X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Gra Władysław Kędra. Część 1

Pierwsza z trzech audycji poświęconych chopinowskim nagraniom laureata IV Konkursu Chopinowskiego z 1949 r. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com
O Audycji

W tym roku przypada setna rocznica urodzin i pięćdziesiąta śmierci pianisty. W audycjach usłyszymy nagrania m.in.: I Sonaty c-moll op. 4,  Scherza b-moll op. 31, wybranych preludiów i etiud z obu opusów, wybranych mazurków, pieśni 

„Moja pieszczotka” w ujęciu F. Liszta oraz utworów na fortepian i orkiestrę Chopina op. op. 2, 13 i 14, nagrane z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Witolda Rowickiego.
W 1933 r. 15-letni Kędra został przyjęty na kurs wyższy Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej do klasy prof. Antoniego Dobkiewicza – wychowanka Teodora Leszetyckiego. Zadebiutował w tymże roku w Łodzi – jego występ przyjęty został entuzjastycznie. Na przełomie lutego i marca 1937 r. pianista próbował swych sił na III Konkursie Chopinowskim –bez rezultatu w postaci nagrody regulaminowej. Jednak jego konkursowy występ zaowocował tym, że prof. Magda Tagliaferro zainteresowała się nim i zaproponowała mu studia w Konserwatorium Paryskim.

W czerwcu 1937 r. Kędra ukończył z wyróżnieniem Konserwatorium w Łodzi, a po wakacjach wyjechał na dwa lata do Paryża. W 1938 r. był przesłuchany przez Ignacego Jana Paderewskiego w Morges, który udzielił mu konsultacji muzycznej. Tego samego roku młody pianista zadebiutował na antenie Polskiego Radia w Łodzi, sensacyjnie wykonując Toccatę C-dur Schumanna, 6 Wielkich etiud według Paganiniego Liszta oraz Wariacje na temat Paganiniego op. 35 Brahmsa. Lata II wojny światowej artysta spędził głównie w Lublinie, gdzie utrzymywał się z grania muzyki rozrywkowej w restauracjach. Co pewien czas przyjeżdżał do Warszawy, zapraszany do udziału w koncertach prywatnych i konspiracyjnych, na których wykonywał dzieła m.in. zakazanych przez Niemców kompozytorów polskich (Chopina, Szymanowskiego, Maciejewskiego, Jurdzińskiego i in.). Po Powstaniu Warszawskim (1944), artysta wraz z rodziną znalazł się w niemieckim transporcie deportacyjnym. Wykorzystując nieuwagę konwojentów, uciekł z pociągu i przedarł się na południe Polski. Do rodzinnej Łodzi powrócił w 1945 r., po ogłoszeniu przez Niemcy kapitulacji.

Jesienią 1946 r. został finalistą prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wykonawstwa Muzycznego w Genewie, a jego występ na IV Konkursie Chopinowskim w Warszawie (1949), uhonorowany zostały V nagrodą. 1 października 1957 r. przeniósł się do Wiednia, gdzie otrzymał klasę fortepianu w Akademie für Musik und darstellende Kunst. Występów jednak nie ograniczył, a wprost przeciwnie – rocznie dawał kilkadziesiąt koncertów na terenie państw europejskich i w USA. Dysponował rozległym repertuarem, obejmującym muzykę fortepianową wszystkich epok. Ze szczególna preferencją grywał utwory wirtuozowskie, pozwalające mu na szerokie zaprezentowanie swych fantastycznych możliwości pianistycznych – czytamy w notce biograficznej artysty pióra Stanisława Dybowskiego.

Artysta pozostawił po sobie kilka płyt gramofonowych (Polskie Nagrania „Muza”, Eterna, Westminster), na których utrwalił kompozycje Chopina (m.in. wszystkie etiudy, sonaty, utwory na fortepian i orkiestrę), nadto Albeniza, Granadosa, Debussy’ego, Liszta, Moniuszki, Mendelssohna, Szostakowicza, Gershwina i in.

Zapraszamy do słuchania. 

***

Audycja: Koncert Chopinowski

Prowadzi: Adam Rozlach

Data emisji: 28.10.2018

Godzina emisji: 23.08

kh

Playlista