Niewdzięczna rola chórzysty

Kompozytorzy bardzo lubią wykorzystywać w operach chóry i zazwyczaj jakaś rola dla nich się znajdzie. - Chórowi, tak jak w greckiej tragedii, przypada rola komentatora wydarzeń, który stoi z boku i komentuje to, co się dzieje – wyjaśnia profesor Krzysztof Kusiel-Moroz.
Chór Polskiego Radia
Chór Polskiego RadiaFoto: Pawel Mazur/Fundacja Sonoris
O Audycji

Zwraca przy tym uwagę, że takie chóry mają trudne zadanie, bo śpiewają z głowy, a do zadań muzycznych dochodzą jeszcze zadania aktorskie. Zaś chór koncertowy stoi w miejscu, może korzystać z nut, a głosy są pogrupowane.

Jednym z chórów, którym opiekuje się profesor jest chór chłopięcy. - To moje ukochane dziecko - przyznaje. Opowiada, jak wyglądają spektakle z wykorzystaniem chóru chłopięcego.

Co muszą robić chóry operowe na scenie? Iloma chórami opiekuje się profesor? W jakiej operze chór rapował?

Posłuchaj całej audycji, w której zostało odtworzonych kilka chóralnych wykonań.

***

Tytuł audycji: Mój świat dźwięków w cyklu Twarzą w twarz

Prowadzą: Agata Steczkowska i Marcin Kusy

Gość: Krzysztof Kusiel-Moroz (dyrygent)

Data emisji: 20.03.2019

Godzina emisji: 23.05

ag


Playlista
  • The Sixteen (Choir), Sixteen Orchestra, - Zadok the Priest - I Hymn koronacyjny (HWV 258)
  • Price Leontyne, RCA Italiana Opera Orchestra, - Wesele Figara -aria z III aktu
  • CANNICCIARI Messa concertata Concerto Romano Quarta - Messa concertata- Sanctus
  • Lagger Peter - bas, Stader Maria - sopran, Wagner Sieglinde - alt, Haefliger Ernst - tenor, Berliner Philharmoniker, Chór Opery Berlińskiej, - Te Deum (fragment "Te ergo quaesumus")