Cukier wcale nie krzepi, ani dzieci, ani dorosłych

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2013 14:43
Dziecku najłatwiej dać coś słodkiego, żeby się uspokoiło, albo obiecać czekoladę w nagrodę, żeby coś zrobiło. A i sami często sięgamy po słodkości. To złe nawyki.
Audio
  • Nadmiar cukru w organizmie jest szkodliwy (Sobota z radiowa Jedynką)
Cukier wcale nie krzepi, ani dzieci, ani dorosłych
Foto: Glow Images/East News

Nadmiar cukru w organizmie nie jest korzystny. - Prowadzi do huśtawki insulinowej - wyjaśnia dietetyk Hanna Stolińska z Instytutu Żywności i Żywienia. Po zjedzeniu dużej ilości cukru człowiek staje się aktywny, bo następuje hiperglikemia. Ale tak szybko, jak poziom cukru w organizmie rośnie, tak szybko spada i znów trzeba zjeść coś słodkiego.
Cukier hamuje też wchłanianie witamin, zwłaszcza z grupy B, szkodzi zębom, bo przyspiesza powstawanie próchnicy i powoduje otyłość. Cukier przyczynia się do wydalania z organizmu wapnia, więc może prowadzić do złamań kości. Zresztą negatywnych następstw zbyt dużego spożycia cukru jest dużo więcej.
Bezpieczna dawka to osiem łyżeczek cukru dziennie. - Ale te osiem łyżeczek znajduje się już w produktach, które codziennie jadamy, więc nie powinniśmy nic więcej dosładzać - radzi dietetyczka. Cukier jest zwłaszcza w produktach wysoko przetworzonych - słodyczach, płatkach śniadaniowych, napojach energetyzujących, mleku (laktoza), deserach mlecznych, sokach owocowych.
Gość radiowej Jedynki radzi patrzeć na etykiety. Jeśli cukier jest na pozycji dalszej niż czwarta, to produkt powinien być w miarę bezpieczny. Ostatecznie zamiast cukru możemy użyć miodu, jednak lepiej w ogóle nie przyzwyczajać dzieci do słodkiego smaku.
Hanna Stolińska przekazuje kilka przepisów na przekąski bez zawartości cukru.
Rozmawiała Anna Popek.
(ag)

Zobacz więcej na temat: kuchnia polska zdrowie
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Największy przekręt żywnościowy XX wieku

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2013 17:00
"Nie jedz mięsa i masła, bo zawarty w tych produktach cholesterol jest szkodliwy. Lepiej jedz margarynę, która nie ma cholesterolu". Takie ostrzeżenia i zachęty słyszymy z reklam. Okazuje się, że to nieprawda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Oleje w kuchni. Przepis na zdrową sałatkę

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2013 15:24
Czerwiec to miesiąc, kiedy na straganach królują sałaty, rzodkiewki i pomidory. Czym je przyprawić? Jaki olej zastosować do surowych warzyw?
rozwiń zwiń

Czytaj także

W ten sposób utrzymywano higienę przed wiekami

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2013 10:51
Wanny, podgrzewacze do wody, a nawet niezwykła książka to niektóre z eksponatów na wystawie "Kąpiel to zdrowie… higiena w latach 1850-1950"
rozwiń zwiń