Sensacyjne odkrycie na Wenus. "Jest tam więcej fosfiny niż na Ziemi"

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 21:10
Od lat na najbliższym nam Marsie, a nie na Wenus naukowcy szukają śladów życia. Czy to błąd w świetle najnowszego odkrycia fosforowodoru w atmosferze planety Wenus? - To dość sensacyjne odkrycie, ale przez to automatycznie tajemnicze - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dr Janusz Pętkowski z Massachusetts Institute of Technology.
Powierzchnia Wenus
Powierzchnia WenusFoto: Shutterstock.com/Jurik Peter

19:31 2020_09_15 19_07_03_PR1_Eureka.mp3.mp3 Ważne odkrycie w chmurach Wenus (Jedynka/Eureka)

Badania międzynarodowej grupy naukowców kierowanych przez prof. Jane Greaves z Uniwersytetu w Cardiff wskazują na to, że w pokrywie chmur Wenus istnieje fosforowodór. To gaz zawierający fosfor. Jest łatwopalny i toksyczny. Na Ziemi występuje w środowiskach beztlenowych, tj. w mokradłach i jelitach (zarówno zwierząt, jak i ludzi), gdzie jest produkowany przez bakterie, albo powstaje w produkcji przemysłowej.

infografika

Nie tylko kwas siarkowy

- W przypadku chmur na Wenus nie ma właściwie żadnej analogii do takiego środowiska na Ziemi. Cała planeta Wenus pokryta jest chmurami i występują tam permanentnie (…). Tamte chmury zbudowane są z kropelek stężonego kwasu siarkowego. Na pierwszy rzut oka nie może nam się zupełnie wydawać, że to środowisko w jakikolwiek sposób jest przyjazne dla życia, gdyż dla nas kwas siarkowy jest zabójczy - opowiada dr Janusz Pętkowski, członek międzynarodowej grupy badawczej, która na łamach "Nature Astronomy" informuje o naukowych podstawach na ślady istnienia życia pozaziemskiego.

Dr Janusz Pętkowski zauważa, że fosfina jest bardzo nieoczekiwanym dodatkiem w gazach atmosferycznych na Wenus. - Jest jej 20 części na miliard, co może wydawać się mało, ale z punktu widzenia możliwości produkcji tej fosfiny przez procesy planetarne, jednak jest to znacząca ilość. Na Wenus jest więcej fosfiny niż na Ziemi, gdzie mamy atmosferę tlenową. Natomiast fosfina produkowana jest na Ziemi tylko i wyłącznie przez beztlenowe życie - tłumaczy nasz gość.

Breakthrough/Twitter

Skąd fosforowodór wziął się w chmurach Wenus? - Mamy de facto dwa artykuły, które rozpisują się na ten temat (…). Wyjaśniamy tam, że bardzo trudno jest znaleźć procesy fizyczne czy chemiczne na planecie Wenus, które mogłyby wyprodukować fosfiny w takich znaczących ilościach, które zostały wykryte w chmurach Wenus - słyszymy w "Eurece".

Tomasz Rożek/Twitter

Życie na Wenus?

- Wenus można uznawać, że niekiedy istnieje w strefie życia, a niekiedy jest poza jej granicami. Warunki na Wenus są niezwykle różne od jakichkolwiek warunków, które mamy na Ziemi. Warunki stężonego kwasu siarkowego w chmurach Wenus nie mogą być w żaden sposób porównane do jakichkolwiek warunków ekstremofilnych na Ziemi. Trzeba pamiętać, że nawet najbardziej kwasolubne bakterie na Ziemi, które zasiedlają malutkie jeziorka kwasowe, nie byłyby w stanie przystosować się do stężeń kwasu siarkowego, które mamy w chmurach Wenus - twierdzi dr Janusz Pętkowski.

Co więcej, powierzchnia Wenus jest niesamowicie gorąca i temperatura wynosi około 465 stopni Celsjusza. - To jest temperatura, w której żadne związki organiczne nie byłyby w stanie przetrwać. W związku z tym trudno sobie wyobrazić, żeby tam na powierzchni było jakiekolwiek życie (…). Wenus nie zawsze wyglądała jak taka piekielna planeta, jaką jest teraz. Są pewne modelowania klimatyczne, które sugerują, że Wenus mogła przez około 3 miliardy lat wyglądać podobnie do Ziemi, również z oceanami ciekłej wody na powierzchni - dodaje dr Janusz Pętkowski.

Ekspert Jedynki jest zdania, że w chmurach Wenus mogą znajdować się "potomkowie" życia, które uciekło z powierzchni, kiedy Wenus zmieniła się nie do poznania.

PolskieRadio24.pl/Twitter

Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Dorota Truszczak

Gość: dr Janusz Pętkowski (Massachusetts Institute of Technology)

Data emisji: 15.09.2020

DS

Zobacz więcej na temat: kosmos Wenus Dorota Truszczak

Ślady życia na Wenus? Dr Janusz Pętkowski: pojawia się nowa tajemnica

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 17:13
Międzynarodowa grupa badawcza ogłosiła wykrycie w chmurach na Wenus rzadkiej cząsteczki fosforowodoru (fosfiny). Zaobserwowana ilość raczej wyklucza jako źródło tej substancji procesy niebiologiczne. - Jedną z możliwych hipotez na wyjaśnienie tych procesów jest życie - mówi współautor badań dr Janusz Pętkowski z MIT.