Ołtarz Wita Stwosza w bazylice Mariackiej po renowacji

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2022 15:30
Ołtarz Wita Stwosza z bazyliki Mariackiej w Krakowie to jeden z najwspanialszych gotyckich zabytków w Polsce. Kilka miesięcy temu zakończyła się pięcioletnia renowacja tego zabytku przeprowadzona przez Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki warszawskiej i krakowskiej ASP.
Ołtarz Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie to jeden z najcenniejszych obiektów gotyckich w Polsce
Ołtarz Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie to jeden z najcenniejszych obiektów gotyckich w PolsceFoto: Archway Andres via Foter.com / CC BY-ND

Ołtarz Wita Stwosza

Wit Stwosz stworzył w latach 1477-1489 rozległy ołtarz przedstawiający Zaśnięcie i Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. - 1477 rok to jest data domniemanego przyjazdu Wita Stwosza do Krakowa, która została ustalona tylko i wyłącznie z informacji, że zrzekł się on praw miejskich obywatela miasta Norymbergi w 1477 r. Stąd przyjmujemy, że Wit Stwosz przybył w tym roku do Krakowa i zaczął prace przy ołtarzu - mówi w Programie 1 Polskiego Radia prof. Jarosław Adamowicz z Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kierownik prac konserwacyjnych i badawczych ołtarza mariackiego. - Z kolei 1489 rok zamyka przedział 12 lat i jest to data konsekracji samego ołtarza - opowiada. 

Posłuchaj
09:09 Jedynka/Eureka - 14.01.2022.mp3 Ołtarz Wita Stwosza w bazylice Mariackiej po renowacji (Eureka/Jedynka)

 

Renowacja i badania dendrochronologiczne 

Ołtarz nie tylko odzyskał średniowieczną kolorystykę i dawny blask, ale także, dzięki pracom renowacyjnym, odkryto nieznaną wcześniej datę wyrytą na jednej z głównych figur nastawy ołtarzowej. To niezwykle ważna informacja korygująca chronologię tworzenia retabulum.

Ważnym uzupełnieniem historii ołtarza są również niedawno opublikowane wyniki badań dendrochronologicznych dębiny, z której powstał główny korpus konstrukcji. Nie dość, że poznaliśmy rok ścięcia drzew - 1479, to jeszcze wiemy, że pochodziły one z Puszczy Niepołomickiej - lasów ówcześnie chronionych, bo należących do króla.

- Z dużą precyzją określiliśmy, że dębina pochodzi z Puszczy Niepołomickiej, czyli ówczesnych lasów królewskich, które były absolutnie niedostępne - podkreśla prof. Jarosław Adamowicz. - Drewna stamtąd nie pozyskiwano w celach handlowych i w związku z tym odnosi się to bezpośrednio do władcy, który tym sposobem może być przez nas bliżej utożsamiany z partycypacją w kosztach tworzenia całego retabulum - wskazuje. 


Jak zaznacza gość Jedynki, dzięki badaniom udało się uzyskać dodatkowe informacje. - Łącząc to, co uzyskaliśmy dzięki badaniom, z informacjami, które udało nam się odnaleźć w ramach samej struktury retabulum, i łącząc je z dokumentami archiwalnymi odnoszącymi się do samej budowy ołtarza i życia mistrza w Krakowie, buduje nam się znaczniejszy obraz tej historii. Zyskaliśmy dodatkowe daty - wyjaśnia. 

Czytaj również: 

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Katarzyna Kobylecka

Gość: prof. Jarosław Adamowicz (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kierownik prac konserwacyjnych i badawczych ołtarza mariackiego)

Data emisji: 14.01.2022 

Godzina emisji: 19.30

ans 

Czytaj także

Nowa Huta chce być zabytkiem

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2021 11:51
Miasto Kraków ponownie podjęło starania o uznanie Nowej Huty za pomnik historii. Nowa Huta to dziś dzielnica, a wcześniej miasto - w zamierzeniach propagandy - miasto przyszłości i miasto bez Boga. Pierwszy wniosek, złożony przed ponad dziesięcioma laty nie spotkał się z przychylnością Ministerstwa Kultury. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mapa skarbów. Powstał internetowy Archeologiczny Atlas Małopolski

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2021 05:40
Ponad czterysta stanowisk archeologicznych i ponad tysiąc zabytków składa się na internetowy Archeologiczny Atlas Małopolski. Nowy portal popularnonaukowy stworzony przez Muzeum Archeologiczne w Krakowie będzie dostępny dla odbiorców od 1 stycznia 2022 roku.
rozwiń zwiń