X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Biologia i genetyka w służbie historii

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2016 02:18
- Musimy optymalnie zabezpieczyć badany przez nas materiał, bo od momentu wydobycia szczątków ludzkich do dotarcia ich do laboratorium zaczyna się wyścig z czasem - mówi o Polskiej Bazie Genetycznej Ofiar Totalitaryzmów prof. Andrzej Ciechanowicz.
  • Czym jest Polska Baza Genetyczna Ofiar Totalitaryzmów? (Eureka - kultura i nauka/ Jedynka)
Doniesienia o sukcesie zespołu młodych badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego pojawiły się pod koniec ubiegłego roku niemal we wszystkich najważniejszych mediach: Przełom w medycynie i rozwoju szczepionek na raka. Odkrycie daje możliwości dla opracowania skutecznych terapii genowych dla zwalczania nowotworów, regeneracji tkanek i leczenia wielu inny
Doniesienia o sukcesie zespołu młodych badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego pojawiły się pod koniec ubiegłego roku niemal we wszystkich najważniejszych mediach: "Przełom w medycynie i rozwoju szczepionek na raka. Odkrycie daje możliwości dla opracowania skutecznych terapii genowych dla zwalczania nowotworów, regeneracji tkanek i leczenia wielu innyFoto: Glow Images/ East News

Naukowcy z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego chcąc przywrócić godność i człowieczeństwo ofiarom totalitaryzmu komunistycznego i niemieckiego nazizmu cztery lata temu rozpoczęli ich genetyczną identyfikację. Dotychczas udało się odzyskać tożsamość 62 osób. - Staramy się zgromadzić materiał genetyczny od jak największej liczby osób spokrewnionych. Ten projekt pokazał nam, że w przypadku, gdy ofiara miała pięciorgo rodzeństwa najlepiej pobrać próbkę DNA od każdego z nich - opowiada dr Andrzej Ossowski.

W audycji mówiliśmy o tym, z czego można pozyskać materiał genetyczny dobrej jakości i dlaczego teraz jest ostatni moment na przeprowadzenie tego projektu. Opowiadaliśmy o najbardziej spektakularnych ustaleniach grupy polskich naukowców i przypomnieliśmy, gdzie prowadzą oni badania.

Tytuł audycji: Wieczór odkrywców w paśmie Eureka – kultura i nauka

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Goście: prof. Andrzej Ciechanowicz (rektor Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego), dr Andrzej Ossowski (kierownik Zakładu Genetyki Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego)

Data emisji: 11.07.2016

sm/pg

"Broni nie złożę. Munduru nie zdejmę. Tak mi dopomóż Bóg"

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2016 11:00
To słowa majora Henryka Dobrzańskiego, herbu Leliwa. Gościem "Kulturalnej Jedynki" był autor książki "Hubal" Jacek Komuda.