.

Jego zdaniem, dawniej kontrola była bardziej skrupulatna, były też przeprowadzane badania zmęczeniowe, użytkowe i dopiero po ich przejściu sprzęt "lądował" w sklepie.

- W tej chwili jest odwrotnie. Próby eksploatacyjne są prowadzone w bardzo małym stopniu. Nie jest jednak prawdą, że producenci są w stanie tworzyć tak sprzęt, by psuł się w trakcie trwania gwarancji lub zaraz po jej upływie – podkreślił.

(pp)

Aby wysłuchać całej rozmowy kliknij "Naprawiać czy kupić nowy?" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

"Sygnałów Dnia" można słuchać w dni powszednie od godz. 6:00.

Zobacz więcej na temat: Chiny Sygnały z Polski boks