Jak szkoła niweluje negatywne skutki pandemii wśród dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2021 15:07
Polska znajduje się w czołówce krajów Unii Europejskiej, których uczniowie najdłużej uczą się w domach. To oczywiście pokłosie pandemii. Skutki takiego stanu rzeczy widoczne są w kondycji psychicznej uczniów. Czy szkoła ma do odegrania jakąś rolę we wzmacnianiu zdrowia dziecka?
Zajęcia lekcyjne - zdj. ilustracyjne
Zajęcia lekcyjne - zdj. ilustracyjneFoto: Forum/Dariusz Gorajski

Czytaj też:
forum szkoła 1200.jpg
Zamknięte żłobki i przedszkola. Majmurek: ze skutkami zdalnej edukacji będziemy walczyć latami

Placówką, która w trosce o zdrowie dzieci realizuje Program Zdrowego Żywienia i Życia, jest Szkoła Podstawowa nr 103 w Warszawie. Gość audycji "Eureka", dyrektor szkoły Danuta Kozakiewicz przyznaje, że jedną z metod badawczych, które zostały przystosowane do edukacji jest tzw. "genogram". To graficzny schemat przekazów transgeneracyjnych w rodzinie, ilustrujący związki i relacje między krewnymi.


Posłuchaj
24:17 2021_04_22 19_29_57_PR1_EUREKA.mp3 Rola szkoły w walce o zdrowie psychiczne dzieci (Eureka/Jedynka)

 

- Przełożenie tego wszystkiego do szkoły w stosunku jeden do jednego nie jest możliwe, natomiast jest to bardzo dobre narzędzie w pracy nad problemami, z którymi typowo szkolne metody sobie nie poradziły - tłumaczy Danuta Kozakiewicz. Metoda ta pozwala dotrzeć do problemów głęboko zakorzenionych w relacjach rodzinnych i formułować hipotezy bliskie hipotezom diagnostycznym.

Fb/Fundacja Dajemy Dzieciom Nadzieję

Pandemia podkopała filary wychowania

Według Fundacji Dajmy Dzieciom Siłę, wychowanie najmłodszych opiera się na trzech zasadniczych filarach: rodzinie, relacjach rówieśniczych i edukacji. Obostrzenia związane z pandemią i przedłużająca się edukacja zdalna w sposób wyraźny podkopały te filary. - Dzieciom zawaliły się relacje w rodzinie, bo zestresowani rodzice mają problemy (...) Relacje rówieśnicze często wręcz zanikają, ponieważ dziecko pracuje zdalnie, nie chodzi do szkoły, nie ma kontaktów. Mamy również edukację, która nie jest tą edukacją jaką dziecko zna - podsumowuje Danuta Kozakiewicz.

YouTube/Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Jednym słowem świat, w którym znalazły się dzieci, przestaje być światem im przyjaznym. Nie zawsze mogą też liczyć na pomoc starszych, którzy sami borykają się z problemami. Wyniki badań są zatrważające. Coraz częściej depresja i lęk dotyka osób w wieku 35 - 44 lat, czyli rodziców dzieci w wieku szkolnym. Istotne, zdaniem gościa audycji, jest również zwrócenie uwagi na sytuację nastolatków. - Mózg nastolatka dopiero się kształtuje i z wieloma problemami współczesnego życia sobie po prostu nie radzi. Grupa wsparcia czyli grupa rówieśnicza, tak naprawdę przestała istnieć - alarmuje gość audycji.

Terapia przez sztukę

W takiej sytuacji bardziej niż zwykle potrzebne jest dotarcie do źródła stresu i znalezienie skutecznej recepty na problemy. Istnieje wiele metod kreatywnej pedagogiki. Jedną z nich jest arteterapia. - Dziecko dostaje od nas możliwość wyrażenia swoich emocji w twórczości. Czasami poznajemy najskrytsze tajemnice dziecięce, w momencie kiedy analizujemy na przykład kolory użyte do narysowania danych zagadnień - tłumaczy Kozakiewicz.

Zobacz też:

Przewaga ciemnych barw i ostrych linii świadczy o istniejących problemach i powinien być to sygnał dla pedagogów, by z takiemu dziecku poświęcić więcej uwagi. Można więc traktować podobne rezultaty jako diagnozę. Arteterapia to również szansa na wyładowanie emocji oraz oderwanie się od tego co się wokół dziecka dzieje na co dzień. - Sztuka pozwala nam w dobie pandemii popracować w bardzo głęboki sposób nad naszymi emocjami - podsumowuje gość "Eureki".

W audycji ponadto:

Zakażone koronawirusem kobiety w ciąży często nie wykazują typowych objawów choroby, takich jak gorączka czy bóle mięśniowe. Może to powodować, że - nieświadome choroby - zakażają innych. O tym co odpowiada za brak objawów i czy dziecko noszone pod sercem jest narażone na zarażenie, opowiedział położnik, specjalista endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości, dietetyk z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. Roman Smolarczyk.

***

Nazwa audycji: Eureka

Prowadzący: Artur Wolski

Gość: Danuta Kozakiewicz (pedagog, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie realizującej program Zdrowego Żywienia i Życia)

Data emisji: 22.04.2021

Godzina emisji: 19:30

mg/kh

Czytaj także

"Dzieci nie mogą spędzać większości dnia przed ekranami". Apel wiceminister rodziny do rodziców

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2020 09:32
Wynikający z pandemii lockdown i ograniczenie innych aktywności mogą pogłębić problem uzależnienia dzieci i młodzieży od internetu. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez resort rodziny i polityki społecznej rodzice zdają sobie z tego sprawę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Rok jest do powtórzenia". Prof. Nalaskowski o powrocie dzieci do szkół

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 21:40
- Zwolnienie lekarskie i pandemia nie zastąpią wiedzy - mówił na antenie Polskiego Radia 24 prof. Aleksander Nalaskowski, pedagog i wykładowca akademicki z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. 
rozwiń zwiń