Edukacja: kto nie idzie do przodu, ten się cofa

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2019 21:09
Można wyróżnić trzy odnogi edukacji - formalną, poza formalną i nieformalną. - Są równe sobie - podkreśla dr Paweł Poszytek z fundacji zajmującej się rozwojem systemu edukacji. Dopiero ich połączenie pozwala zdobyć pełnię wiedzy i umiejętności.
Audio
  • Szkoła to za mało. Trzeba ciągle szlifować umiejętności (Eureka/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: goodluz/shutterstock

Edukacja formalna to szkoła, poza formalna to róże kursy i doskonalenia, a nieformalna to kompetencje miękkie, których uczy się człowiek nie będąc tego świadomym, czyli np. umiejętność współpracy w grupie, czy poradzenia sobie w obcym środowisku. Aby znaleźć ludzi, którzy maja pomysły, jak połączyć te trzy elementy jest konkurs EDUinspiracje, którego tegoroczne hasło, to "Działam i Inspiruję!".

Szkoły powinny umieć wykorzystać inicjatywy edukacyjne
Dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji wskazuje, że żadna szkoła w żadnym kraju nie jest w stanie nadążyć za rozwojem technologicznym, choćby ze względu na koszty. - Wszystkie systemy edukacyjne będą musiały korzystać z różnych narzędzi i z różnych możliwości jak np. unijne programy, jak inicjatywy społeczne pochodzące spoza systemu edukacyjnego - mówi. I dopiero szkoła, która będzie umiała korzystać z tych możliwości poza normalnym systemem edukacji poradzi sobie z wyzwaniami przyszłości. Bo podstawa programowa to za mało.

Idea konkursu
W konkursie nagradzane są instytucje i osoby za realizację najlepszych edukacyjnych projektów. Celem konkursu jest upowszechnianie rezultatów projektów edukacyjnych, promocja dobrych praktyk w tym zakresie oraz pokazanie, jak ważną rolę w życiu odgrywa proces uczenia się oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami i wiedzą. Do tej pory odbyły się cztery edycje konkursu, w których wyłoniono 40 laureatów. Chociaż każda z nich odbyła się pod innym hasłem, cel konkursu był zawsze ten sam - wyłonienie najlepszych projektów dofinansowanych przez Fundację Rozwoju Sytemu Edukacji oraz promocja dobrych praktyk.

Z każdą edycją jest więcej uczestników
Konkurs jest organizowany od 2011 roku. - Ten konkurs jest naszym pomysłem w Polsce na promowanie ludzi, pomysłów i projektów, które są przede wszystkim realizowane w ramach europejskich programów edukacyjnych - wyjaśnia dyrektor Paweł Poszytek. Podkreśla, że każda agencja narodowa programu Erasmus+, a jest ich 40, bo program jest szerszy niż Unia Europejska, stosuje różne strategie i metody, żeby upowszechniać i pokazywać samym nauczycielom, studentom, uczniom, wszystkim osobom zaangażowanym w proces edukacyjny, że można robić ciekawe rzeczy.

Programy realizowane ze środków europejskich
Unia Europejska rok rocznie zwiększa środki, więc agencja może rocznie dofinansować tysiące projektów. Granty są dość pokaźne. paweł Poszytek daje przykład, że polskie szkoły w ramach tych projektów mogą współpracować ze szkołami w innych państwach. - Mogą wymieć się doświadczeniami z nauczycielami z tych szkół, którzy mają różnego rodzaju wyzwania w swojej szkole - mówi dyrektor. Zwraca uwagę, że licznie do programu aplikują szkoły zajmujące się uczniami z dysfunkcjami np. osobami autystycznymi. Fundacja jest w stanie zapewnić opiekę studentom, którzy wymagają 24-godzinnej opieki opiekuna. - Przez ostatnie cztery lata udało nam się wysłać ponad sto tysięcy młodych Polaków na kilkumiesięczne staże zagraniczne - informuje dr Poszytek. Mogą tam rozwijać zarówno umiejętności twarde, czyli uczyć się czegoś nowego w swej branży, jak i kompetencje miękkie, np. uczyć się współpracy w grupie.

Jakie są kryteria doboru uczestników programu? Jakie mogą być specjalności, w jakich rozwijają się zarówno młodzi, jak i dorośli uczestnicy programu? Posłuchaj całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Dorota Truszczak

Gość: dr Paweł Poszytek (dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Narodowej Agencji Programu Erasmus+)

Data emisji: 3.12.2019 r. 

Godzina emisji: 19.07

ag




Czytaj także

Listopad z pozytywną uwagą w dzienniczku ucznia

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2019 13:01
Pomysł zrodził się w szkole podstawowej na warszawskim Targówku. Wpadli na niego rodzice, a dyrektor i nauczyciele natychmiast podchwycili. Chodzi o to, żeby mądrze chwalić uczniów, zauważać ich sukcesy. Owszem, zauważać, to co zrobili źle, ale również podkreślać ich pozytywne zachowania.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak przekonać uczniów, że fizyka to jest cool przedmiot?

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2019 13:45
- Żeby kogoś "zarazić" czymkolwiek trzeba samemu być "chorym". Trudno kogoś przekonać do czegokolwiek, jeżeli sam jestem nieprzekonujący - powiedział w radiowej Jedynce Jacek Błoniarz-Łuczak z Centrum Nauki Kopernik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Melson - robot doskonały

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2019 10:00
Litery MEL - to skrót nazwy Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. A więc jeśli na uczelni zaprojektuje się robota humatoidalnego, to zapewne nazwie się go Melson - jest przecież trochę “dzieckiem” tego wydziału. W "Minieurece" poznaliśmy Melsona - robota humanoidalnego
rozwiń zwiń