X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Michael Chapman o fenomenie "Taksówkarza" i współpracy z Martinem Scorsese

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2016 18:00
- "Taksówkarz" miał  wyjątkowy scenariusz. Paul Schrader wspaniale go napisał, a scenariusz to podstawa filmu. Można mieć cudowne zdjęcia czy grę aktorów, ale jeżeli scenariusz jest słaby, to te inne rzeczy nie mają znaczenia. Nadzwyczajność scenariusza to znak szczególny tego filmu - mówi autor zdjęć do obrazu.
Audio
  • Michael Chapman w rozmowie z Joanną Sławińską o fenomenie "Taksówkarza" i współpracy z Martinem Scorsese (Ekspres Jedynki)
- Operatorstwo to kwestia patrzenia i widzenia. Dostrzegania tego, co trzeba zobaczyć, tak głęboko jak to możliwe - mówi Michael Chapman
- Operatorstwo to kwestia patrzenia i widzenia. Dostrzegania tego, co trzeba zobaczyć, tak głęboko jak to możliwe - mówi Michael Chapman Foto: PAP/Andrzej Zbraniecki

Jak podkreśla Michael Chapman, charakterystyczne dla Martina Scorsese jest to, że on lepiej niż wszyscy inni wie, jak opowiadać historie przy użyciu kamery.

Michael Chapman Martin Scorsese zna i rozumie język filmu lepiej niż ktokolwiek inny, kogo spotkałem

Jak zmieniało się jego podejście do pracy na przestrzeni lat? - Kiedy zaczynasz, patrzysz na aktorów jak na dekoracje, które same się poruszają i się na nich wściekasz. Irytują cię z byle powodu. Z czasem zaczynasz zdawać sobie sprawę z wielu rzeczy. Po pierwsze, że aktorzy, nie ważne, czy mądrzy, czy głupi, są naprawdę bardzo odważni. Muszą dać z siebie wszystko, żeby wypaść dobrze na ekranie. Muszą wierzyć w to co robią, bo jak zdjęcia są skończone, to nic więcej nie mogą zrobić. Reżyser w postprodukcji może wycinać, wybrać to czy tamto ujęcie - podkreśla operator nominowany do Oscara za zdjęcia do "Wściekłego byka" i "Ściganego". 

Dlaczego jedna ze scen w "Taksówkarzu" pojawia się z nałożonym czerwonym filtrem? Który z filmów Martina Scorsese Michael Chapman uważa za najważniejszy? Dlaczego " Wściekły byk" powstał jako obraz czarno-biały? Jakie rady ma operator, który 21 listopada będzie świętował 80. urodziny, dla początkujących autorów zdjęć filmowych? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: "Ekspres Jedynki"

Prowadzi: Mariusz Gzyl

Rozmawiała: Joanna Sławińska

Gość: Michael Chapman (operator filmów m.in. Martina Scorsese) 

Data emisji: 16.11.2016

Godzina emisji: 16.19

gs/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Czy "Wołyń" to uniwersalne kino?

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2016 12:30
- Byłam na dwóch seansach i widziałam ludzi, którzy wytrzymywali tę dawkę napięcia i okrucieństwa. To mi każe sądzić, że ten film potrafi mówić o rzeczach trudnych w sposób zrozumiały i uniwersalny - mówi krytyk Anna Serdiukow.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Wajda. "Polska była jego miłością"

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2016 12:10
- Spieszył się, żeby zrobić film o Wałęsie, spieszył się, żeby zrobić "Katyń". Polska była jego miłością, to był jego główny temat, nie chciał mówić o żadnym innym, niższym - tak zmarłego reżysera Andrzeja Wajdę wspominała Krystyna Janda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Prosta historia o morderstwie" - zabawa w filmową łamigłówkę

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2016 11:12
- W kinie bardzo szybko się nudzę, potrzebuję wielu bodźców na sekundę. Stąd ten pomysł, żeby przez 1,5 godziny utrzymać widza w napięciu, żeby cały czas zastanawiał się: kto zabił? - mówi Arkadiusz Jakubik, reżyser "Prostej historii o morderstwie".
rozwiń zwiń