Alvin Gajadhur: dla poprawy bezpieczeństwa na drogach trzeba zmienić przepisy
Agresja na drodze nie popłaca
Psycholog zwraca uwagę, że natura człowieka może się zmieniać. - To od nas zależy na ile bezpiecznie dla siebie i innych w życiu będziemy funkcjonowali również na drodze. Podkreśla, że szacunek do drugiego człowieka, jest szacunkiem do siebie samego.
Agresja na drodze jest grzechem
Ksiądz Jerzy Kraśnicki przypomina, że w nauce Kościoła używanie pojazdu jest porównywane do posługiwania się niebezpiecznymi narzędziami. Więc kiedy ktoś prowadząc auto ignoruje przepisy, to ponosi ryzyko. - Ponosi winę moralną, a w przypadkach niektórych jest to nawet i ciężka wina - mówi ksiądz. Wskazuje, że oznacza to kategorię grzechu, w niektórych przypadkach grzech ciężkiego.
Podstawą działań na rzecz bezpieczeństwa na drogach jest edukacja komunikacyjna
Janusz Popiel ze Stowarzyszenie Pomocy Poszkodowanym w wypadkach wskazuje, że na drogach nie giną liczby, ale konkretni ludzie. Dlatego ich rodziny powinny uzyskać wsparcie psychologiczne, a jego zdaniem, nasze państwo nie może stworzyć systemu wsparcia dla tych ludzi. Zaś trauma związana z nieszczęściem na drogach dotyka nie tylko rodzinę. Dotyka też policjantów, którzy przyjeżdżają na miejsce wypadku i potem muszą poinformować rodzinę, strażaków, zazwyczaj wzywanych do wypadku, czy ratowników medycznych. Dlatego podstawą powinna być edukacja komunikacyjna, potem infrastruktura. - Karać należy dopiero tych, którzy mimo naszych działań lekceważą przepisy - mówi.
Zdecydowana większość kierowców chce jeździć bezpiecznie
Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego podkreśla, że jest jednak grupa kierowców, piratów drogowych, którzy łamią wszelkie przepisy. Z odcinkowych pomiarów prędkości wynika, że ponad 80 proc. kierowców jeździ bezpiecznie. - Ale tych kilkanaście procent gna na złamanie karku - mówi. Rekordzista namierzony w tym roku przez fotoradar gnał nocą w terenie zabudowanym z prędkością 209 km/h. GITD przygotowuje się do debaty ze specjalistami i politykami, aby przedyskutować propozycje zmian w Kodeksie drogowym. - Mamy nadzieję, że podniesienie bezpieczeństwa nie będzie miało barw politycznych i wszystkim będzie zależało na podniesieniu bezpieczeństwa - mówi.
Piesi z pierwszeństwem przed dojściem do pasów?
Wiceminister Rafał Weber zwraca uwagę, że propozycja, złożona przez premiera Mateusza Morawieckiego w jego expose ma zwolenników i przeciwników. Przeciwnicy argumentują, że przepis wcale nie zwiększy bezpieczeństwa pieszych. Ministerstwo wpierw zamierza doświetlić przejścia i tak zorganizować na nich ruch, aby zmuszał do myślenia zarówno kierowców, jak też pieszych.
Co dokładnie rząd i samorządy powinny zrobić w celu podniesienia bezpieczeństwa na drogach? Posłuchaj całej dyskusji.
***
Tytuł audycji: Gdzie jest pan Cogito
Prowadzi: Małgorzata Raczyńska - Weinsberg
Goście: ksiądz Jerzy Kraśnicki (zastępca Krajowego Duszpasterza Kierowców), Rafał Weber (wiceminister infrastruktury), Alvin Gajadhur (Główny Inspektor Transportu Drogowego), Janusz Popiel (Stowarzyszenie Pomocy Poszkodowanym w wypadkach), Andrzej Markowski (psycholog, wiceprzewodniczący Stowarzyszenie Psychologów Transportu)
Data emisji: 23.11.2019 r.
Godzina emisji: 15.10
ag