Co zrobić, gdy brak skierowania na kolejne szczepienie przeciw COVID-19?

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2021 09:36
Od 2 listopada 2021 r. osoby w wieku powyżej 18 lat mogą przyjąć dawkę przypominającą szczepionki przeciw COVID-19. Zależnie od rodzaju preparatu otrzymanego wcześniej będzie to dawka trzecia lub druga, a e-skierowanie wystawiane jest automatycznie po upływie 6 miesięcy od pełnego zaszczepienia. Co zrobić w przypadku, gdy nie otrzymamy automatycznego skierowania na dawkę przypominającą?
Od 2 listopada 2021 r. osoby w wieku powyżej 18 lat mogą przyjąć przypominającą dawkę szczepionki przeciw COVID-19
Od 2 listopada 2021 r. osoby w wieku powyżej 18 lat mogą przyjąć przypominającą dawkę szczepionki przeciw COVID-19Foto: Shutterstock/krivinis

izolacja 1200 shutterstock.jpg
Walka z czwartą falą pandemii. Ograniczenia dla niezaszczepionych?

Błąd w systemie 

Za brak skierowania na trzecią dawkę szczepionki (w przypadku preparatu J&J drugą), mimo upływu 180 dni od daty ostatniego szczepienia, może odpowiadać pomyłka w systemie. Jak podkreśla Tomasz Zieliński z Lubelskiego Związku Lekarzy Rodzinnych - Pracodawców, w jego przychodni zdarzyło się kilka takich przypadków. - Jeżeli ktoś nie otrzymał skierowania, należy zwrócić się do punktu szczepień, najlepiej tam, gdzie zostało wykonane szczepienie, i sprawdzić, czy jest ono prawidłowo wpisane - mówi. - Być może do systemu zostały wprowadzone błędne informacje i dlatego nie generuje się nowe skierowanie - dodaje. 


Posłuchaj
02:56 Jedynka/EJ szczepienia trzecia dawka.mp3 Co zrobić w sytuacji braku skierowania na kolejne szczepienie przeciw COVID-19? (Ekspres Jedynki)

 

Warto również sprawdzić, jaki status poprzedniego skierowania na szczepienie przeciw COVID-19 widnieje na Internetowym Koncie Pacjenta. Jeżeli mimo zaszczepienia status jest "w realizacji", system nie wygeneruje kolejnego skierowania. W takiej sytuacji poprawkę może nanieść pracownik placówki, w której szczepiliśmy się poprzednio. - Powinien on zatwierdzić zrealizowanie poprzedniego skierowania - tłumaczy Tomasz Zieliński. 

Zgłoszenie do lekarza pierwszego kontaktu 

Rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie Joanna Narożniak podkreśla, że w przypadku wątpliwości dotyczących szczepień warto zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. - To tak, jakbyśmy chcieli przyjąć inną szczepionką zalecaną, której nie ma w Programie Szczepień. Lekarz pierwszego kontaktu pomoże zareagować w kwestii wskazania trzeciej dawki, jeżeli w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) nie ma takiej informacji - zaznacza. 

Ważność certyfikatu covidowego 

Przyjęcie dawki przypominającej szczepionki przeciw COVID-19 przedłuża o rok ważność unijnego certyfikatu covidowego. Certyfikat ten jest dostępny dla pacjentów w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) i w aplikacji m-obywatel. Osoby niekorzystające z jednego z tych dwóch narzędzi elektronicznych mogą poprosić o wydruk certyfikatu w placówce podstawowej opieki zdrowotnej lub w punkcie szczepień. 

***

W piątek, 19 listopada, Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło wysyłanie wiadomości tekstowych z informacją o możliwości zaszczepienia dawką przypominającą. W SMS-ie podana jest konkretna data, od kiedy dana osoba może udać się na szczepienie przypominające.

SMS o treści: "Dziękujemy, że jesteś wśród zaszczepionych! Od (data) możesz zapisać się na dawkę przypominającą i wydłużyć o rok Twój certyfikat" otrzymało w piątek 12,25 mln osób.
W dniu, w którym dana osoba będzie już mogła się zaszczepić, otrzymuje kolejnego SMS-a informującego o tym.
SMS o treści: "Dziękujemy, że jesteś wśród zaszczepionych! Możesz już zapisać się na dawkę przypominającą. Wydłuży to Twój certyfikat o rok. Zadzwoń pod bezpłatny numer 989", w piątek ministerstwo wysłało do 3,25 mln osób. 

Czytaj również: 

***

Tytuł audycji: Ekspres Jedynki

Materiał: Maja Mazurek 

Data emisji: 23.11.2021 r. 

Godzina emisji: 15.24

PAP/IAR/ans