Chiralność a projektowanie leków

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2020 10:44
Chiralność, czyli możliwość występowania obiektu w dwóch, niemal identycznych postaciach, mających się do siebie jak odbicie lustrzane, jest wszechobecna w przyrodzie. Ta właściwość materii ma szczególne znaczenie dla przemysłu farmaceutycznego i medycyny, ponieważ układy biologiczne są wysoce wyspecjalizowane w rozpoznawaniu, selekcji i kontroli chiralności.
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/: Sisacorn

laboratorium badania 1200.jpg
Leki wchłaniane przez skórę. Przełom w badaniach?

Międzynarodowa grupa naukowców z uniwersytetów w Warszawie, Mariborze i San Sebastian, z udziałem dr. hab. Wiktora Lewandowskiego, dr hab. Damiana Pociechy, prof. UW, oraz prof. dr hab. Ewy Góreckiej z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, opublikowała właśnie artykuł przeglądowy dotyczący chiralnych faz ciekłokrystalicznych w prestiżowym czasopiśmie naukowym Advanced Materials. Praca powstała m. in. dzięki wsparciu grantu FIRST TEAM Fundacji na rzecz Nauki Polskiej prowadzonego przez dr. hab. Wiktora Lewandowskiego.

- To zjawisko, czy ta możliwość występowania materiałów czy molekuł w takich postaciach jest w naturze bardzo rozpowszechniona, od cząstek subatomowych poprzez aminokwasy, białka, cukry aż po wielkie galaktyki - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dr hab. Wiktor Lewandowski - badacz z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego.

Naukowiec zwraca uwagę, że leki muszą mieć konkretną chiralność. - Ich odbicie lustrzane będzie miało zupełnie inne zastosowania bądź na przykład inne skutki uboczne. Takie wypadki zdarzały się niestety w przeszłości - podkreśla dr hab. Wiktor Lewandowski. - Należy zwracać uwagę na to, jak dana cząsteczka jest ułożona w przestrzeni, a nie tylko na to z jakich atomów jest zbudowana - dodaje.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy:

19:25 2020_08_10 19_06_55_PR1_EUREKA.mp3 Chiralność a projektowanie leków (Eureka/Jedynka)

Tytuł audycji: "Wieczór odkrywców" w paśmie Eureka

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: dr hab. Wiktor Lewandowski (badacz z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego; współautor artykułu dotyczącego chiralnych faz ciekłokrystalicznych w prestiżowym czasopiśmie naukowym Advanced Materials)

Data emisji: 10.08.2020

kh

Polski fantom pomoże w radioterapii

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2019 21:15
Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej i Politechniki Krakowskiej oraz lekarze z Centrum Onkologii w Krakowie utworzyli konsorcjum Dose-3D, którego celem jest stworzenie fantomu medycznego do precyzyjnego planowania dawki w radioterapii.