E-busy zastąpią tradycyjne autobusy?

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2018 19:58
To nie elektorniczna zabawka, ale ekologiczny autobus miejski, który ma powstać za sprawą programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny transport publiczny". To rewolucja w finansowaniu innowacji w Polsce, w ramach której na ulice polskich miast może wyjechać w najbliższej przyszłości nawet tysiąc nowoczesnych autobusów.
Audio
  • E-busy zastąpią tradycyjne autobusy? (Eureka/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Mikbiz

Projekt ogłoszony przez wicepremiera Jarosława Gowina, to jeden z elementów w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Realizowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 

- Chcemy, aby w miastach jeździły ekologiczne, ale i nowoczesne z punktu widzenia komfortu podróży, autobusy bezemisyjne. Dla użytkowników jest to ciekawostka, ale kluczowe jest to, że w perspektywie najbliższych dwóch lat, będą często nieświadomie korzystali z bardziej ekologicznych i wygodnych dla nich pojazdów - przekonuje Kamil Melcer, rzecznik Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

W przedsięwzięcie włączyło się 26 miast polskich. Wśród nich jest m.in. Szczecin, Gdynia, Lublin czy Jaworzno. Największym z nich jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która sama w sobie skupia 41 mniejszych gmin. 

- Stawiamy na ekologię, dlatego głównym celem programu jest to, żeby ten pojazd był funkcjonalny, nowoczesny, a przede wszystkim niezawodny i służący środowisku. Poza bezemisyjnością dopuszczamy, żeby był zasilany energią elektryczną. Będą też dodatkowe funkcje, a jakie konkretnie, to już zależy od wykonawców - mówi Michał Markiewicz, project manager programu "Bezemisyjny transport publiczny".

Jak przekonuje, pojazd ma przypominać te, które już teraz można spotkać na naszych drogach. - Autobus będzie miał kilka dodatków, umożliwiających mu jazdę autonomiczną. Chcemy, żeby był komfortowy i atrakcyjny wizualnie, a przede wszystkim efektywny energetycznie - dodaje.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Audycję przygotowano we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz dofinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Dorota Truszczak

Goście: Michał Markiewicz, (project manager programu "Bezemisyjny transport publiczny"), Kamil Melcer (rzecznik Narodowego Centrum Badań i Rozwoju).

Data emisji: 07.08.2018

Godzina emisji: 19.11

Czytaj także

Program "Łódzkie w dobrym zdrowiu". W województwie będzie żyło się dłużej

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2018 19:36
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i władze województwa łódzkiego kosztem 100 milionów złotych pracują wspólnie nad projektem, którego efektem ma być poprawa jakości życia oraz wspomożenie aktywnego i zdrowego starzenia się mieszkańców województwa łódzkiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polski Edison światowego hutnictwa i metalurgii

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2018 15:31
- Większego geniusza w historii hutnictwa nie było, a był nim Polak Tadeusz Sędzimir - uważa Piotr Zarzycki, historyk techniki.Tadeusz Sędzimir ma na koncie 73 patenty, w tym na oryginalną metodę cynkowania i na walcarki, które zmieniły oblicze światowego hutnictwa i metalurgii.
rozwiń zwiń