Szpinak - to na nas działa!

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2013 16:15
- Szpinak oczywiście posiada żelazo, ale nie w takich ilościach, jak sadzono i nie jest ono tak dobrze przyswajalne, jak żelazo pochodzące z produktów zwierzęcych. Są jednak inne powody, dla których warto go jeść - wyjaśnia dietetyczka Małgorzata Różańska (Food Area).
Audio
  • O walorach smakowych i odżywczych szpinaku z Małgorzatą Różańską rozmawia Anna Popek (Lato z Radiem/Jedynka)
Szpinak jest zdrowy zarówno na surowo, jak i przetworzony
Szpinak jest zdrowy zarówno na surowo, jak i przetworzonyFoto: Glow Images/East News

W samym szpinaku bowiem znajdują się substancje, które utrudniają wchłanianie żelaza, na przykład kwas szczawiowy.

Mówiąc o dobrym dla naszego zdrowia działaniu szpinaku nie wolno zapomnieć o korzyściach, jakie czerpią z niego ludzkie oczy. - Luteina i zeaksantyna to barwniki, które przeciwziałają rozwojowi chorób oczu, przeciwdziałają ślepocie - podkreśla Małgorzata Różańska i dodaje, że związki te łatwiej przyswajalne są w towarzystwie tłuszczu, o czym warto pamiętać przygotowując potrawy.

Podobnie jak inne warzywa zielone magnez szpinak zawiera dużo magnezu - Jego niedobory odpowiadają za to, że gorzej reagujemy w warunkach stresu - dodaje dietetyczka w rozmowie z Anną Popek.

Szpinak nie wymaga termicznego przetwarzania, w sezonie można go do równie dobrze przyrządzić na surowo. - Młode listki szpinaku możemy połączyć z truskawkami, które zawierają dużo witaminy C, która wpłynie na większą przyswajalność żelaza. Możemy dodać do tego oleju lnianego lub oliwy z oliwek oraz ser kozi - zaproponowała.

Kto powinien unikać jedzenia szpinaku? W czym pomaga dorosłym zawarty w szpinaku kwas foliowy? Posłuchaj całej rozmowy, w której nie zabrakło przepisów kulinarnych na potrawy ze szpinakiem.

Zobacz więcej na temat: szpinak