X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Rynek żywności. Czego możemy spodziewać się w 2018 r.?

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2018 13:26
Rok 2017 mamy za sobą. Czy był on udany dla polskiej gospodarki żywnościowej?
Audio
  • O perspektywach naszego eksportu żywności w 2018 roku w audycji Agro-Fakty radiowej Jedynki (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Od lat nasi eksporterzy żywności podkreślają konieczność znalezienia nowych rynków zbytu
Od lat nasi eksporterzy żywności podkreślają konieczność znalezienia nowych rynków zbytuFoto: Curioso/Shutterstock.com

- Wyniki eksportu potwierdzają, że nie był to zły rok. Odnotowaliśmy wzrost eksportu, na który wszyscy liczyliśmy. Co prawda jest to głównie spowodowane wzrostem wartości naszych towarów, ale jednak warto podkreślić, że sprzedawaliśmy głównie na wymagający rynek Unii Europejskiej. To oznacza, że nasza konkurencyjność nadal utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Był to również rok bardzo trudny. Patrząc na to co działo się już na wiosnę z pogodą, do tego mieliśmy ASF i ptasią grypę te wszystkie wydarzenia mogły spowodować spadki wyników eksportu. Tymczasem udało nam się te wyniki utrzymać, a nawet zwiększyć – podkreśla Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Kluczowe są nowe rynki zbytu…

Od lat nasi eksporterzy żywności podkreślają konieczność znalezienia nowych rynków zbytu. Obecnie gros naszego eksportu trafia na rynku krajów UE, ale są to rynki bliskie wysycenia

- Od wielu lat naszym tradycyjnym rynkiem jest Unia Europejska. Martwi nas to co dzieje się w Czechach. Odnotowaliśmy 14-procentowy spadek eksportu. W 2017 roku trzecim rynkiem wartości eksportu była Holandia, gdzie wzrost eksportu był na poziomie 30 procent. To może mieć związek z tym, że sprzedaliśmy bardzo dużo jajek do Holandii, ale mamy nadzieję, że ta tendencja się utrzyma. Jest natomiast problem z rynkami trzecimi. Wyraźnie widać, że mimo wieloletnich wysiłków, mamy poważny problem by zwiększyć eksport – przyznaje rozmówca.

… nie tylko w UE

Jednak poszukiwanie i znajdowanie nowych rynków zbytu dla naszej żywności jest absolutnym priorytetem na najbliższe lata.

- Ekspansja na rynki takie jak Chiny, czy Indie, czy nawet na rynki Afrykańskie nie idzie nam tak szybko jak byśmy chcieli, ale z drugiej strony nie możemy tych rynków zaniedbać ponieważ wszyscy doskonale wiemy, że nasz poziom konkurencyjności z czasem wyrówna się z innymi producentami z Unii Europejskiej, w związku z tym nie mając alternatywy możemy mieć poważny problem - dodaje Andrzej Gantner.

Obecnie Polska jest 6 eksporterem żywności w UE.

Elżbieta Mamos, abo

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dlaczego polskim producentom żywności nie udało się zawojować Chin?

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2017 13:50
Polska wyeksportowała do Chin w 2016 roku produkty  żywnościowe za ok. 170 mln dolarów, To niewiele wobec chłonności chińskiego rynku, przyznaje w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Sławomir Majman z kancelarii Dentons.
rozwiń zwiń