Kolor jedzenia ma znaczenie

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2012 11:30
Warzywa i owoce można podzielić ze względu na kolorystykę. Czerwone wpływają na serce. Zielone - na układ oddechowy. Białe chronią przed infekcjami, a fioletowe wpływają na pracę wątroby. Żółte chronią wzrok.
Audio

Czerwony

Czerwone będą nam się kojarzyły z sercem – i bardzo słusznie. – Tutaj możemy wyodrębnić pomidory, paprykę, truskawki, rzodkiewkę, buraki, czereśnie i wiśnie, które są bogate w likopen, działający antynowotworowo i obniżający poziom cholesterolu – tłumaczy Justyna Marszałkowska, dietetyk.

Produkty te zawierają także barwniki – antocyjany, które wpływają bardzo dobrze na układ krążenia. Już samo otaczanie się czerwonymi produktami wpływa korzystnie na stan naszego zdrowia. – Ten trick jest wykorzystywany w reklamie. W niemal każdej reklamie produktów spożywczych jest coś czerwonego, co zwraca uwagę, ociepla wizerunek – zauważa ekspert.

Żółty

Żółta papryka, cytryny, melony są bogate w beta-karoten, który przede wszystkim wpływa pozytywnie na nasz narząd wzroku, a także chroni przed problemami ze strony układu krążenia.  – Wpływa również pozytywnie na stan naszych kości – podkreśla dietetyk.

Zielony

Sałata, szpinak, zielona papryka, brukselka, kiwi – te produkty zawierają chlorofil, który pozytywnie wpływa na pracę wątroby. – Są bogate w kwas foliowy, który jest korzystny dla kobiet w ciąży bądź planujących dziecko – wyjaśnia Justyna Marszałkowska.

Fioletowy

Potrawy w kolorze fioletowym, czyli takie jak aronie, winogrona, śliwki, bakłażany, zawierają antocyjany. – Czyli te antyoksydanty, które wpływają pozytywnie na stan układu krążenia – tłumaczy dietetyk. – Chronią też przed infekcjami – dodaje.

Biały

– Do grupy warzyw i owoców białych możemy zaliczyć czosnek, cebulę, kalafior oraz cykorię – wymienia gość Jedynki. Zawierają one flawonoidy, które mają działanie antybakteryjne i chronią organizm przed infekcjami.

Chcąc skomponować naszą dietę poprawnie, powinniśmy łączyć produkty ze wszystkich grup kolorystycznych.

(mb)

Czytaj także

Jemy i tyjemy

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2010 20:00
Zupa, schabowy i ziemniaki - tak wygląda tradycyjny polski obiad. Na naszych talerzach króluje tłuszcz i kalorie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odstaw solniczkę, nie jedz słodyczy (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2011 08:56
Dr Agnieszka Jarosz (Instytut Żywności i Żywienia): Powinniśmy ograniczać spożycie słodyczy i tłuszczu. Jedzmy jak najwięcej warzyw i owoców.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolorowe warzywa poprawią apetyt

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2011 13:00
Oprócz zapachu i smaku w każdej potrawie ważny jest kolor. To barwy odpowiadają za to, jak postrzegamy posiłek, ale także za to, ile zjemy. W Czwórce o kolorach w jedzeniu rozmawiamy z dietetykiem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sprawdź, czym się różni jedzenie od "żarcia"

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2011 00:01
Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach i… w kaloriach. Wbrew pozorom szybkie "żarcie" nie jest takie niezdrowe. Kebab, hamburger czy zapiekanka raz na jakiś czas nikomu nie zaszkodzą.
rozwiń zwiń