Psycholog: nasze zachowanie na drodze pokazuje, jakimi jesteśmy ludźmi

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2019 15:07
Psycholog Andrzej Markowski parafrazuje słynne powiedzenie: powiedz mi jak jeździsz, a powiem ci, jakim jesteś człowiekiem. Podkreśla, że bardzo często postawy kierowców pokazują, jacy są naprawdę.  
Audio
  • Jak podnieść bezpieczeństwo w ruchu drogowym? (Gdzie jest pan Cogito/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Photo Spirit/shutterstock

gajadhur alvin PR1 1200x660.jpg
Alvin Gajadhur: dla poprawy bezpieczeństwa na drogach trzeba zmienić przepisy

Agresja na drodze nie popłaca
Psycholog zwraca uwagę, że natura człowieka może się zmieniać. - To od nas zależy na ile bezpiecznie dla siebie i innych w życiu będziemy funkcjonowali również na drodze. Podkreśla, że szacunek do drugiego człowieka, jest szacunkiem do siebie samego.

Agresja na drodze jest grzechem
Ksiądz Jerzy Kraśnicki przypomina, że w nauce Kościoła używanie pojazdu jest porównywane do posługiwania się niebezpiecznymi narzędziami. Więc kiedy ktoś prowadząc auto ignoruje przepisy, to ponosi ryzyko. - Ponosi winę moralną, a w przypadkach niektórych jest to nawet i ciężka wina - mówi ksiądz. Wskazuje, że oznacza to kategorię grzechu, w niektórych przypadkach grzech ciężkiego.

Podstawą działań na rzecz bezpieczeństwa na drogach jest edukacja komunikacyjna
Janusz Popiel  ze Stowarzyszenie Pomocy Poszkodowanym w wypadkach wskazuje, że na drogach nie giną liczby, ale konkretni ludzie. Dlatego ich rodziny powinny uzyskać wsparcie psychologiczne, a jego zdaniem, nasze państwo nie może stworzyć systemu wsparcia dla tych ludzi. Zaś trauma związana z nieszczęściem na drogach dotyka nie tylko rodzinę. Dotyka też policjantów, którzy przyjeżdżają na miejsce wypadku i potem muszą poinformować rodzinę, strażaków, zazwyczaj wzywanych do wypadku, czy ratowników medycznych. Dlatego podstawą powinna być edukacja komunikacyjna, potem infrastruktura. - Karać należy dopiero tych, którzy mimo naszych działań lekceważą przepisy - mówi.

Zdecydowana większość kierowców chce jeździć bezpiecznie
Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego podkreśla, że jest jednak grupa kierowców, piratów drogowych, którzy łamią wszelkie przepisy. Z odcinkowych pomiarów prędkości wynika, że ponad 80 proc. kierowców jeździ bezpiecznie. - Ale tych kilkanaście procent gna na złamanie karku - mówi. Rekordzista namierzony w tym roku przez fotoradar gnał nocą w terenie zabudowanym z prędkością 209 km/h. GITD przygotowuje się do debaty ze specjalistami i politykami, aby przedyskutować propozycje zmian w Kodeksie drogowym. - Mamy nadzieję, że podniesienie bezpieczeństwa nie będzie miało barw politycznych i wszystkim będzie zależało na podniesieniu bezpieczeństwa - mówi.

Piesi z pierwszeństwem przed dojściem do pasów?
Wiceminister Rafał Weber zwraca uwagę, że propozycja, złożona przez premiera Mateusza Morawieckiego w jego expose ma zwolenników i przeciwników. Przeciwnicy argumentują, że przepis wcale nie zwiększy bezpieczeństwa pieszych. Ministerstwo wpierw zamierza doświetlić przejścia i tak zorganizować na nich ruch, aby zmuszał do myślenia zarówno kierowców, jak też pieszych.

Co dokładnie rząd i samorządy powinny zrobić w celu podniesienia bezpieczeństwa na drogach? Posłuchaj całej dyskusji.

***

Tytuł audycji: Gdzie jest pan Cogito

Prowadzi: Małgorzata Raczyńska - Weinsberg

Goście: ksiądz Jerzy Kraśnicki (zastępca Krajowego Duszpasterza Kierowców), Rafał Weber (wiceminister infrastruktury), Alvin Gajadhur (Główny Inspektor Transportu Drogowego), Janusz Popiel (Stowarzyszenie Pomocy Poszkodowanym w wypadkach), Andrzej Markowski (psycholog, wiceprzewodniczący Stowarzyszenie Psychologów Transportu)

Data emisji: 23.11.2019 r.

Godzina emisji: 15.10

ag













Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Elektryczne hulajnogi coraz większym problemem

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2019 13:17
W dużych miastach m.in. Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie pojawiły się elektryczne hulajnogi, które można wypożyczyć na minuty, a po wykorzystaniu zostawić w dowolnym miejscu. I choć są alternatywą dla indywidualnej motoryzacji i ułatwiają przemieszczanie się na krótkich dystansach, to jest do nich coraz więcej zastrzeżeń.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alvin Gajadhur: rejestrujemy mniej wykroczeń

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2019 10:35
- Nasza flagowa akcja "Bezpieczny autokar", którą prowadzimy od 2003 roku, przynosi już efekty. Zatrzymujemy kierowcom coraz mniej dowodów rejestracyjnych oraz rejestrujemy mniej wykroczeń - powiedział w "Sygnałach Dnia" Alvin Gajadhur - Główny Inspektor Transportu Drogowego. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Seniorzy to odpowiedzialni kierowcy?

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2019 13:19
Wszystkie statystki wykazują, że seniorzy 60+ powodują najmniej wypadków i jeżdżą bardzo ostrożnie. Najbardziej niebezpieczni na drodze są najmłodsi kierowcy w wieku 18-24 lata, a zaraz po nich 25-39 lat.
rozwiń zwiń