Kiedy dzwonimy na 112? W jakich przypadkach kontaktujemy się z Sanepidem?

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2020 14:00
Jeżeli mamy objawy zakażenia koronawirusem albo mieliśmy kontakt z osobą, u której potwierdzono zakażenie, powinniśmy powiadomić telefonicznie szpital lub Sanepid. Zdecydowana większość z nas stosuje się do tych zaleceń, ale są też takie osoby, które numery przeznaczone do kontaktów ze służbami sanitarnymi wykorzystują do zadawania mniej istotnych pytań i w ten sposób blokują linię.
Audio
  • Kiedy dzwonimy do Sanepidu, a kiedy na 112? (Jedynka/ Ekspres Jedynki)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: PAP/Łukasz Gągulski

Wiele osób w sprawie koronawirusa dzwoni pod numer 112. - Tutaj nie ma najmniejszego problemu z obsługą tych zgłoszeń. Procedura jest ogólnie znana i przekazywane jest to do właściwych służb - mówi Mariusz Więckowski ze Stołecznego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Problem pojawia się, kiedy dzwoniący chcą uzyskać informacje, których udzielaniem nie zajmują się pracownicy obsługujący numer alarmowy. - Pojawia się cały szereg telefonów związanych z epidemią koronawirusa. Czy sprzedawca z katarem może sprzedawać czy nie może? Czy jest zbyt wielu ludzi w sklepach? Czy towary w sklepach podrożały? Z kolei dostawca pizzy zgłaszał, że dostarczył ją obcokrajowcowi, który miał katar. Zdarzają się takie rzeczy, z którymi operatorzy muszą się zmagać - wylicza Mariusz Więckowski.

Sanepid traktują jak lekarzy

Mnóstwo telefonów odbierają również pracownicy Sanepidu. Część osób liczy, że odniosą się oni do spraw typowo medycznych.

- Ludzie dzwonią do nas pytaniami o różne objawy chorobowe, oczekując od nas konsultacji medycznej, czy to nie jest koronawirus. Tymczasem chciałam wyraźnie podkreślić, że pracownicy Inspekcji Sanitarnej nie mają wykształcenia medycznego i nie są lekarzami, którzy udzielają teleporady - zauważa Joanna Narożniak, rzeczniczka Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie.

Pracownicy Sanepidu słyszą też pytania z prośbą o ocenę środków do dezynfekcji czy produktów ochrony osobistej.

Kiedy dzwonimy do Sanepidu?

Warto pamiętać, że przedstawiciele Sanepidu mogą jedynie na podstawie wywiadu telefonicznego określić, czy istnieje podejrzenie zakażenia koronawirusem i wtedy ewentualnie udzielić wskazówek, co należy robić dalej. Z kolei numer 112 nadal pozostaje linią alarmową, na którą należy dzwonić w sytuacjach zagrożenia życia.

***

Audycja: "Ekspres Jedynki"

Prowadziła: Karolina Rożej

Reporter: Patryk Michalski

Data emisji: 24.03.2020

Godzina: 15.25

DS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polacy szturmują sklepy w obawie przed koronawirusem

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2020 18:17
Koronawirus napędził stracha Polakom, którzy ruszyli szturmem do sklepów na zakupy. Efekt? Puste półki, pełne koszyki i kolejki do kas. - Nie planujemy zamykania sklepów i placówek handlowych - zapewnia minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
rozwiń zwiń