Słoneczny Franek - pierwszy w Polsce samolot solarny

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2020 21:45
Nazywa się Franek. Pochodzi z Krakowa. Podbija podniebny świat. Ma dwa skrzydła. Czerpie energię ze Słońca. To pierwszy w Polsce samolot solarny (szybowiec) i jeden z nielicznych na świecie. Został zbudowany przez studentów Akademii Górniczo-Hutniczej. 
Samolot solarny skonstruowany przez studentów z zespołu Solar Plane Akademii Górniczo-Hutniczej w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego, na którego terenie odbył się jego pokazowy lot. (2019 r.)
Samolot solarny skonstruowany przez studentów z zespołu Solar Plane Akademii Górniczo-Hutniczej w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego, na którego terenie odbył się jego pokazowy lot. (2019 r.) Foto: PAP/Jacek Bednarczyk

Franek został nazwany na cześć polskiego lotnika - Franciszka Żwirko. - Chcieliśmy, żeby imię coś znaczyło i przyświecało nam wyższy cel, żeby coś stworzyć - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Aleksandra Szeląg, przedstawicielka 50-osobowej grupy AGH Solar Plane - studenckiego koła naukowego działającego przy Wydziale Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. 


Posłuchaj
20:54 Eureka 11.08.mp3 Słoneczny Franek - pierwszy w Polsce samolot solarny (Eureka/Jedynka)

 

Jak wskazuje drugi z przedstawicieli studenckiego koła naukowego, Jan Kostecki, Franek to elektroszybowiec o rozpiętości skrzydeł 3,80 m i długości 2 m. Masa Franka to jedyne 3 kg. - Zależało nam przede wszystkim, w trakcie budowy, na zachowaniu jak najniższej masy - zaznacza gość audycji. - Jest to spowodowane jak najlepszą optymalizacją energetyczną, przełożeniem się ilości energii, którą jesteśmy w stanie zmagazynować w bateriach zamontowanych na pokładzie samolotu w stosunku do długości lotu, który jesteśmy w stanie osiągnąć - wyjaśnia gość audycji. 


źródło: Miasto Kraków/Youtube

Pierwszy w Polsce samolot solarny - Franek zbudowany jest zarówno z nowoczesnych elementów kompozytowych tj. włókno węglowe, jak i z elementów tradycyjnych modelarskich. 

Warunki pogodowe - co w sytuacji gdy nie ma Słońca? 

Samolot Franek jest wyposażony w system magazynowania energii, na który składają się baterie litowo-jonowe połączone szeregowo oraz równoległe w odpowiednim układzie. Baterie te magazynują w ciągu dnia energię dostarczaną przez Słońce. - Panele fotowoltaiczne zamontowane na skrzydłach (jest ich 48) wytwarzają energię, która jest przekazywana do baterii i jeżeli Słońca nie będzie i będzie pochmurno, energia będzie pobierana ze zmagazynowanej energii - podkreśla Aleksandra Szeląg. - Franek jest przystosowany do lotu całonocnego - dodaje. 

Pionierzy na polskim rynku 

Grupa studentów z AGH w Krakowie, która zajęła się projektem, jako pierwsi podjęli się takiej inicjatywy. - W całej Europie jest taki projekt, ale to jest projekt firmy, która ma dużo większy budżet. My tutaj, jako studenci w wolnych chwilach próbujemy popchnąć ten projekt do przodu, żeby można było pochwalić się nim poza granicami naszego kraju - mówi w "Eurece" Szczepan Malaga. 

W jakich sektorach gospodarczych samolot Franek mógłby być zastosowany? 

Zapraszamy do wysłuchania audycji. 

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Dorota Truszczak

Goście: Aleksandra Szeląg, Jan Kostecki, Szczepan Malaga (przedstawiciele 50-osobowej grupy  AGH Solar Plane - studenckiego koła naukowego działającego przy Wydziale Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie) 

Data emisji: 11.08.2020 r. 

Godzina emisji: 19.07

ans 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Minisamoloty zawładną polskim niebem

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2015 15:34
Akrobacje, które są wręcz wbrew prawom fizyki i przeczą grawitacji wykonują małe samoloty. Będzie je można podziwiać w marcu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Samolot słoneczny Solar Impulse 2 wznowił podróż dookoła globu

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2015 13:56
Samolot Solar Impulse 2 z napędem słonecznym wznowił podróż dookoła globu, po tym, jak ze względu na złą pogodę musiał niecały miesiąc temu wylądować w Japonii i czekać na poprawienie się warunków. Maszyna leci w kierunku Hawajów i ma pobić rekord długości lotu.
rozwiń zwiń