Chłoporobotnik jako kulturowa hybryda

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2016 16:35
Chłoporobotnicy pojawili się w Polsce w latach powojennych i istnieli do lat 80. - Usiłowano stworzyć kategorię ludzi, do których się zwracano i masowo proponowano różne rzeczy, a także używać ich propagandowo - mówi Ewa Tatar, kuratorka wystawy "Chłoporobotnik i boa grzechotnik".
Audio
  • Kuratorka Ewa Tatar o wystawie "Chłoporobotnik i boa grzechotnik" w warszawskim MSN (Kulturalna Jedynka)
- Chłoporobotnik był w PRL rodzajem bytu fantazmatycznego - mówi  Ewa Tatar (fot. pochodzi z czasopisma Nowa Wieś. Ilustrowany tygodnik dla młodzieży wiejskiej)
- Chłoporobotnik był w PRL rodzajem bytu fantazmatycznego - mówi Ewa Tatar (fot. pochodzi z czasopisma "Nowa Wieś. Ilustrowany tygodnik dla młodzieży wiejskiej") Foto: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Wystawę poświęconą charakterystycznej dla PRL klasie chłoporobotników i jej kulturze można oglądać w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej. - Chłoporobotnik pojawił się wraz z kulturą przemysłową, kiedy ludzie z małych miejscowości dojeżdżali do dużych ośrodków przemysłowych do pracy. To nie była jedynie specyfika PRL - tłumaczy w radiowej Jedynce Ewa Tatar.

Wobec tych chłopów, którzy wyszli do miast, ale wsi nie porzucili, istniał w Polsce Ludowej program modelujący ich kulturę i rozbudzający aspiracje, lansowany przez specjalnie istniejącą dla nich prasę i rozwijające się media. O zjawisku tej kulturowej hybrydy oraz odwołaniach w nazwie wystawy "Chłoporobotnik i boa grzechotnik" do piosenki Agnieszki Osieckiej "Niech żyje bal", dowiesz się z nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: Kultura w radiowej Jedynce

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: Ewa Tatar (kuratorka wystawy "Chłoporobotnik i boa grzechotnik" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)

Data emisji: 29.03.2016

Godzina emisji: 22.28

pg/mg

Czytaj także

Między chlebem a różami. Artysta i społeczeństwo

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2016 13:20
Wystawa "Chleb i róże" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie stawia pytania o miejsce artysty w społeczeństwie początków XXI wieku.
rozwiń zwiń