Zjedzą nawet mysz! - Zadziwiający świat roślin mięsożernych

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2020 21:20
Na pierwszy rzut oka niczym specjalnym nie różnią się od innych roślin, ale w zdumienie może nas wprawić widok, jak sprawnie "konsumują" owady, pajęczaki, drobne skorupiaki a nawet... małe gryzonie.
  • Zjedzą nawet mysz! - Zadziwiający świat roślin mięsożernych (Eureka/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Ernie Cooper/shutterstock.com

Ewenement w "zielonym królestwie"

Wśród 300 000 roślin naczyniowych z całego świata do grupy mięsożernych należy zaledwie około 650-700 gatunków, reprezentujących 17 rodzajów z 10 rodzin. 13 gatunków takich "żarłaczy" żyje w Polsce.

Gość audycji, dr Szymon Drobniak z Instytutu Nauk o Środowisku Wydziału Biologii Uniwersytetu Jagiellońskiego wyjaśnia na antenie radiowej Jedynki skąd wzięła się taka nietypowa forma odżywania wśród roślin. - Generalnie rośliny potrafią same zdobyć azot, który jest im potrzebny do budowy aminokwasów i białek wyciągając z gleby w postaci surowców mineralnych. Niektóre rośliny rozprzestrzeniły się w takich środowiskach, gdzie azotu i fosforu było mało w podłożu w takich miejscach roślina, żeby sobie poradzić musi znaleźć dodatkowe źródło białka - tłumaczy ekspert. - Rośliny mięsożerne w ten sposób sobie poradziły, że zdobywają azot i fosfor łapiąc i trawiąc owady i różne inne drobne zwierzęta - dodaje.

Należy dokarmiać rośliny mięsożerne?

Nie jest prawdą, że rośliny te są uzależnione od zwierzęcego białka. Mogą one rosnąć przez długi czas bez dostarczania protein. - To jest jeden z mitów, że rośliny mięsożerne jak je hodujemy w domu należy karmić regularnie - przyznaje dr Drobniak. - W ten sposób można zaszkodzić i wprowadzić do organizmu zbyt dużo azotu. Rośliny mięsożerne rosną bez większego problemu dłuższy czas nie dostarczając białka, chociaż mogą rosnąć wolniej albo nie zakwitać - tłumaczy.

źródło: Świat rolnika/Youtube

Występowanie

W naturze rośliny mięsożerne występują głównie w siedliskach, które są wyjątkowo niekorzystne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dla innych gatunków roślin, m.in. w szczelinach skał, na terenach piaszczystych, torfowiskach wysokich i przejściowych czy bagnach. Sporo takich roślin, takich jak np. dzbanecznik to są epifity, czyli rośliny, które żyją na innych roślinach lub drzewach.

- Bardzo ciekawe jest to, że niektóre z nisz ekologicznych wymusiły na roślinach mięsożernych bardzo ciekawe zmiany "mięsożerności". Np. dzbanecznik z Borneo potrafi swoje dzbanki zagłębiać w ziemi czyli wrastać w ziemię i w ten sposób zamiast łapać owady do takiego dzbanka wpada próchnica z runa leśnego, która tam ulega rozkładowi - podkreśla gość audycji.

Dzbanecznik zwyczajny

Pułapki na swoje ofiary

Przedstawiciele tej grupy ekologicznej wabią i chwytają zwierzęta za pomocą różnie przystosowanych w tym celu liściu pułapkowych. - W ogromnej ilości są to tzw. pułapki bierne czyli takie, które czekają na owada - mówi dr Szymon Drobniak. - W przypadku tłustoszy czy rosiczek to są rośliny, których liście pokrywa śliska substancja do których owady się przyklejają. Roślina zaczyna wydzielać soki trawienne, które rozkładają takiego owada - dodaje.

Bierny sposób łapania owadów wykształciły również takie gatunki jak dzbaneczniki i kapturnice.

W dalszej części audycji była mowa o tym czy hodowla roślin mięsożernych jest trudna i które z gatunków są najłatwiejsze w hodowli.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi:  Katarzyna Kobylecka

Gość:  dr Szymon Drobniak (Instytut Nauk o Środowisku Wydziału Biologii Uniwersytetu Jagiellońskiego)

Data emisji: 8.06.2020 r.

ans

Niezwykłe odkrycie Polaków w syberyjskiej "Dolinie Królów"

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2020 21:30
Złoty pektorał, czekan z brązu, drogocenne spiralne ozdoby warkocza, strzały w skórzanym kołczanie - te przedmioty zostały złożone do grobu 2,5 tys. lat temu wraz z ciałem scytyjskiego wojownika. Jego nienaruszoną komorę grobową odkryli krakowscy archeolodzy w kurhanie w syberyjskiej "Dolinie Królów" .

Zadziwiła ówczesny świat. Pierwsza kobieta-paleontolog

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 19:10
Kiedy miała 12 lat odkryła kompletny szkielet ichtiozaura. Kilka lat później natrafiła na skamieniałości plezjozaura.

Polscy badacze odkrywają jedną ze stolic średniowiecznej Nubii

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2020 21:40
Polscy archeolodzy odkrywają stolicę jednego z trzech chrześcijańskich królestw średniowiecznej Nubii. Soba, bo o niej właśnie mowa, jest dla naukowców prawie nieznana. Jak przebiegają prace na pograniczu obecnego Egiptu i Sudanu?