X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Kolor jedzenia ma znaczenie

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2012 11:30
Warzywa i owoce można podzielić ze względu na kolorystykę. Czerwone wpływają na serce. Zielone - na układ oddechowy. Białe chronią przed infekcjami, a fioletowe wpływają na pracę wątroby. Żółte chronią wzrok.
Audio

Czerwony

Czerwone będą nam się kojarzyły z sercem – i bardzo słusznie. – Tutaj możemy wyodrębnić pomidory, paprykę, truskawki, rzodkiewkę, buraki, czereśnie i wiśnie, które są bogate w likopen, działający antynowotworowo i obniżający poziom cholesterolu – tłumaczy Justyna Marszałkowska, dietetyk.

Produkty te zawierają także barwniki – antocyjany, które wpływają bardzo dobrze na układ krążenia. Już samo otaczanie się czerwonymi produktami wpływa korzystnie na stan naszego zdrowia. – Ten trick jest wykorzystywany w reklamie. W niemal każdej reklamie produktów spożywczych jest coś czerwonego, co zwraca uwagę, ociepla wizerunek – zauważa ekspert.

Żółty

Żółta papryka, cytryny, melony są bogate w beta-karoten, który przede wszystkim wpływa pozytywnie na nasz narząd wzroku, a także chroni przed problemami ze strony układu krążenia.  – Wpływa również pozytywnie na stan naszych kości – podkreśla dietetyk.

Zielony

Sałata, szpinak, zielona papryka, brukselka, kiwi – te produkty zawierają chlorofil, który pozytywnie wpływa na pracę wątroby. – Są bogate w kwas foliowy, który jest korzystny dla kobiet w ciąży bądź planujących dziecko – wyjaśnia Justyna Marszałkowska.

Fioletowy

Potrawy w kolorze fioletowym, czyli takie jak aronie, winogrona, śliwki, bakłażany, zawierają antocyjany. – Czyli te antyoksydanty, które wpływają pozytywnie na stan układu krążenia – tłumaczy dietetyk. – Chronią też przed infekcjami – dodaje.

Biały

– Do grupy warzyw i owoców białych możemy zaliczyć czosnek, cebulę, kalafior oraz cykorię – wymienia gość Jedynki. Zawierają one flawonoidy, które mają działanie antybakteryjne i chronią organizm przed infekcjami.

Chcąc skomponować naszą dietę poprawnie, powinniśmy łączyć produkty ze wszystkich grup kolorystycznych.

(mb)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jemy i tyjemy

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2010 20:00
Zupa, schabowy i ziemniaki - tak wygląda tradycyjny polski obiad. Na naszych talerzach króluje tłuszcz i kalorie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odstaw solniczkę, nie jedz słodyczy (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2011 08:56
Dr Agnieszka Jarosz (Instytut Żywności i Żywienia): Powinniśmy ograniczać spożycie słodyczy i tłuszczu. Jedzmy jak najwięcej warzyw i owoców.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolorowe warzywa poprawią apetyt

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2011 13:00
Oprócz zapachu i smaku w każdej potrawie ważny jest kolor. To barwy odpowiadają za to, jak postrzegamy posiłek, ale także za to, ile zjemy. W Czwórce o kolorach w jedzeniu rozmawiamy z dietetykiem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sprawdź, czym się różni jedzenie od "żarcia"

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2011 00:01
Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach i… w kaloriach. Wbrew pozorom szybkie "żarcie" nie jest takie niezdrowe. Kebab, hamburger czy zapiekanka raz na jakiś czas nikomu nie zaszkodzą.
rozwiń zwiń