"Bezpieczna Jedynka". Czy bariery energochłonne spełniają normy bezpieczeństwa?

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2020 18:26
W "Bezpiecznej Jedynce" wróciliśmy do tragicznego w skutkach wypadku, w którym autobus ZTM, taranując barierę energochłonną, spadł z wiaduktu trasy S8 na moście Grota-Roweckiego w Warszawie. Dlaczego bariery ochronne nie powstrzymały autobusu? Jak są one konstruowane? Czy spełniają wszystkie normy przyjęte przez Ministerstwo Infrastruktury? 
Komisja ekspercka pracująca na miejscu wypadku autobusu miejskiego w Warszawie, 30 bm. na moście Grota-Roweckiego w Warszawie. Autobus 25 bm. przebił bariery na trasie S8 i spadł na nasyp przy Wisłostradzie.
Komisja ekspercka pracująca na miejscu wypadku autobusu miejskiego w Warszawie, 30 bm. na moście Grota-Roweckiego w Warszawie. Autobus 25 bm. przebił bariery na trasie S8 i spadł na nasyp przy Wisłostradzie.Foto: PAP/Paweł Supernak

Posłuchaj
16:20 _PR1_AAC 2020_07_03-17-12-12.mp3 Czy bariery energochłonne spełniają normy bezpieczeństwa? (Bezpieczna Jedynka)

 

Audyty przeprowadzane regularnie 

W 2015 roku cała trasa Armii Krajowej została gruntownie przybudowana do parametrów drogi ekspresowej, a ruch lokalny został oddzielony od tranzytowego. Również w miejscu nieszczęśliwego wypadku zmienił się układ drogowy, zastosowano nowe elementy zapewniające bezpieczeństwo, o czym mówił na antenie Programu 1 Polskiego Radia Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

- Za każdym razem, czy to w przypadku inwestycji zupełnie nowej, czy w przypadku przebudowy drogi stosowane są rozwiązania, które mają gwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa - zapewniał rzecznik. - Każda inwestycja drogowa i elementy dotyczące ruchu są badane, zarówno na etapie projektowym, jak i w momencie, kiedy droga jest oddawana do ruchu - powiedział Szymon Piechowiak.

Gość audycji informował także, że regularnie odbywają się audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Te rozwiązania, które zastosowaliśmy, zostały uznane za prawidłowe. Ostatni przegląd techniczny urządzeń został przeprowadzony w maju tego roku i w tym miejscu, gdzie doszło do nieszczęśliwego wypadku, on zakończył się wynikiem pozytywnym - dodał. 


Szymon Piechowiak potwierdził, że polskie drogi są bezpieczne, a zabezpieczenia są zgodne z obowiązującymi normami. - Widać to po wypadkach, które analizujemy na niektórych odcinkach dróg. 95-100 procent wypadków komunikacyjnych to czynnik ludzki - informował. 

Czy bariery energochłonne gwarantują bezpieczeństwo na drodze?

Na Podkarpaciu, gdzie badaliśmy sprawę śmiertelnego wypadku kierowcy w miejscowości Jedlicze, tam również bariera nie zatrzymała rozpędzonego auta i przebiła drzwi auta, doprowadzając do śmierci kierowcy. 

Dr Marcin Budzyński z Wydziału Inżynierii Drogowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej tłumaczył, że prawidłowo zainstalowana bariera ochronna z odpowiednio dobranymi parametrami będzie gwarantować bezpieczeństwo użytkowników. W tym celu przeprowadzane są określone badania. - Żeby bariera była dopuszczona do użytkowania, powinna przejść testy zderzeniowe - powiedział dr Marcin Budzyński. - Bariery powszechnie stosuje się na drogach na całym świecie i to są bariery betonowe i stalowe - dodał ekspert. 

Zarządcy dróg 

- W Polsce mamy kilku zarządów dróg, drogi krajowe i drogi szybkiego ruchu są we władaniu GDDKiA. Dodatkowo mamy kolejno zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych - informował Bartosz Wysocki z GDDKiA oddział Rzeszów. - My nie zarządzamy drogami powiatowymi, za nie odpowiada starosta i on planuje i wykonuje wszystkie zabiegi na tej drodze - dodał Bartosz Wysocki. 

W audycji była mowa również o typach barier ochronnych, o których opowiadał Grzegorz Bagiński, dyrektor generalny Saferoad w Polsce. 


"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce

***

Tytuł audycji: "Bezpieczna Jedynka" w ramach audycji "Ekspres Jedynki" 

Rozmawiali: Patryk Kuniszewicz i Patryk Michalski

Goście: Szymon Piechowiak (rzecznik prasowy GDDKiA), Dr Marcin Budzyński (Politechnika Gdańska), Bartosz Wysocki (GDDKiA oddział Rzeszów), Grzegorz Bagiński (dyrektor generalny Saferoad w Polsce)

Data emisji: 3.07.2020 r. 

Godzina emisji: 17.10

ans

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Prędkość i brak wyobraźni to podstawowe przyczyny wypadków

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2018 18:09
Nie jest sztuką jeździć szybko. Sztuką jest jeździć bezpiecznie, żeby sobie i innym nie wyrządzić krzywdy. Niestety, z myśleniem za kierownicą, zwłaszcza wśród młodych kierowców, nie jest najlepiej, a polskie drogi należą do najniebezpieczniejszych w Europie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stop piratom drogowym. Dlaczego kierowcy jeżdżą za szybko?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2020 19:17
W czasie epidemii, kiedy ruch na drogach był dużo mniejszy niż zazwyczaj, kierowcy znaczniej mocniej naciskali gaz, łamiąc tym samym ostro przepisy. Z raportu Głównej Inspekcji Transportu Drogowego wynika, że od 14 marca do 14 kwietnia odnotowano 125 tysięcy przekroczeń prędkości.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Warszawa: kierowca autobusu tymczasowo aresztowany, przyznał się do winy

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2020 16:30
- Jest tymczasowy areszt na trzy miesiące dla kierowcy, który w czwartek pod wpływem amfetaminy doprowadził do katastrofy komunikacyjnej - poinformowała rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Warszawie Mirosława Chyr.
rozwiń zwiń