Ważny krok w badaniach materii i antymaterii

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2020 19:05
Sensacja w największym na świecie naukowym "garnku z wodą", z udziałem polskich naukowców. W ubiegłym tygodniu prestiżowe czasopismo naukowe "Nature" opublikowało wyniki prac międzynarodowego zespołu T2K, które uznano za bardzo ważny krok w badaniach materii i antymaterii.
Detektor do wyłapywanie neutrin tzw. Garnek z wodą
Detektor do wyłapywanie neutrin tzw. "Garnek z wodą"Foto: Kamioka Observatory, Institute for Cosmic Ray Research, University of Tokyo)

T2K to eksperyment z udziałem 60 instytucji z Ameryki Północnej, Azji i Europy, w tym z Polski (Uniwersytety: Warszawski, Wrocławski, Śląski, Politechnika Warszawska, Instytut Fizyki Jądrowej PAN, Narodowe Centrum Badań Jądrowych).

Najważniejszym elementem eksperymentu T2K jest, jak mówią naukowcy, największy na świecie "garnek z wodą" (50 tysięcy ton wody w walcu o średnicy i wysokości  40 m), detektor, który służy do "łapania" neutrin, cząstek przemieszczających się po Wszechświecie z zawrotną prędkością, niezwykle trudnych do namierzenia, prawie bez masy.

Detektor znajduje się w Japonii na zachodnim wybrzeżu w Kamioka, kilometr pod ziemią, w starej kopalni. Do niego z Tokai, ze wschodniego wybrzeża, z odległości 300 km, wysyłana jest specjalna wiązka cząstek, które pomogą badać neutrina. Stąd angielski skrót nazwy eksperymentu T2K (Tokai-to-Kamioka). Badanie tego co dzieje się w tym "garnku" może odpowiedzieć na pytanie, dlaczego istnieje widzialny Wszechświat.

Wg teorii fizyków świat po Wielkim Wybuchu składał się z równych ilości materii i antymaterii, czyli był symetryczny. Ale z jakiegoś powodu stracił tę symetrię. Pojawiła się "nadwyżka" materii. Dlatego istnieje świat, który widzimy.

- Próbujemy odpowiedzieć na pytanie dlaczego istniejemy. Dlaczego materii we Wszechświecie jest więcej - wyjaśnia sens eksperymentów prof. Ewa Rondio z Narodowego Centrum Badań Jądrowych. A jest więcej, bo nie obserwujemy obszarów stykania materii i antymaterii, co kończyłoby się anihilacja, czyli zniknięciem. Do badań nad materia i antymaterią wybrano neutrina, czyli cząstki, które z ogromną prędkością przenikają wszystko. Profesor dodaje, że neutrino można zobaczyć tylko wtedy, kiedy ono oddziałowuje i wyprodukuje jakąś cząstkę, której ślad naukowcy potrafią zarejestrować.

Posłuchaj całej audycji.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Dorota Truszczak

Gość: prof. Ewa Rondio (Narodowe Centrum Badań Jądrowych, reprezentująca polskich naukowców we władzach międzynarodowej współpracy T2K)

Data emisji: 12104.2020

ag

Zobacz więcej na temat: fizyka Dorota Truszczak

Albert Einstein – nie tylko fizyk wszech czasów

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2019 20:00
14 marca minie 140. rocznica urodzin Alberta Einsteina, nazywanego najbardziej znanym  naukowcem wśród celebrytów i najbardziej znanym celebrytą wśród naukowców. Stworzył teorię, która zmieniła widzenie świata dotychczas opisywanego przez Izaaka Newtona. Tylko tym dwóm naukowcom przysługuje tytuł fizyka wszech czasów.

Naukowcy chcą "złapać" ciemną materię

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2019 10:00
Dowiedzieliśmy się, że ciemnej materii jest we Wrzechświecie kilka razy więcej niż tej, która buduje widzialny świat wokół nas. Dr Sebastian Trojanowski, który obecnie jest na stażu doktorskim na Uniwersytecie w Sheffield w Wielkiej Brytanii opowiedział w "Eurece" jak można "złapać" ciemną materię.

Naukowy sukces polskich fizyków

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2019 20:05
Badania naukowców z Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie poszerzyły wiedzę na temat kwantowych właściwości materii. W niedalekiej przyszłości ich zastosowanie pozwoli przyspieszyć rozwój nowych technologii, takich jak komputery kwantowe. Wyniki uzyskane przy udziale polskich fizyków, to osiągnięcie na skalę światową.