"Dolabella. Wenecki malarz Wazów" - niezwykła wystawa w Zamku Królewskim

Nowa wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie poświęcona jest twórczości włoskiego malarza Tomasza Dolabelli, którego zwie się Włochem z urodzenia, Polakiem z wyboru. Przybył do Rzeczpospolitej w 1589 roku wnosząc w swoim dorobku artystycznym kunszt mistrzów Serenissimy, pracował dla królów z dynastii Wazów oraz dla biskupów i opatów.
Konferencja prasowa poprzedzająca otwarcie wystawy Dolabella. Wenecki malarz Wazów . Od lewej: adiunkt w Ośrodku Badań Historycznych Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum Magdalena Białonowska, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie Wojciech Fałkowski, historyk sztuki Monika Przypkowska oraz główny konserwator zamku Tomasz Buźniak
Konferencja prasowa poprzedzająca otwarcie wystawy "Dolabella. Wenecki malarz Wazów" . Od lewej: adiunkt w Ośrodku Badań Historycznych Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum Magdalena Białonowska, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie Wojciech Fałkowski, historyk sztuki Monika Przypkowska oraz główny konserwator zamku Tomasz Buźniak Foto: PAP/Radek Pietruszka
O Audycji

Posłuchaj
21:38 2020_09_16 19_07_56_PR1_Eureka.mp3 "Dolabella. Wenecki malarz Wazów" - niezwykła wystawa w Zamku Królewskim (Eureka/Jedynka)

 

To pierwsza wystawa poświęcona twórczości Tomasza Dolabelli, nadwornego malarza polskich królów z dynastii Wazów, uważanego za jednego z ostatnich przedstawicieli manierystycznego malarstwa weneckiego, a równocześnie twórcę, który bardzo silnie wpłynął na styl polskiego malarstwa barokowego. Na ekspozycji obejrzymy dzieła innych twórców weneckich, jak również  przykłady weneckiego rzemiosła artystycznego, rękopisy i druki. 


- Jeżeli ktoś nie ma czasu pojechać do Wenecji to znajdzie ją teraz w Warszawie - mówił w rozmowie z Katarzyną Jankowską prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie. - Ta wystawa pokazuje ducha i atmosferę tego miasta przez sztukę, biografię artysty, nowoczesny sposób scenografii - wylicza dyrektor. 

Przybycie Dolabelli do Polski

Tomasz Dolabella przybył do Polski w 1958 roku za sprawą swojego nauczyciela Antonio Vassilacchiego, który pracował dla króla Zygmunta III. - Vassilacchi polecił swojego najlepszego ucznia polskiemu królowi i dzięki tej rekomendacji Tomasz Dolabella, wykształcony w Wenecji i dojrzały już artysta, w wieku 28 lat przybył na dwór króla i postanowił pozostać w Polsce - opowiada dr Magdalena Białonowska, kurator wystawy. 

Kiedy król Zygmunt III przenosił się do Warszawy, artysta, mimo, ze był nadwornym malarzem króla, postanowił zostać w Krakowie.

Nowe atrybucje 

Autor koncepcji, Jerzy Żmudziński, proponuje nowatorską interpretację dokonań artysty i bazuje na wielu nowych atrybucjach. - Atrybucja  jest to przypisanie danego dzieła, to może być obraz lub rzeźba, konkretnemu artyście, w momencie kiedy dzieło to nie jest sygnowane ani nie mamy dokumentów, które poświadczają o okoliczności jego powstania - wyjaśnia dr Magdalena Białonowska. - Badacz, historyk sztuki, na podstawie kwerend archiwalnych, analizy stylu artysty i dzisiaj również dzięki wynikom badań konserwatorskich może określić atrybucję bądź zmienić. To czyni Jerzy Żmudziński - dodaje. 

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji. 

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Katarzyna Jankowska 

Goście: prof. Wojciech Fałkowski (dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie), dr Magdalena Białonowska (kurator wystawy), Tomasz Buźniak (główny konserwator Zamku Królewskiego w Warszawie)

Data emisji: 16.09.2020 r. 

Godzina emisji: 19.07

ans 

Playlista
  • Goya, - Smak słów