Nauka zdalna. "Pandemia wymusiła sięganie po nowe technologie"

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2020 21:30
- Ta nagła zmiana formuły pracy wytrąciła nas wszystkich z równowagi. Nauczyciele, którzy dbali o klimat w klasie i o to, żeby uczniowie czuli się razem dobrze, nagle zostali tylko z ekranem (…). Młodzi ludzie w swoich grupkach próbują się spotykać, ale to jest taka trochę namiastka - mówi o nauce zdalnej Marta Witkowska, psycholog i ekspert Akademii NASK. A jakie są pozytywy nauki przez internet?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: fizkes/shutterstock.com

Posłuchaj
21:35 2020_12_07 19_07_24_PR1_Eureka.mp3 Plusy i minusy nauki zdalnej. Jakie są? (Jedynka/Eureka)

 

dziecko komputer nauka lekcja_1200.jpg
Coraz młodsze dzieci korzystają z urządzeń cyfrowych

Obostrzenia związane z pandemią wymusiły na nas wszystkich konieczność "zaprzyjaźnienia się" z internetem. Wielu z nas musiało przejść szybki kurs związany z pracą zdalną. Czy tak było również w przypadku polskiej szkoły?

- Nikt z nas nie jest szczęśliwy, że przydarzyła się nam taka sytuacja jak pandemia, ale z pewnością jest to kolejny element do całej fali zmian w szkołach i podejściu do nauczania. Moment, kiedy byliśmy zmuszeni przejść na edukację zdalną, faktycznie wymusił na nauczycielach, dzieciach i rodzicach sięganie po nowe technologie w znacznie szerszym zakresie niż do tej pory - wyjaśnia Marta Witkowska z Dział Edukacji Cyfrowej NASK, gdzie zajmuje się m.in. profilaktyką, diagnozą i interwencją w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz zagrożeniami funkcjonowania nastolatków w sieci.

Zmiana organizacji pracy

Podczas nauki zdalnej nauczyciele musieli nauczyć się innego sposobu organizacji czasu pracy. - Także prowadzenia lekcji i przygotowania się do niej. Jak mamy uczniów tylko na ekranie, to w inny sposób ich aktywizujemy oraz inaczej rozkładamy siły czy w inny sposób prowadzimy temat. To wszystko lawinowo przyspieszyło i nauczyciele nie mieli wyjścia, tylko musieli się tego nauczyć lub zacząć wdrażać jeszcze szybciej i w jeszcze większym stopniu - twierdzi Marta Witkowska.

Zdaniem zmiany spowodowane pandemią będą trwałe także po jej zakończeniu. - Ta nowa sytuacja wymusiła na przykład na nauczycielach uczenia się nowych rzeczy i wyszukiwania ciekawych zasobów internetowych oraz nowych informacji. Tak twierdzi od 50 do 80 proc. nauczycieli. Jest to cała rzesza ludzi, która odkryła, że w internecie może znaleźć być może znacznie więcej niż znajdowali do tej pory. Myślę, że nauczyciele będą wykorzystywać w pracy z uczniami elementy różnych wiadomości i materiałów zaczerpniętych z sieci, także kiedy powrócimy do szkoły - słyszymy.

Plusy i minusy

Marta Witkowska zauważa, że uczniowie dzięki zwiększonej obecności w sieci stają się coraz bardziej biegli w obsłudze różnych narzędzi oraz coraz sprawniej wyszykują potrzebne im informacje. - Jest to bardzo istotna kompetencja cyfrowa, ale wbrew pozorom nie jest ona kompetencją intuicyjną. Często porównujemy się z dziećmi i młodzieżą, że my musieliśmy się tego nauczyć, natomiast oni urodzili się w czasie, kiedy internet był z nimi, więc po prostu to potrafią. Tylko, że właśnie tego nie potrafią, bo też muszą się tego nauczyć - tłumaczy Marta Witkowska.

Na co z kolei zwiększona obecność dzieci w sieci wpływa negatywnie? - Obserwujemy w wynikach badań, że pandemia i konieczność zdalnej edukacji oraz utrzymywania relacji w sposób zdalny z nauczycielami i rówieśnikami, rzeczywiście pogarsza subiektywne samopoczucie i zdrowie psychiczne. Niektórzy uczniowie, nauczyciele i rodzice mówią, że faktycznie czują się dużo gorzej od czasu, kiedy nastała pandemia i zostali zamknięci w domach. Doświadczają znacznie więcej symptomów z kręgu depresyjnych uczuć - mówi wprost Marta Witkowska.

Audycja zrealizowana we współpracy z Naukową i Akademicką Sieć Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym (NASK).

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadził: Krzysztof Michalski

Gość: Marta Witkowska (psycholog i ekspert Akademii NASK)

Data emisji: 7.12.2020 

Godzina emisji: 19.07

DS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nauka zdalna. Co jeśli dziecko nie ma komputera?

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2020 14:00
Od nieco ponad tygodnia wszyscy uczniowie klas od czwartej do ósmej szkoły podstawowej i uczniowie szkół średnich uczą się przez internet. Zdalna nauka ma obowiązywać co najmniej do 8 listopada. Co w sytuacji kiedy uczeń nie posiada w domu komputera, a rodziców nie stać na to, aby mu go kupić?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jakie słuchawki i drukarka dla dziecka do nauki online?

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2020 20:44
Wydawałoby się, że wystarczą jakiekolwiek słuchawki i dziecko może uczestniczyć w lekcjach online. Mateusz Kulik, który zajmuje się nowoczesnymi technologiami, przekonuje, że dobre słuchawki to ważna sprawa. Zwłaszcza przy nauce domowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2020 10:42
W związku z pandemią koronawirusa szkoły przeszły na nauczanie zdalne. Oznacza to, że uczniowie spędzają dużo więcej czasu przed komputerem. Co zrobić, by nie "przykleiły się" do ekranu na cały dzień?
rozwiń zwiń