X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Benedykt Dybowski - niezwykły badacz Bajkału i Azji

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2020 19:07
W 90 rocznicę śmierci (30.01.1930) w "Eurece" przypominamy niezwykłe życie i naukowe osiągnięcia Benedykta Dybowskiego. Dybowski, z wykształcenia lekarz i przyrodnik, został zesłany na Syberię po powstaniu styczniowym. Spędził tam 12 lat stając się wybitnym badaczem fauny i flory Bajkału oraz tej części Azji. Prowadził pionierskie obserwacje hydrologiczne, odkrył wiele nieznanych gatunków.
  • Niezwykłe losy i dokonania Benedykta Dybowskiego (Eureka/Jedynka)
Bajkał zimą
Bajkał zimąFoto: Natalia_Kollegova/pixabay

Potrafił preparować do celów naukowych skorupiaki, owady, ryby, ptaki, a także duże kręgowce np. tygrysy. Dzięki niemu Warszawski Gabinet Zoologiczny, a także największe europejskie muzea wzbogaciły się o unikalne okazy, które przesyłał z głębi Rosji.

Benedykt Dybowski Benedykt Dybowski

Na Daleki Wschód - na Kamczatkę - pojechał już dobrowolnie zaraz po powrocie z zesłania i pracował tam jako lekarz kolejnych 6 lat (niosąc pomoc m.in. trędowatym), przy okazji oddając się swojej przyrodniczej pasji. Spędził tam sześć lat.

Na stałe do kraju wrócił w 1883 roku i objął Katedrę Zoologii na Uniwersytecie Lwowskim im. Jana Kazimierza. Żył 97 lat.

Prof. Dariusz Iwan podkreśla, że życiorys Benedykta Dybowskiego wart jest filmowej adaptacji. - To nie jeden, a trzy a nawet cztery życiorysy i filmowa adaptacja mogłaby objąć filmy przygodowe, naukowe, a nawet science fiction, bo taki był Dybowski, pełen sprzeczności, wielki autorytet, jednocześnie narzucający swoja wolę i człowiek, który, można powiedzieć, osiągnął w życiu wszystko - mówi gość Programu 1 Polskiego Radia. Żałuje, że w Polsce postać Benedykta Dybowskiego jest zapomniana. Wspomina, że kiedy w latach 50-tych XX wieku na bramie Uniwersytetu Warszawskiego powieszono fotografię Dybowskiego, to studenci nie wiedzieli kto to jest. Choć na UW jest kolekcja zbiorów badacza.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Katarzyna Kobylecka

Gość: prof. Dariusz Iwan (Muzeum i Instytut Zoologii PAN)

Data emisji: 31.01.2020 r.

ag

Alfabet syberyjski: S jak Sieroszewski

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2018 17:28
Syn powstańca styczniowego związany ze stowarzyszeniami patriotycznymi Wacław Sieroszewski na Syberię wędrował dziewięć miesięcy z wyrokiem ośmiu lat ciężkich robót.

Alfabet syberyjski: U jak ucieczki

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2018 17:27
Jest rok 1940. Z sowieckiego obozu na Syberii ucieka siedmiu skazańców, pracujących przy wyrębie tajgi. Osadzeni w łagrze ok. 650 kilometrów od Koła Podbiegunowego wiedzą, że nie doczekają końca kary.