Dzięki tej diecie można być szczupłym i zdrowym

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2014 16:25
Po świąteczno-sylwestrowych szaleństwach niejedna pani i niejeden pan nie mogą zmieścić się w dotychczas pasujące do figury ubrania. Ale można szybko i bez szwanku na zdrowiu poprawić linię.
Audio
  • Dieta warzywna w pięciu kolorach (Smaki zdrowia/Jedynka)
Świeże warzywa
Świeże warzywaFoto: Glow Images/East News

Dietetyczka Aneta Łańcuchowska podkreśla, że zdrowe i fizjologiczne chudnięcie to strata 0,5 – 1 kilograma masy tygodniowo. To często tyle, ile brakuje, żeby zapiąć ciasną sukienkę, albo dopiąć spodnie. Ale jak to zrobić?
- Polecałabym przede wszystkim regularne jedzenie co 2.5, 3 lub 3.5 godziny - radzi dietetyczka. Ale to co najważniejsze to jedzenie śniadań. Bo to posiłek, który przyspiesza prześmianę materii. Śniadanie należy zjeść w przeciągu 0.5-1 godziny po przebudzeniu. Jeśli zjemy później niż godzina od wstania z łóżka to takie sniadanie nie będzie już posiłkiem regularnym i przekształci się w tkankę tłuszczową.
W ciągu dnia powinno się zjeść ok. pół kilograma warzyw. Czyli w praktyce do każdego posiłku trochę tzw. zieleniny, która wcale nie musi być koloru zielonego. Bo jest dieta warzywna, która mówi o pięciu kolorach. - W zależności jaki kolor ma warzywo, takie składniki i witaminy zawiera - wyjaśnia Aneta Łańcuchowska.
W zielonych warzywach jest witamina K, która odpowiada za krzepliwość krwi. Ale przede wszystkim warzywa zielone są doskonałym źródłem witamin A, C i E, czyli zestawu najsilniejszych naturalnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm człowieka przed nadmiarem wolnych rodników, mających - jak wiadomo - działanie rakotwórcze oraz przyspieszające procesy starzenia. Zawierają też luteinę, a to dobra dla wzroku.
Powinno się jeść warzywa czerwone, czyli paprykę lub pomidory, bo są świetnym źródłem witaminy PP. Jeśli nie ma się pod ręką świeżych pomidorów, to można zrobić zupę, albo sos pomidorowy. Przetworzone pomidory zawierają dużo likopenu, który jest cenny dla osób mających problemy z układem krwionośnym.
Białe warzywa, czyli np. cebula, czosnek lub por są bogate w naturalne antybiotyki. A warzywa pomarańczowe, np. marchewka zawierają beta karoten. To dla tych, którzy chcą pięknie wyglądać. Choć warto jeść przede wszystkim marchew surową. Im dłużej gotowana, tym więcej zawiera cukrów prostych.
Do warzyw czarnych zaliczamy np. buraki, które zawierają przeciwutleniacze, a te wymiatają z organizmu wolne rodniki.  
Pamiętajmy, że ostatni posiłek jemy 3-4 godziny przed snem.
Rozmawiała Anna Popek.
(ag)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mięso pomoże zwalczać przeziębienia

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2012 11:39
Wirusy zwalczy silny organizm, a odporność poprawiają sen, właściwa dieta oraz ruch. Ważne jest białko zwierzęce: powstają z niego komórki, walczące z intruzami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jedz bób i bądź zdrowy

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2013 07:00
- Osoby, które decydują się na dietę wegetariańską, powinny pamiętać, że bób to świetne źródła wapnia i białka - radzi w audycji Smaki zdrowia dietetyk Małgorzata Różańska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od leniwca do supermana - możliwe nawet po 40-tce

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2013 14:31
- Człowiek nie został pomyślany jako skrzyżowanie pupy z kanapą i telewizorem. Człowiek jest istotą, która musi być aktywna do tego, żeby być zdrowa. Inaczej zaczynają się problemy - powiedział dr n. med. Hubert Juźków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odchudzanie to częste postanowienie noworoczne. Jak sprawić, by się spełniło?

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2013 17:22
- Trzy elementy, które muszą zaistnieć, żebyśmy byli aktywni to: "móc, chcieć i umieć". Dlatego tak ważne jest rozmiłowanie w aktywności i zdrowym stylu życia, do którego zalicza się również jedzenie oraz uczenie dzieci, które przecież same nie mają świadomości, co jedzą - mówiła w Jedynce prof. Ewa Kozdroń.
rozwiń zwiń