X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Sonata Belzebuba"

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2019 21:00
"Sonata Belzebuba" Stanisława Ignacego Witkiewicza to historia młodego kompozytora i buntownika, który wchodzi w pakt z diabłem, żeby przy jego pomocy stworzyć genialne dzieła muzyczne 
Audio
  • "Sonata Belzebuba" (Słuchowisko w radiowej Jedynce)
Sonata Belzebuba - kadr z nagrania słuchowiska
Sonata Belzebuba - kadr z nagrania słuchowiskaFoto: Magdalena Rebzda/Polskie Radio

To taki trochę Doktor Faustus w wydaniu i na miarę mistrza Witkacego, tylko że napisany w 1925 roku, czyli prawie dwadzieścia lat przed Tomaszem Mannem. To przedostatnia napisana i zachowana sztuka Stanisława Ignacego Witkiewicza w sposób oczywisty inspirowana przyjaźnią autora z genialnym muzykiem i kompozytorem Karolem Szymanowskim.

W dramacie występują typowe dla Witkacego postacie: demoniczna kobieta fatalna, śpiewaczka operowa Hilda Fajtcacy, młoda ambitna nimfetka, gimnazjalistka Krystyna Ceres, ognisty bubek, baron Sakalyi i jego matka Baronowa, zwariowana wróżbitka babcia Julia, egzotyczny brazylijski plantator Teobald Rio-Bamba, wreszcie Belzebub w przebraniu hidalgo Baltazara de Baleastadar i Diabły-Lokaje.

Młody mordowarski kompozytor Istvan zostaje przez diabła uwiedziony i użyty do stworzenia genialnej muzycznie i piekielnie perwersyjnej Sonaty Belzebuba. Do słuchowiska użyczył swojej muzyki wybitny kompozytor Piotr Moss, który też sam zagrał na fortepianie finałową sonatę Belzebuba. W słuchowisku występują znakomici aktorzy: Anna Chodakowska, Maria Pakulnis, Wiktoria Gorodecka, Justyna Kowalska, Mateusz Rusin, Piotr Grabowski, Marcin Przybylski, Krzysztof Stelmaszyk oraz Zbigniew Konopka i Paweł Peterman. Całość perfekcyjnie zrealizował akustycznie Maciej Kubera, a dzieło Witkacego adaptował do radia i wyreżyserował (z ogromną przyjemnością i w znakomitym zespole) Waldemar Modestowicz.

 Stanisław Ignacy Witkiewicz "Sonata Belzebuba"

Reżyseria: Waldemar Modestowicz 

Adaptacja: Waldemar Modestowicz

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera

Muzyka: Piotr Moss

Obsada:

Anna Chodakowska, Maria Pakulnis, Wiktoria Gorodeckaja, Justyna Kowalska, Mateusz Rusin, Piotr Grabowski, Marcin Przybylski, Krzysztof Stelmaszyk oraz Zbigniew Konopka i Paweł Peterman.

 


 

 

 


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kulisy Kultury. O potędze wyobraźni w Teatrze Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 10:00
- U nas iluzja jest posunięta do granic wytrzymałości. Nie ma świata, nie ma dekoracji, czasami korzystamy z rekwizytów. Wszystko tworzymy głosem - opowiada reżyser Waldemar Modestowicz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Piotr Moss: kompozytor rodzi się kompozytorem

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2019 12:44
- Często widzimy artystów inaczej, ich pracę, ich sposób życia niż tak naprawdę to wygląda. Życie kompozytora, takiego jak ja, nie jest specjalnie atrakcyjne. Polega ono głównie na byciu z samym sobą przez długie godziny. Bez tego nie ma tych chwil szczęścia, kiedy słyszy się swój utwór - mówi w radiowej Jedynce kompozytor.  
rozwiń zwiń