Nowe koncepcje leczenia raka jajnika

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2021 09:14
Przeciętna długość życia kobiet w Polsce wzrosła w ciągu ostatnich trzech dekad o prawie siedem lat. Ciągle jednak średnia długość życia Polek jest o około dwa lata mniejsza niż długość życia statystycznej mieszkanki Unii Europejskiej. Jedną z głównych przyczyn zwiększonej umieralności kobiet w Polsce są nowotwory.
Rak jajnika to jeden z najtrudniejszych do rozpoznania i leczenia nowotworów ginekologicznychFoto: Photographee.eu/shutterstock.com
  • Co roku notuje się ok. 3,5-3,7 tys. nowych przypadków nowotworów złośliwych jajnika. To nowotwór źle rokujący, wymagający agresywnego leczenia. Nie ma narzędzi, by go wykryć na wczesnym etapie, a choroba rozwija się bardzo szybko
  • Jedną z przyczyn powstawania raka jajnika są mutacje w genach BRCA1 i BRCA2. Ryzyko zachorowania u nosicielek mutacji wynosi ok. 40-50 proc. w skali całego życia
  • Szansą na przedłużenie życia pacjentek z mutacją jest nowoczesna farmakoterapia i wykorzystanie inhibitorów PARP. Różnice w przeżyciach chorych, które biorą inhibitory PARP, i tych, które ich nie biorą, brały placebo, są bardzo wyraźne

Podczas ostatniej debaty Medycznej Racji Stanu przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i onkolodzy dyskutowali m.in. o możliwościach poprawy diagnostyki i leczenia jednego z najtrudniejszych do rozpoznania i leczenia nowotworów ginekologicznych - raka jajnika. Dzięki diagnostyce genetycznej wiadomo, że jedną z przyczyn jego powstawania są mutacje w genach BRCA1 i BRCA2.

O nowoczesnym leczeniu i zastosowaniu nowej grupy leków molekularnych - inhibitorów, czyli cząsteczek, które hamują wzrost nowotworów i znacznie opóźniają rozwój choroby - w audycji "Eureka" opowiedział prof. Paweł Blecharz, ekspert Medycznej Racji Stanu, kierownik Kliniki Ginekologii Onkologicznej Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Oddział w Krakowie.

Rak jajnika - cichy zabójca

- Mamy ok. 3,5-3,7 tys. nowych przypadków nowotworów złośliwych jajnika rocznie. Ten nowotwór - na tle pozostałych - wyróżnia się tym, że jest to nowotwór źle rokujący, wymagający bardzo agresywnego leczenia chirurgicznego. Przeżywalność - nie wyleczalność! - pięcioletnia w Polsce wynosi ok. 38 proc.

- Do tego jest to nowotwór, w stosunku do którego w najbliższej, przewidywalnej przyszłości nie możemy się spodziewać badań profilaktycznych i przesiewowych. Nie mamy narzędzi, by tego raka wykryć na wczesnym etapie, a choroba rozwija się i rozprzestrzenia bardzo szybko - podkreślił prof. Paweł Blecharz.

W walce z rakiem jajnika pomocne jest odkrycie, że jedną z przyczyn jego powstawania są mutacje w genach BRCA1 i BRCA2. - Ryzyko zachorowania na raka jajnika u nosicielek mutacji wynosi ok. 40-50 proc. w skali całego życia. To jest bardzo dużo - zaznaczył gość radiowej Jedynki. W przypadku takich osób zaleceniem najbardziej wpływającym na los kobiet, ratującym życie, jest usunięcie jajników i jajowodów na etapie zdrowych narządów.

21:46 Jedynka/Eureka - 13.12.2021 rak jajnika Nowe koncepcje leczenia raka jajnika (Eureka/Jedynka)

Nowe koncepcje leczenia raka jajnika

Szansą na przedłużenie życia pacjentek z mutacją jest nowoczesna farmakoterapia i wykorzystanie inhibitorów PARP. Współczesna onkologia - jak wskazał prof. Blecharz - to tak naprawdę rozwój terapii skonstruowanych na miarę molekularną, czyli dopasowanych do uszkodzeń genetycznych guza.

- Skończyła się już era cytostatyków, czyli chemii, która działała nie wybiórczo, tylko na wszystkie komórki dzielące się. Leki molekularne atakują pewne procesy życia komórki nowotworowej i co za tym idzie - bardziej precyzyjnie uderzają w te populacje komórek, które my identyfikujemy w nowotworze. Przyszłością wydaje się kombinowane leczenie nowotworu przy użyciu terapii molekularnej - powiedział gość Jedynki.

W przypadku raka jajnika pierwszą terapią ukierunkowaną molekularnie są inhibitory PARP.

- One dają bardzo spektakularne efekty, zwłaszcza u chorych, które są nosicielkami mutacji w genach BRCA1 i BRCA2, dlatego że ta terapia korzysta z tego defektu komórki nowotworowej wynikającego z tej mutacji. Różnice w przeżyciach chorych, które biorą inhibitory PARP, i tych, które ich nie biorą, brały placebo - mówimy o badaniach klinicznych - są bardzo wyraźne - zaznaczył.

Program 1 Polskiego Radia objął patronat nad debatą Medycznej Racji Stanu "Zdrowie Kobiety - Bezpieczeństwo Rodziny".

Poza tym w audycji:

Technologia mRNA do zastosowań terapeutycznych

Technologia mRNA to komórkowy przepis na białko opierający się na najbardziej medialnej cząsteczce ostatnich dwóch lat. To dzięki zastosowaniu w szczepionkach przeciwko SARS-CoV-2 fragmentów informacyjnego kwasu rybonukleinowego naukowcy i lekarze otrzymali narzędzie do walki z koronawirusem.

Profesor Jacek Jemielity z Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego jest jednym ze światowych liderów badań dotyczących modyfikowanego mRNA. Jego badania pokazały, że odpowiednio zaprojektowane mRNA można dostarczyć do komórki, aby organizm mógł wyprodukować na jego podstawie konkretne pożądane białko. Otwiera to drogę do prac nad terapiami rozmaitych chorób, dotyczących nie tylko szczepionek.

Tytuł audycji: "Wieczór odkrywców" w paśmie "Eureka"

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Goście: prof. Jacek Jemielity (Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego), prof. Paweł Blecharz (ekspert Medycznej Racji Stanu, kierownik Kliniki Ginekologii Onkologicznej Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Oddział w Krakowie)

Data emisji: 13.12.2021 r.

kk

Naukowcy odkryli, jak można opóźnić przerzuty nowotworu do kości

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2021 19:45
Kości stanowią trzecią pod względem częstości po płucach i wątrobie lokalizację przerzutów nowotworowych. Według Europejskiej Organizacji Onkologicznej (ECCO), u nawet 90 proc. cierpiących na raka prostaty mężczyzn, jako pierwsze występują przerzuty nowotworu do kości. U kobiet rak kości to konsekwencja raka piersi i jajnika. Francuscy naukowcy odkryli, w jaki sposób można te przerzuty opóźnić.