Przed nami postanowienia noworoczne. Co zrobić, żeby w nich wytrwać?

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2020 21:40
Rezygnacja z podjadania słodyczy, rzucenie palenia czy regularne uprawianie sportu to tylko niektóre z postanowień, które tradycyjnie podejmujemy wraz z nadejściem nowego roku. - Dużym wyzwaniem jest jednak wytrwać w tych postanowieniach - mówi psycholog Bianca-Beata Kotoro. Jak zatem to zrobić?
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: rangizzz/shutterstock

dzieci free 1200.jpg
Półkolonie podczas ferii zimowych. Zorganizuje je tylko część szkół
Posłuchaj
03:36 Jedynka/Ekspres Jedynki, 30.12.2020 postanowienia noworoczne Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? (Ekspres Jedynki)

- Ważne jest, jakie mamy podejście do postanowień noworocznych. Czy traktujemy tę kwestię z pewnym uśmiechem i pewną dozą tolerancji oraz czy nasze postanowienia są przede wszystkim realne… Nie mogą być czymś całkowicie oderwanym, ponieważ inaczej nie dojdzie do ich utrzymania i wypełnienia, a wtedy nastąpi w nas frustracja - uważa Bianca-Beata Kotoro.

Źródło: Dance by Nina Karaszewska/Postanowienia noworoczne

Róbmy to stopniowo

Dlatego warto wprowadzać zmiany stopniowo, a wtedy na pewno nie zniechęcimy się już po kilku dniach. - Musimy to robić etapowo, bo wiadomo, że zmiany będą następowały. Potrzebny jest jednak na to czas i musimy robić to małymi krokami. Ważny jest impuls do podejmowania tych kroków, a najważniejsza jest systematyczność - tłumaczy dr Joanna Piotrowska z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.

Zadbajmy o zdrowie

- Ja zachęcam wszystkich, żeby postanowili sobie, że od stycznia każdy z nas powinien w miarę możliwości zdiagnozować dolegliwości, które go spotykają. Im wcześniej wykryjemy przyczynę złego samopoczucia, tym najczęściej łatwiej to się leczy - mówi Mariusz Gierej z Narodowego Instytutu Onkologii.

- Tak naprawdę przygotowujemy się przez całe życie do naszej starości. Dlatego powinniśmy każdego dnia wykonywać minimum 30 minut aktywności, która jest umiarkowana, oraz robić elementy treningu siłowego. To jest podstawą do tego, żeby nasz organizm pracował prawidłowo i żebyśmy normalnie funkcjonowali. Nie ma złego czasu, żeby to zacząć, dlatego trzeba być aktywnym już teraz i tu - dodaje dr Joanna Piotrowska.

Pamiętajmy, że dbając o kondycję, dietę i regularne badania, możemy ograniczyć lub w pełni wyeliminować ryzyko zachorowania na różnego rodzaju nowotwory.

Audycja została zrealizowana we współpracy z Ministerstwem Zdrowia w ramach kampanii społecznej "Planuję długie życie" Narodowej Strategii Onkologicznej.

Czytaj także:

    ***

    Tytuł audycji: Ekspres Jedynki 

    Prowadził: Daniel Wydrych 

    Materiał: Klaudia Porębska

    Data emisji: 30.12.2020

    Godzina emisji: 15.24

    DS


    Czytaj także

    Mity o COVID-19. Dlaczego czosnek nie leczy koronawirusa?

    Ostatnia aktualizacja: 17.12.2020 16:20
    W ostatnim czasie w internecie pojawiło się wiele mitów na temat COVID-19. Według niektórych z nich najlepszym lekarstwem na koronawirusa są… pikantna papryka, czosnek, alkohol i antybiotyki. - Wiele osób opiera swoje decyzje dotyczące zdrowia, wychowania i stylu życia nie o dowody naukowe, tylko o dowody anegdotyczne - uważa psycholog Dorota Minta.
    rozwiń zwiń

    Czytaj także

    Masz internet lub telefon na abonament? Sprawdź nowe przepisy

    Ostatnia aktualizacja: 21.12.2020 16:54
    Od tego poniedziałku klienci firm telekomunikacyjnych mają prawo do rozwiązywania umów poprzez wysłanie e-maila, natomiast operatorzy zostali zobowiązani do informowania klientów o automatycznym przedłużeniu umowy na czas nieokreślony. Takie zapisy wprowadza obowiązująca od dziś nowelizacja prawa telekomunikacyjnego.
    rozwiń zwiń