Szkoły jednopłciowe lepsze niż koedukacyjne?

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2017 15:00
W Szwecji testowane jest oddzielne nauczanie dla chłopców i dziewcząt (nauczanie zróżnicowane). W audycji dyskutujemy o tym, czy taki model jest lepszy niż powszechnie przyjęta koedukacja.
Audio
  • Wady i zalety szkół jednopłciowych i koedukacyjnych (Damska torebka/Jedynka)
Szkoły jednopłciowe często chętniej sięgają do tradycji, m.in. wprowadzając mundurki
Szkoły jednopłciowe często chętniej sięgają do tradycji, m.in. wprowadzając mundurkiFoto: Shutterstock.com

Siostra Karolina Łuczak, dyrektor żeńskiego gimnazjum i liceum, podkreśla, że rozdzielenie uczniów ze względu na płeć pozwala lepiej dostosować metody nauczania do ich potrzeb. - Do chłopców należy mówić bardziej zdecydowanie, krótszymi zdaniami, dziewczynki, zwłaszcza młodsze, mogą odebrać to tak, że pani była na nie zła. Dziewczyny potrzebują też więcej czasu na wypowiedzenie się, lubią mówić - podkreśla s. Karolina Łuczak. - W szkole koedukacyjnej chłopcy mają trudniej, początkowo rozwijają się wolniej pod względem pisania i czytania i porównywanie ich do dziewczynek, które pięknie rysują szlaczki i czytają, jest niesprawiedliwe - dodaje.

Z tą opinią nie zgadza się Joanna Goc-Matyskiel, pedagog i dyrektor prywatnej podstawówki, która podkreśla, że szkoła powinna opierać się na pełnej indywidualizacji. - W moim odczuciu płeć nie ma żadnego znaczenia, ważne jest to, kto jaki jest. My mamy do czynienia z całą masą bardzo ruchliwych dziewczynek, które uwielbiają rywalizację, i z chłopcami, którzy jako zajęcia dodatkowe wybierają grę na skrzypcach czy pianinie - argumentuje.

Czy wzorowy uczeń to... dziewczynka? Co o nauczaniu zróżnicowanym sądzą sami uczniowie? Czy indywidualne podejście do uczniów stosowane w szkołach prywatnych da się przenieść do szkół publicznych? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Damska torebka

Prowadzą: Marta Januszewska, Agata Puścikowska, Małgorzata Ostrowska-Królikowska

Goście: Joanna Goc-Matyskiel (pedagog i dyrektor szkoły podstawowej Gaudeamus w Józefosławiu), s. Karolina Łuczak (dyrektor żeńskiego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Nazaretanek w Warszawie)

Data emisji: 28.01.2017

Godzina emisji: 11.12

mg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak odpoczywać, aby wakacje były nowym początkiem?

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2016 15:00
Na myśl o wakacjach nie wszystkim robi się błogo. Wielu z nas ma jednak wypróbowane sposoby, dzięki którym, nawet kilka dni wolnego, dają szansę nie tylko podreperować nasze nadwątlone siły ale i odnowić kontakt z samym sobą.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Była minister edukacji: to nie czas na rewolucję

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2016 13:40
- Edukacja potrzebuje reform, choćby dlatego, że świat wokół się zmienia – mówiła Krystyna Szumilas z PO. Przy tym, w ocenie byłej minister oświaty, potrzebna jest ewolucja, a nie rewolucja. Uważa ona również, że szkoła w Polsce jest zbyt restrykcyjna, a to ogranicza otwartość uczniów na świat.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rodzice, szkoła czy... popkultura? Kto nas uczy historii?

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2017 14:00
Narodowe Centrum Kultury sprawdziło, skąd - poza szkołą - czerpiemy wiedzę historyczną. - Pasjonaci, którzy dziś szukają wiedzy w internecie, kiedyś zostali przez kogoś zainteresowani, a często była to osoba z rodziny - mówi dr Tomasz Kukołowicz z NCK.
rozwiń zwiń