Odkrycie polskich naukowców daje ogromne możliwości

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2017 22:37
- Wielką zaletą naszego odkrycia jest to, że ma ono zastosowanie uniwersalne. Możemy stabilizować dowolne mRNA - mówi profesor Jacek Jemielity, biofizyk.
  • Jakie zastosowanie znajdzie stabilne mRNA? (Eureka/ Jedynka)
Doniesienia o sukcesie zespołu młodych badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego pojawiły się pod koniec ubiegłego roku niemal we wszystkich najważniejszych mediach: Przełom w medycynie i rozwoju szczepionek na raka. Odkrycie daje możliwości dla opracowania skutecznych terapii genowych dla zwalczania nowotworów, regeneracji tkanek i leczenia wielu inny
Doniesienia o sukcesie zespołu młodych badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego pojawiły się pod koniec ubiegłego roku niemal we wszystkich najważniejszych mediach: "Przełom w medycynie i rozwoju szczepionek na raka. Odkrycie daje możliwości dla opracowania skutecznych terapii genowych dla zwalczania nowotworów, regeneracji tkanek i leczenia wielu innyFoto: Glow Images/ East News

Cząsteczka mRNA, którą można nazwać przepisem na konkretne białko, ulega ekspresji w cytoplazmie, co sprawia, że nie ma konieczności integracji z genomem i jest ona zupełnie bezpieczna, jak zapewnia profesor Jacek Jemielity. Jedyną jej wadą jest to, że jest bardzo nietrwała metoda i temu starają się wyjść naprzeciw polscy naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego.

- Zmieniając jeden, ale bardzo wyselekcjonowany atom uzyskaliśmy bardzo istotne różnice właściwości biologicznych i to sprawia, że naukowcy zajmujący się od wielu lat mRNA zaczęli wierzyć, że może ona być cząsteczką wykorzystywaną do celów leczniczych - opowiada profesor z Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Jaka jest budowa mRNA? W jakich dziedzinach może być wykorzystane odkrycie polskich naukowców? Zapraszamy do słuchania.

Tytuł audycji: "Eureka"

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Goście: profesor Jacek Jemielity (Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego), dr Joanna Kowalska (Zakład Biofizyki Wydziału Fizyki UW)

Data emisji: 23.01.2017

sm/mg

Gdy serce zaczyna bić inaczej. Jak leczyć arytmię?

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2016 23:15
- By poradzić sobie z arytmią, musimy ją wykryć i w jakiś sposób ją zapisać. To nie jest niestety proste zadanie - opowiada prof. Łukasz Szumowski, kardiolog.

Kilka prostych sposobów na to, by dłużej cieszyć się zdrowiem

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2016 23:21
- Ważne jest to, byśmy mobilizowali się nawzajem, bo cele do osiągnięcia są niezwykle istotne i warto zabiegać o to, by mając lat 70-80 być w jak najlepszej formie - zachęca kardiolog, prof. Piotr Hoffman.

Zdrowe społeczeństwo jest bezpieczne. Dlaczego?

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2016 22:59
- Nie ma nic ważniejszego dla społeczeństwa, jak zdrowie i edukacja. Jest to wielka sprawa narodowa, ponad wszelkimi podziałami politycznymi – mówi lekarz, Janusz Meder.