Zmarszczki czasoprzestrzeni - nowe rejestracje fal grawitacyjnych

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2022 09:21
Zarejestrowanie w 2015 roku fal grawitacyjnych było jednym z najważniejszych wydarzeń naukowych ostatnich kilku dekad. W ciągu paru lat obserwowano fale grawitacyjne, które związane były ze zderzeniami czarnych dziur o niezbyt dużych masach. Nowe wyniki badań nie tylko pozwalają na zrozumienie pochodzenia podwójnych czarnych dziur o znacznie większych masach, ale i otwierają drogę do jeszcze lepszych metod badania Wszechświata i obserwowania zjawisk, które wcześniej nie były dla astrofizyków widoczne.
Fale grawitacyjne
Fale grawitacyjneFoto: shutterstock/ Juergen Hofrath
  • Zarejestrowanie w 2015 roku fal grawitacyjnych było jednym z najważniejszych wydarzeń naukowych ostatnich kilku dekad.
  • "W listopadzie 2021 roku została opublikowana trzecia wersja katalogu źródeł fal grawitacyjnych. Znajduje się w niej ok. 90 takich zjawisk. Ich jest znacznie więcej, tylko ich potwierdzenie i zbadanie wymaga żmudnej pracy" - powiedział w Programie 1 astronom i astrofizyk prof. Kazimierz Stępień.
  • Nowe wyniki badań nie tylko pozwalają na zrozumienie pochodzenia podwójnych czarnych dziur o znacznie większych masach, ale i otwierają drogę do jeszcze lepszych metod badania Wszechświata.

O nowym katalogu obiektów, które są źródłem fal grawitacyjnych, i o tym, co wynika z tych badań dla naszej wiedzy o budowie i ewolucji Wszechświata, opowiedział w audycji "Wieczór odkrywców" wybitny astronom i astrofizyk prof. Kazimierz Stępień z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego, były dyrektor tej placówki.

- W listopadzie ubiegłego roku została opublikowana kolejna, trzecia wersja katalogu źródeł fal grawitacyjnych. W tym katalogu znajduje się koło 90 potwierdzonych i dobrze zbadanych takich zjawisk. Pamiętajmy, że ich jest znacznie, znacznie więcej, tylko potwierdzenie i zbadanie wymaga bardzo dużo żmudnej pracy, bardzo dużo obliczeń komputerowych, modelowania. A musimy przypomnieć, że w tej chwili obserwacje prowadzone są już czterema odbiornikami - są dwa amerykańskie, europejski i japoński - co powoduje, że znacznie więcej informacji możemy zebrać - powiedział prof. Kazimierz Stępień.

Jak podkreślił ekspert, "jeśli chodzi o sprawy jakościowe, to jakiegoś wielkiego przełomu nie ma, natomiast mamy rzeczy bardzo ciekawe, które albo potwierdzają pewne nasze wcześniejsze domniemania, albo zadają nam kolejne pytania". - Po pierwsze, mamy już kilka przykładów, gdzie łączna masa po zderzeniu i po połączeniu się dwóch czarnych dziur przekracza wyraźnie granicę stu mas Słońca - wskazał. Dlaczego to jest takie ważne?

Rejestracja fal grawitacyjnych to nie tylko potwierdzenie ich istnienia, a to nie było takie pewne, ale także otwarcie nowej drogi badań Wszechświata, obserwowania zjawisk, które wcześniej nie były dla nas widoczne. - Obserwując różne zjawiska, mając nadzieję, że będzie ich więcej w przyszłości, będziemy mogli się też dowiedzieć, jaka jest na przykład górna granica na gwiazdę neutronową - wytłumaczył prof. Stępień.

23:07 [ PR1]PR1 (mp3) 2022_01_17 PR1_19_30_15_Eureka.mp3 Zmarszczki czasoprzestrzeni - nowe rejestracje fal grawitacyjnych (Eureka/Jedynka)

Poza tym w audycji:

Naukowcy i inżynierowie z Politechniki Gdańskiej opracowali zaawansowane technologicznie czujniki gazowe do analizy m.in. wydychanego powietrza, które mogą także zrewolucjonizować sposób wykrywania SARS-CoV-2. Pozwalają one na otrzymanie wyników już po kilkudziesięciu sekundach!

Tytuł audycji: "Wieczór odkrywców" w paśmie "Eureka"

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Goście: prof. Janusz Smulko (kierownik Katedry Metrologii i Optoelektroniki Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej), profesor Kazimierz Stępień (Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego, były dyrektor tej placówki)

Data emisji: 17.01.2022

kk

Ziemia i Wszechświat w 2020. Naukowe podsumowanie roku

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2021 08:00
Rozwiązanie zagadki pochodzenia szybkich błysków radiowych wśród najważniejszych odkryć 2020 roku. W specjalnym, noworocznym wydaniu "Wieczoru Odkrywców", wybitni polscy uczeni mówili o najważniejszych światowych i polskich osiągnięciach naukowych ostatnich miesięcy.