X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Majętny kolekcjoner-esteta i jego bezcenna kolekcja

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2016 22:53
Ignacy Korwin Milewski, wyrafinowany esteta o gwałtownym charakterze, skupił w swoich rękach kolekcję sztuki, którą można nazwać wizytówką polskiego malarstwa. Dziś część tych płócien można oglądać na wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Audio
  • Co sprawiło, że hrabia Ignacy Korwin-Milewski zaczął zbierać obrazy? (Eureka/ Jedynka)
Portret Ignacego hr. Korwin-Milewskiego, Leon Wyczółkowski, 1901, pastel, Muzeum Narodowe w Krakowie
Portret Ignacego hr. Korwin-Milewskiego, Leon Wyczółkowski, 1901, pastel, Muzeum Narodowe w KrakowieFoto: Creative Commons

Hrabia Ignacy Korwin-Milewski na przełomie XIX i XX wieku zgromadził ponad 200 obrazów pędzla m.in. Gierymskiego, Chełmońskiego, Malczewskiego, Matejki, Pankiewicza. Odziedziczył duży majątek po matce, choć na większość swojej fortuny sam zapracował i umiejętnie ją pomnażał. - Jego brat mówił, że był wściekłym ryzykantem i w szybki sposób pomnażał pieniądze. Edukacja i majątek pozwoliły mu być obywatelem świata - opowiada historyk sztuki Renata Higersberger.

Od zawsze miał zacięcie artystyczne, choć dość szybko zauważył, że jego prace odstają od dzieł kolegów. Stworzył kolekcję dzieł artystów, wywodzących się ze szkoły monachijskiej, bo był zdania, że Paryż demoralizuje i daje zbyt dużą swobodę twórcom. - Płacił podobno po królewsku, ale wymagał. Prosił o poprawienie m.in. kopyta, chmury, kompozycji; ingerował w detale i pozwalał sobie na to, by artystom tej miary podpowiadać, a miał do nich wielkie zaufanie, bo wybierał najlepszych - podkreśla gość radiowej Jedynki.

W audycji mówiliśmy również o wyspie, którą Ignacy Korwin-Milewski zamienił w miejsce marzeń, powodach, dla których kolekcja nie została umieszczona za życia hrabiego w żadnym polskim muzeum i burzliwej historii zbioru.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Katarzyna Kobylecka

Gość: Renata Higersberger (historyk sztuki, kustosz Zbiorów Polskiej sztuki do 1914 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie)

Data emisji: 18.11.2016

Godzina emisji: 19.11

sm/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

El Greco na Podlasiu, czyli historia pewnego obrazu

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2016 12:40
W 1964 roku podczas inwentaryzacji zabytków na Podlasiu, w Kosowie Lackim dwie młode historyczki: Izabela Galicka i Hanna Sygietyńska znalazły ocalały z ognia obraz, który przykuł ich uwagę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W pracowni znakomitej artystki Teresy Wallis-Joniak

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2016 11:23
- Jako dziecko dostałam od taty kredki. To było to. Zaczęłam rysować, malować - powiedziała w "Kulturalnej Jedynce" Teresa Wallis-Joniak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Włoscy mistrzowie renesansu podbijają Polskę

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2016 21:28
- Jeden z dziennikarzy wzruszył mnie mówiąc, że obecność ściany z trzema obrazami Lorenzo Lotto w Warszawie powinna spowodować zatrzymanie ruchu na ulicach - mówi kuratorka wystawy włoskich dzieł doby renesansu, Joanna Kiliam.
rozwiń zwiń